Maratonvagn??

Sv: Maratonvagn??

Min vagn väger visst ca 200 kg..

Den landade vid 16 tiden idag i Flarken..
Efter lite svordomar så var den färdigmonterad..
Jag ville INTE sluta köra idag kan jag säga..
Anna-Carin

Den kände ÖVER förväntan bra..

LIITE magont när jag ska vända bara.. men de är ju sånt jag måste ta i tu med i allafall..

Får jag köra tillräckligt mycket och känna att det går bra så kanske de känslorna mattas av tillslut också..

Anna-Carin

Varför får du magont då? Det är ju lättare att vända med en tvåaxlad än en enaxlad :)

Min FÖRSTA krasch med häst och vagn var med trilla. Då vände jag för tvärt och välte och kom i kläm när hästen sprang iväg
Därav mitt magont..

Bilder KOMMER på onsdag.. Vill INTE visa upp något som jag inte riktigt har ställt in rätt. Å så är selen dammig.. Å med liite tur hinner hästen gå upp några kilo till...

Jag har inbokat Dubbelt körpass för Rolf på tisdagkväll för att få lite extra teknikträning med 2 axlat..

Anna-Carin

Ajdå, ja då förstår jag din magont. Hoppas det går bra och att du håller dig upprätt med vagnen nu då! (det tvivlar jag inte på :) )

I startinlägget här näms olika hjul för olika typer av tävlingar... jag är noll bevandrad på maratonvagnar o undrar då, hur ska hjulen se ut o hur bred ska vagnen vara till stor häst? Vad finns för regler för att en vagn är tävlingsgodkänd? Känner mig som världens nybörjare igen:o (Har bara kört bruks innan):)

Alla är vi nybörjare nån gång :) Nu kör ju vi ponny men jag tror att spårvidden för stor häst ska ligga på 125 cm och vagnen ska väga minst 150 kg men gärna inte mer än 180 kg (någon får gärna rätta om det är fel för dessa siffrorna tar jag direkt hur huvudet och det är lite rörigt ibland...). Man får tävla lättklass med lufthjul men i högre klasser måste man ha hårdgummihjul (jag tror ponny får tävla alla klasser med lufthjul men jag tycker som sagt hårdgummi är mycket bättre). För att den ska vara godkänd för tävling krävs oxå broms (vet inte om det gäller alla klasser och både enaxlat och tvåaxlat, men på tvåaxlad vagn i högre klass är lättklass måste man ha det iaf, det är ju inte så snällt mot hästen annars).

Ok, är det speciella diametermått som krävs på hjulen oxå? De vagnar jag av intresse kikar på är ju ganska olika stora i sina hjul. O sen en annan sak, vissa har 4 lika stora hjul, vissa större fram o vissa större bak:confused: vad är bäst? O varför?

Liknande trådar

Körning Jag ska sälja min klumpiga maratonvagn och köpa en som är bättre lämpad för tävling. Jag tävlar inte än men hoppas kunna komma igång med...
Svar
7
· Visningar
3 029
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka