Markarbete övnngar

Thathorse

Trådstartare
hej! Jag söker övningar som lösgör och mjukgör hästen och även lydnads övningar. Vill inte ha hinder då de ska hoppas om 2 Dgr. Har en pigg och en trögare häst. Kommentera alla övningar ni vet! :D har även en fråga. Hur ofta tycker ni att man ska hoppa hästen? Vad är erat absolut Max att hoppa ggr inom en vecka? Ska man hoppa 1 eller 2 gånger? Jag har 1 ponny som jag vill sätta igång inom hoppningen igen och komma tbx till våra gamla höjder. Min kompis hoppar sin häst 2 gånger i veckan och dem får alltid toppresultat. En till fråga:Min ponny kan bara stanna sådär helt plötsligt oavsett om det är 50 eller 90. Hon har INTE ont någon stans, sadeln passar & hon älskar hoppning. Men hur ska man få bort det? Det kan va ngt gammalt som hon vant sig med eftersom hon hade ngt i sina muskler som gjorde att det gjorde ont att hoppa & stannade p.g.a det. Men vill inte höra att hon säkert har ont för jag masserar henne ofta och en duktig masserade går igenom henne då och då :)

Jag tycker det bästa är att hålla det enkelt. Skritta fram länge, jogga fram i trav på lite längre tygel och sedan rida övergångar. Först den "vanliga skalan" halt -> skritt -> trav -> galopp och sedan halt -> trav och skritt -> galopp. Sedan kanske flytta lite sidvärts på långa linjer, se till att ha hästen rak i kroppen och be gärna någon kolla så att den korsar sina bakben och inte bara trippar åt sidan. Jag har aldrig sett goda resultat av folk som ska försöka "böja loss" hästen utan jag rider alltid lösgörande arbete på något längre tygel och fokuserar på att hästen är framme för hjälperna, kliver på i ett bra tempo med påskjut men utan att rusa och är rakställd på rakt spår och ställd genom kroppen på böjda spår. Travbommar i nedsittning kan vara bra för att få in känslan för hur det känns när hästen kommer upp med ryggen och jobbar med hela kroppen.

Angående en häst som stannar på hinder så finns det ju alltid en orsak. Om du är helt, helt säker på att det inte beror på smärta eller en illasittande sadel tycker jag att du ska be en duktigare ryttare hoppa hästen och se hur den beter sig då. Alla har vi våra brister som ryttare och att ta ridhjälp av någon som rider bättre än en själv när man har problem med något är att göra både sig själv och hästen en stor tjänst. Lycka till! :)

Övergångar. Tempoväxlingar. Det gör underverk på min som är åt det lite latare hållet, och kan tänka mig att det fungerar lika bra på en het häst, fast omvänt då. Går ju även att variera i oändlighet beroende på vart man befinner sig.

När jag tävlade och tränade hoppning hoppade jag två gånger i veckan. En gång mindre hinder/gymnastikhoppning, en gång bana/högre hinder. Mer än så hade jag inte hoppat.

Min stannade också. Där var det psykiska orsaker bakom, i kombination med att det var en häst man inte fick något gratis på. Det gick att jobba bort genom att traggla länge, länge, länge på lägre hinder så både hon och jag fick upp självförtroendet igen, men hon märkte direkt om jag slutade rida och bara åkte med, eller om jag blev osäker. Då tvärnitade hon direkt. Har hästen varit med om något som ger ett (fysiskt) obehag tidigare är det lätt att fastna i det spåret och att den sen förknippar just den grejen med att det kommer göra ont.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel