Beter man sig så? Gjorde jag fel?

Sv: Beter man sig så? Gjorde jag fel?

Jag är helt inne på din bana. Du satte exakta ord på hur jag känner! :bow:

Kan inte hon læra av SINA misstag kommer hon antagligen altid vara på låg nivå både i tævlingssamanhang och som person:angel:

Kan bara instämma.

Till TS: Sådana där "vänner" kan man klara sig utan. Jag skulle dock sagt till henne vad jag tyckte om hennes beteende innan jag sade upp bekantskapen, hon kommer förmodligen inte lära sig något men då har man satt ned foten för sin egen skull.

Jag tycker det är jätteviktigt att man själv klargör sina gränser. För sig själv, och ibland för andra. I det här fallet hade jag nog faktiskt också bemött "kompisens" utbrott. Inte för att "uppfostra" henne, men för att göra klart att så här behandlar man inte sina vänner, i alla fall inte mig.

Kanske lär hon sig något, kanske inte. Men i vilket fall vet hon att du inte är sugen på att agera hennes dörrmatta, TS.

Hästen tittade ju inte ens, däremot gick den väl inte jättebra vilket såklart har med att göra att de inte tävlat dressyr speciellt många gånger.

Och nej, jag har inget uppseendeväckande utseende ;) Och en liten tjej i väst är skrämmande så borde typ hälften av alla tjejer som springer runt på tävling portas :D

Ta ett djupt andetag och ta inte sånt här personligt. Personen ifråga lägger över sina brister på någon annan, vilket är oerhört vanligt. Man kan aldrig gardera sig från vad som kan hända kring en tävlingsbana, eller någon annanstans heller för den delen. Som ryttare bör man vara medveten om det och jobba på att behålla kontrollen och få hästen med sig oavsett.

Behöver du konfrontera för din egen skull, gör det.

Aha! Nu vet jag varför det gick så dåligt när jag tävlade dressyr som 13-14åring, det var pga av publiken! :D Inte alls för att jag var grymt dåligt på att rida dressyr :angel:
Nä, men allvarligt så kunde man ju tro att människan var 12-13år eller nått, att skylla ifrån sig på sin kompis är ju urbarnsligt även om hon var ledsen och besviken efter ritten. Kan man inte tåla att det går dåligt så ska man inte ge sig ut på en tävlingsbana helt enkelt.
Såna vänner klarar man sig bäst utan :)

Jag tror egentligen att det är så självklart att det är därför det inte kommenteras lite mer sakligt, men nej, du har inte gjort något fel.

MÖJLIGEN (men det verkar inte särskilt troligt av din beskrivning) gjorde tävlingsledningen fel om det inte alls framgick var publiken fick vara respektive inte vara och såg till att åskådare på olämpliga platser flyttades. Det är i så fall något man får ta upp med den arrangerande klubben för inte 17 kan man räkna med att faster Hulda och andra som för första gången besöker en dressyrtävling har den minsta koll på sådant?

Steg ett i min logik är att du alltså kan fastställa att du har stått på ett ställe som var tillåtet för publik. Steg två i min logik är att det är din "kompis" som får stå för hur hon uppför sig, men att det faktiskt är du (och bara du) som avgör gränserna för vad du accepterar och hur du ska reagera/agera på detta.

Jag förstår inte hur ett sådant angrepp på en person inte skulle vara personligt. Jag förstår tanken att det kan ha varit slumpmässigt vem angreppet riktades mot men nu har det riktats mot trådskaparen och det är tydligen "vännen" inte har tillräckliga spärrar mot att att häva ur sig liknade saker om trådskaparen. Faktum är att eftersom jag anser att det är jag som är ansvarig för att sätta gränser för vad jag tar emot så vete 17 om jag inte hade reagerat mot detta även om jag hade råkat klanta till det och stört hästen...

Jag har några rätt explosiva vänner som mycket väl skulle kunna tänkas uppföra sig på liknade sätt i en pressad situation, men inte utan att vi reder ut det ganska omgående.

Platsen där jag stod var en långsida, där fanns utplacerad ett par bänkar och ett "picknickbord", om det inte var menat att man skulle stå där överhuvudtaget så skulle det ju varit uppmärkt och avspärrat med plastband såsom andra delar av anläggningen var.

Och precis som du skrev, om det varit så att jag faktiskt klantat till det och stört hästen så finns det nog ett mer vettigt sätt att framföra det på.

Aha! Nu vet jag varför det gick så dåligt när jag tävlade dressyr som 13-14åring, det var pga av publiken! :D Inte alls för att jag var grymt dåligt på att rida dressyr :angel:

:D Ja det känns ju jättebra att man nu så här i efterhand kan få en förklaring till endel dåliga resultat som man har gjort på tävlingsbanan! Jag visste att det inte kunde bero på mig..... :rofl:

Kicki :laugh:

Håller helt med!

Hon kände nog att det gick dåligt och såg därför sin chans att skylla det på någon annan än sig själv (vilket tyvärr råkade bli du). Låt det lägga sig lite innan du konfronterar henne. Hon får helt enkelt träna mer. Generellt sätt så lyckas man ju inte så bra på sina första tävlingar så det är bara att komma igen till nästa gång!

Tycker absolut inte att du ska ta åt dig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 130
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 129
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka