Markbunden och kort i steget bak...

ylvalill

Trådstartare
...vad kan man misstänka att det beror på då? Ryggproblem? Hästen i fråga är även något snubblig bak och kan vara svår att "få fram". Problemen minskar efter en ordentlig uppvärmning. Kan tillägga att hästen inte är någon ungdom längre...

Sv: Markbunden och kort i steget bak...

Utbildning ET: Citat: "Utbildningen omfattar 5 terminer varav de första 3 terminerna sker som heltidsstudier. Totalt ger det 16 månaders studier."

Utbildning veterinär: Citat: "Utbildningen ges på veterinärprogrammet vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, i Uppsala. Utbildningen omfattar 5,5 år och innehåller förutom teori också ett års praktisk utbildning vid något av landets djursjukhus."

Behöver jag säga mer? Ni som förespråkar att man börjar med en ET vid misstänkta problem med hästens fysiologi, ni måste sluta med det! Man börjar men en veterinär, SEN kan man vända sig till en kiro/ET om vetten ger klartecken. Man kan orsaka stor skada på en häst om den blir felaktigt behandlad och ingen vettig ET behandlar heller en häst med sådana problem som TS beskriver.
Varför skulle en ET vara bättre än en vet i sådana här fall? Det skulle jag vilja veta. Speciellt som jag är rätt väl påläst när det gäller just SI-leden...

Jag skulle kunna tänka mej att det är knärelaterat, bästa är att kolla upp hästen. Kan ju vara bara så enkelt om hästen är äldre att den kan behöva en längre uppvärmning bara, behöva röra på sig mera för att inte bli stel osv.

Senast ändrad av en moderator:

Behöver jag säga mer? Ni som förespråkar att man börjar med en ET vid misstänkta problem med hästens fysiologi, ni måste sluta med det! Man börjar men en veterinär, SEN kan man vända sig till en kiro/ET om vetten ger klartecken.

Fast att ta ut en skadar ju inte, man kan få en lite bredare bild av vad det kan vara som man sen kan diskutera med veterinären. Det är otroligt många vet. som faktiskt inte tänker på SI leder och att hästen kan vara sne osv och att det är det som orsaker kortare steg och sånt.

Ofta måste man ju vara ganska så påläst om saker och ting innan man kommer till vet. så att dom kollar rätt saker. Det finns inget värre än att åka hem med en häst som inte känns fräsch men som vet. kallar frisk. Aldrig råkat ut för det men känner många som har.

Sen hade jag iofs aldrig ändå tagit ut en ET, jag hade tagit ut en mer specialicerad kiro. Ingen ET hade fått röra min häst just pga den korta utbildningen.

Men om Et/kiro hittar ngt "fel" eller stelhet och påstår att där sitter problemt, behandlar och sen tror ägaren att problemet är löst? Fast kanske problemen kommer från hälta eller annat? Kollar man med veterinär att det inte är något större fel på hästen kan man sedan ta ut Et/kiro och behandla muskler och hitta snedheter man kan korrigera. Låt veterinär kolla på hästen först så inget missas eller feldiagnosticeras.

Yes box, skriver upp mig på den!

Jag har en häst som varit oliksidig och krävt ganska lång uppvärmning för att bli lösgjord. Hon har alltid varit sånn under de 4 åren jag haft henne. Rider jag lektioner går det framåt och hon har hela tiden utvecklats.

Jag har oroat mig till och från om det varit något knas eftersom hon varit oliksidig. Men hela tiden har alla intalat mig att alla hästar är det mer eller mindre och att jag oroar mig i onödan. Jag har regelbundet haft ut en E.T som inte hittat något nämnvärt mer än en ömmande länd. Sadel som stört henne?

Nu i somras blev hon passaktig och förlorade framåtbjudningen. Jag fick då tips om en kiropraktor och i samma veva bokade jag också in hästen på besök på klinik. Kiropraktorn hittade ett bäcken som varit snett och 2 kotor som var komprimerade i ryggen. Veterinären hittade kotledsinflammation bägge fram.
Hädanefter ska jag aldrig mer anlita e.t eller lyssna på någon annan än min magkänsla. Och oroar jag mig kommer jag vända mig till veterinär och kiropraktorn.

Har du börjat täcka ännu ? Fick mig själv nämligen en tankeställare igår mina har gått otäckade fram tills för några dagar sedan. Har ju varit mkt regn men det har ju mer varit skurar så de torkat upp emellan så jag har tyckt att de klarat sig bra utan täcke. Regnet som kommit sista veckan har varit mkt kallare och jag såg tydligt att de frös så därför fick de nu krypa in i sina regntäcke.
Igår när jag red reagerade jag på att de hade en helt annan skritt än de haft sista tiden, ett par av dem small i sko så det sjöng om det när de trampade på väldigt mkt mer än innan. Så nu inser jag att de nog varit stelare i ryggarna än vad jag tänkt på av att vara otäckade i regnet för det gjorde en väldigt markant skillnad att de fick på sig täckena och höll sig varma om ryggen.

Suck...Kotledsinflammation i fram kommer med största sannolikhet från överbelastning i frampartiet och hästen har förmodligen problem med bakdelen/ländryggen. Har själv varit med om många, ja faktiskt alla fall av kotledsinflammationer jag stött på har berott på problem med bakdelen och jag har träffat på många hästar som blivit sprutade där helt i onödan och inte bara en gång. Min förra häst fick diagnosen kotledsinflammation i båda fram men envis som man är besökte jag fler kliniker och gav inte upp...Och ja han hade artos i bakknäna som orsakat kotledsinflammationerna. Så SNÄLLA lyssna inte blint på vetrinärerna, ge dig inte med den diagnosen! Trodde de flesta hästmänniskor vid det här laget kände till att många vetrinärer fixerar på symptomen och inte orsaken som jag kallar dem kotvetrinärer! Och döm inte ET som verkar vara mer på rätt spår än vetrinären iaf men bra att du ntog ut kiro.../ Under utbildning i hästbranchen...

Senast ändrad av en moderator:

Om det hunnit så långt att det blivit ledinflammationer måste man ju låta veterinär behandla. Sedan att hitta och behandla orsakerna till det och förebygga är lika viktigt.

Var det inte veterinär som hittade artrosen i din hästs bakknän? Varför verkar du döma ut veterinär och säga att et/kiro är bra? Veterinär först. Et/kiro sen. Gärna i samarbete. Men du kan inte behandla bort en redan etablerad kotledsinflammation genom att behandla rygg/bakparti med endast Et/kiro.

Vad menar du med att blivit sprutade i onödan? Har de behandlat friska leder utan inflammation? Jag tror alla börjar ha kunskapen att ledinflammation är ett symptom. Inte en "sjukdom" utan orsak.

Är man inte nöjd med en veterinär eller tycker man fått fel diagnos så är det ju jättebra att söka sig vidare hos andra veterinärer. Som du gjorde och fick svar till slut.

Nej jag nöjer mig verkligen inte med bara en diagnos att hon har kotledsinflammation. Hon är röntgad runt om och har inga förändringar. Jag tror kiropraktorn hittade grundorsaken när han hittade hennes sneda bäcken och komprimerade kotor i ryggen.

Ofta måste man ju vara ganska så påläst om saker och ting innan man kommer till vet. så att dom kollar rätt saker. Det finns inget värre än att åka hem med en häst som inte känns fräsch men som vet. kallar frisk. Aldrig råkat ut för det men känner många som har.

Det där är inte riktigt sant...
Jag pluggar till Hippolog och är med en veterinär varje måndag när han har mottagning.
Oftast vill man inte veta vad som är problemet, utan se efter själv.
Man kan beskriva sin upplevelse ex. när man rider ; att hästen ex. är kort i steget. Men ibland vill veterinären inte veta något alls.
För om ex. ryttaren säger ;-jag tror att det beror på att hästen har ont i knät

Då kommer veterinären automatiskt (utan att tänka på det) fokusera mer på ben och knän..
Men problemet kanske egentligen sitter i ryggen eller i ett helt annat ben?

Bättre är att inte säga något alls och låta vet. göra sin utredning.
Vissa saker som ryttare upplever som problem kanske inte är något egentligen att vara orolig över.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
699
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 626
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
411
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka