Märklig regel?

Magnum

Trådstartare
Var på tävling idag, som åskådare, eftersom hästen skadat sig i tors.. :cry:

Iaf, ett av ekipagen hade blivit utesluten för hon hade rött band i svansen på hästen, alltså för att hästen kanske sparkar.
Nu äger ju jag inget eget TR så jag frågar er, blir man verkligen UTESLUTEN för det? Är det inte en säkerhetsgrej som får förekomma på alla tävlingsplatser, oavsett gren, för att visa andra ryttare att sin häst kan slå?
Dessutom hörde jag, såg inte ritten själv men hörde i efterhand, att ekipaget blitt uteslutet INNAN startsignal? Nu vet jag inte om detta stämmer, men får man göra så?
Detta var en lokal dressyr för stora hästar..

Isf borde väl också de som red in med spö bli uteslutna också? Alltså de som red in med spö och sen givetvis släppte det innan eller efter startsignal? Är det inte samma sak? Spö är väl isf "värre" än ett rött band i svansen??

Senast ändrad:
Sv: Märklig regel?

spö får man rida fram med en stund på tävlingsbanan o släppa efter startsignalen (före man rider upp mot halten givetvis)

rött i svansen hade jags ist jag tävlade. har hört också att det nu kan va förbjudet men vet ej? tycker man självklart ska ha det, inte kul o åka på en kickande häst....

rött band är ej tillåtet, antagligen räknas det som dekoration

"all dekorering av hästen med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet"

men man får väl ha rött band på framridingen?

I dressyr får du har det röda bandet på framridningen, sedan måste man plocka bort det. I hoppningen får det sitta kvar under själva ritten.

Ok, tycker det verkade lite märkligt dock..Att detta ska klassas som utsmyckning eftersom det faktiskt är en ren säkerhetsgrej. Man har det ju iksom inte på en häst som inte slår....
Men får man verkligen utesluta nån innan startsignal då?

Får man sitta av och plocka bort såna saker eller benskydd tex mellan inridning på banan och startsignal, o man glömt bort det exempelvis, eller är man redan ute ur leken då så att säga?

Va dåligt, fast när man är inne på dressyrbanan behöver man ju ingen rosett eftersom man är ensam... kan inte kicka mot andra hästar då direkt.

man får även gå in på banan med benskydd, bara man tar av dom innan man börjar
e nästan säker på att man t.o.m. får sitta av å ta av sånt....

Det är mycket möjligt, har aldrig gjort den "tabben" själv. De jag har sett med benskydd har börjat rida = diskade.

Jag orkar inte kolla TR just nu med vad som gäller om man väl har klivit in på banan. Kanske Ylva läser och vet på en gång:)

Jag vet en ryttare som påbörjade sitt program med spö, domaren sa vid hälsningen släpp spöet och gjorde poängavdrag för felridning- ingen diskning. men det var ett antal år sedan och klubbtävling.

Du blir fortfarande utesluten om du rider programmet med benskydd.
Det är för spö som reglerna ändrades för några år sedan. Förut blev man utesluten om man började programmet med spö, nu får man en tillsägelse av domare vid halten, släpper spöt där man står och det räknas som första felridning. I år har det dessutom tillkommit en regel att spöet får vara max 1,00 m på ponny och 1,10 m på häst.

aa man blir uitesluten om man har röd rosett i svansen, styår klart och tydligt i TR.
Just däröfr att man får inte ha några utstickande saker som tar bort koncentrationn från hästen.
Utan allt skall vara stilrent och fint! :)

Utesluten p ga rödrosett är väl ok (även om det är lite skumt tycker jag) men att bli utesluten innan startsignalen har gått tycker jag låter väldigt märkligt!

Kanske hade det!:)
Hon kunde väl åtminstne fått en tillsägelse innan uteslutning, just eftersom det skedde innan startsignal. Så hon kunnat plocka bort snören då..

Som alla andra också säger så kan man ju alltså bli utesluten för en röd rosett i svansen. Men jag tror att många domare bortser från detta också. Det är ju inte någon farlig grej egentligen.

malu

jag har själv en kickande häst och har därför rosett,jag följer reglerna men just denna tycker jag är lite märklig,det blir ett himla mycke fix å trix innan man kan rida iväg från banan,innan man ska gå in går det ju bra att ta av,jobbigare att sätta på efter,men det kanske bara är en fråga om lathet :smirk:

Liknande trådar

Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 045
Senast: ginnies
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 450
Senast: Hippocampus
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 223
Senast: Rosett
·
C
Hästmänniskan Kompisen tävla dressyr idag och jag frågade om jag kunde få komma och titta en sväng, och det fick jag. Allt var frid och fröjd och jag...
2
Svar
32
· Visningar
4 684
Senast: vima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V