Mardrömsritt hjälp

pannis

Trådstartare
Idag skulle jag och min syster ut på en lugn liten tur. Min gamla häst har börjat komma igång efter vintervilan men nu stått några dagar. Hon är väldigt stark men senaste tiden har det gått att rida med vanligt tredelat bett då hon visserligen varit hetsig som vanligt men åtminstone lyssnat.

Hur som helst, det skulle bara bli en lugn tur så jag red barbacka och till en början var allt lugnt, tills vi skulle skritta i kanten på en åker. Det var full galopp flera hundra meter och gick inte att stanna vad jag än gjorde.

På tillbakavägen - samma sak igen, fastän jag var beredd. Den gången blev jag ganska ordentligt rädd, hästen är ganska snubblig av sig och även om marken var ganska jämn så känns det inte lämpligt att springa hur fort som helst. Det hjälpte inte vad jag än gjorde, drog så hårt jag kunde, sågade, först när jag tog båda händerna i ena tygeln lyckades jag få henne att gira lite åt ena hållet.

Efter den turen tänkte vi att hästen skulle få springa av sig lite, så vi travade, ganska lugnt, på en grusväg. Fick göra ganska ordentliga förhållningar HELA tiden och hon började lyssna tills vi kom till en kraftigare sväng, då var det galopp igen.

Jag vet fasiken inte vad jag ska ta mig till! Har bara tillgång till en liten och väldigt mjuk paddock och där går inte att rida varje dag.

Nu har jag bestämt mig för två saker:
1. inte mer barbacka
2. byta bett. har provat tredelat pessoa och då går det att stanna och svänga, men så har man hört att det inte är bra...
Har också provat pelham men det funkade inte. Hackamore går absolut inte.

Jag vet att det behövs mer dressyrträning, och jag håller på, men tills dess att hon lugnat ner sig krävs något drastiskt för annars kan jag inte kontrollera henne:crazy:

Varenda litet tips på vad man kan göra mottages med stor glädje!

Sv: Mardrömsritt hjälp

skulle försöka hålla mej i skritt i början och träna mkt halter och tempoväxlingar, få henne att lyssna helt enkelt. Sen smyga in korta travsträckor så hon inte hinner få upp farten... Blir den för pigg om den bara får skritta och trava så kan du kanske longera så den får göra av med lite energi?

Nu är inte jag någon som förespråkar att sätta på starka bett, men jag vet även hur det är att sitta och försöka få stopp på en häst flera 100 m och det inte händer någonting! Det är inte kul ! :crazy: I och för sej var det en travare jag red, hade något bett (kmr inte ihåg namnet men var starkare än tvådelat iaf) skulle sen rida på pelhalm på henne (inte min häst så inte mitt beslut) och det funkade väldigt bra, behövde typ bara krama lite för att hon skulle sakat av och innan hade man suttit och dragit utan något resultat...

skulle försöka hålla mej i skritt i början och träna mkt halter och tempoväxlingar, få henne att lyssna helt enkelt. Sen smyga in korta travsträckor så hon inte hinner få upp farten... Blir den för pigg om den bara får skritta och trava så kan du kanske longera så den får göra av med lite energi?

Nu är inte jag någon som förespråkar att sätta på starka bett, men jag vet även hur det är att sitta och försöka få stopp på en häst flera 100 m och det inte händer någonting! Det är inte kul ! :crazy: I och för sej var det en travare jag red, hade något bett (kmr inte ihåg namnet men var starkare än tvådelat iaf) skulle sen rida på pelhalm på henne (inte min häst så inte mitt beslut) och det funkade väldigt bra, behövde typ bara krama lite för att hon skulle sakat av och innan hade man suttit och dragit utan något resultat...

Jag håller med ang det här med att bara skritta. Jag har själv en nordis som fram tills för några år sen (han är 19 nu) blev "skogstokig" på våren. Det fanns varken stopp eller sväng, oavsett vilket bett man än hade. Han är i vanliga fall extremt känslig i munnen, men han valde helt enkelt bort att känna att man ville nåt.
Det hjälpte inte att försöka låta honom "springa av sig", han bara fortsatte och fortsatte tills man trodde att han skulle falla död ner. Det spelade heller ingen roll om man red varje dag eller om han stått en dag osv.
Så då blev det bara skritt när vi red ut, skritt och gymnastik, klättring osv. Red också rakt in i skogen, för där var han tvungen att se vad han satte hovarna och kunde inte hålla fullt ös.
Så mitt tips är att innan du rider ut så kör lite "markträning", flyttar hon på sig (fram, bak, åt sidorna) osv, sen skrittar ni bara med olika övningar (jag brukade, förutom att rida rakt ut i skogen, rida slalom mellan träden, rida "runt" ett träd i fyrkant, halt och andas m.m.
Jag vet att det låter lite "tråkigt", men det ger effekt!

Usch, det där är INTE roligt alls :crazy:

Jag skulle nog ta hästen i repgrimma och leda den längs samma runda som du rider. Gör med jämna mellanrum halt, när du säger ett ord som ALLTID, ALLTID betyder stanna (tex "Whoa").
Efter några gånger hoppar du upp och gör på samma sätt. Gör halt så ofta du kan, och om hästen inte stannar på sekunden så backar du den.
Så småningom man du göra samma sak i trav. Tempoväxlingar är viktigt, samma med att svänga, byta håll, göra volter och alla möjliga övningar så du ser att du har kontrollen. Om du börjar misstänka att hästen kan göra nåt är det bättre att hoppa av tycker jag. Du ska inte behöva riskera livet på hästryggen!!
Och OM hästen väl drar så tar du ena tygeln mot höften (med båda händerna om du vågar) och säger ordet för stanna. Det är i princip omöjligt att stoppa en skenande häst genom att dra i båda tyglarna.

Och jag håller definitivt med dig om att inte rida barbacka på ett tag!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 071
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 680
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar