• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 538
H

Helan

Lever han än, betäcker han och i så fall med vilket resultat? Hittar ingen hemsida till honom. Står han i Mjölby fortfarande?

Sv: Maraton

Tack för det.
Var kan man se förra/förrförra årets betäcknings/levande föl %?

Tack för er info. Kul, ska definitivt överväga om jag ska betäcka med honom.

Jag förstod den inte heller när jag kollade, så tyvärr kan jag inte förklara.

8000 kr i språngavgift och 2000 kr i dräktighetsavgift vid 45 dygn.
Fosterförsäkring ingår med 7000 kr för ston som inte är 20 år.

Sedan tillkommer stationsavgifter och skickkostnader, allt beroende på vart du väljer att betäcka. Eftersom det är fryst eller naturligt, så gissar jag att de flesta väljer naturligt, dvs hingstens hemmastation och dess avgifter.

Så tolkar jag texten. :)

Man blir lite sugen. Men Mjölby är lite långt när man har en föling vid sidan (även om det inte är JÄTTElångt). Jag red "min" första Maratonavkomma för kanske 10 år sedan och föll pladask och började drömma om att gör en till mig med ett visst connemarasto. (Dvs en korsning).

Nu har jag stoet i min ägo och första fölet kommer i sommar (renrasigt).

Åh så svårt det är!

8000 kr i språngavgift och 2000 kr i dräktighetsavgift vid 45 dygn.
Fosterförsäkring ingår med 7000 kr för ston som inte är 20 år.

Sedan tillkommer stationsavgifter och skickkostnader, allt beroende på vart du väljer att betäcka. Eftersom det är fryst eller naturligt, så gissar jag att de flesta väljer naturligt, dvs hingstens hemmastation och dess avgifter.

Så tolkar jag texten. :)

Jag tolkar den också så.
Dock rätt saftigt med 8000kr i språng!
Sen var ju 5 dräktiga av 10 betäckta inga höjdar siffror..

Han son Magini står också på naturlig, kostar 1500kr i språng och 4000kr vid levande föl.. lite skillnad..

http://www.akebo.nu/pag4.html

Här finns maraton nu, alltså kvar i Mjölby och där står vad ni behöver veta..

Det som jag tycker är intressant är att det finns 4 levande generationer godkända hingstar i rakt nedstigande led inräknat maraton..
Genom Maraton-Magini-Briar-Biggles

Ganska häftigt tycker jag:)

Knapplån!
Hade hellre tagi hans son Magini...
Har fått för mig att han lämnar något större hästar än pappa.
Lite mordernare typ men ändå rörliga o inte lika knepiga i skallen.

Nej det är du inte...men pappa har lämnat ännu mindre taxar;).
Hade själv ett sto med Maraton som mf som var både vacker o rörlig, men liten. 157cm.
Inte från pappa utan från mamma.

Knapplån!
Hade hellre tagi hans son Magini...
Har fått för mig att han lämnar något större hästar än pappa.
Lite mordernare typ men ändå rörliga o inte lika knepiga i skallen.

Vadå knepiga i skallen? Utveckla, för här känns det som om jag har missat nåt.

Mjölby är nära, men mitt sto är bara 154 cm, vill inte ha en elefant, men inte heller en tax:o

Hela den linjen med hingstar (Maraton, Magini och Briar) är väl lite ökända för att vara knepiga och lämna vasst..

Av de 3 hade jag lätt valt Magini då han presterat bäst enligt mig och är den som lämnat avkommor som presterat bäst också.
Visst är Briar bra.. men han tävlas ju i fel gren för min del. :)

http://www.blup.se/horses/4885-magini-swb
http://www.blup.se/horses/4790-maraton

Trodde att det var allmänt kännt att Maraton lämnade mycket taxar(långa hästar med korta ben o låg mankhöjd)...men för en senare generation så kanske det inte är så självklart...miss av mig.
Om du tittar på blupen så ser du att Magini förväntas ge större avkommor än sin far.
Du ser också där att hans avkommor förväntas bli bättre än Maratons. Detta är gamla herrar o deras siffror är från avkommors prestationer, så de är hyfsat säkra.

Vart jag fått det ifrån att Maraton lämnat knepigt humör ....det är nog erfarenhet...
Följt kvalitetsresultat, sett många avkommor, barnbarn osv...o humöret slår igenom.
Men det är ingen dålig hingst. Absolut inte.
Han har gjort sig förtjänt av sitt elit tycker jag.
Men lämnar inte en typ som stämmer med vårt avelsmål idag.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 703
Senast: ildiko
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka