• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 538
Sv: Maraton

Jag skulle säga lite knepigt humör. De avkommor jag har känt har varit små, rörliga, och lite egensinniga, men absolut inte problematiska på något sätt. Sen så gillar jag hästar med egna åsikter;)

kl

Har en halvsyster till Maraton i stallet, coolare häst finns inte och då är den E: Asterix

http://www.blup.se/horses/4885-magini-swb
http://www.blup.se/horses/4790-maraton

Trodde att det var allmänt kännt att Maraton lämnade mycket taxar(långa hästar med korta ben o låg mankhöjd)...men för en senare generation så kanske det inte är så självklart...miss av mig.
Om du tittar på blupen så ser du att Magini förväntas ge större avkommor än sin far.
Du ser också där att hans avkommor förväntas bli bättre än Maratons. Detta är gamla herrar o deras siffror är från avkommors prestationer, så de är hyfsat säkra.

Vart jag fått det ifrån att Maraton lämnat knepigt humör ....det är nog erfarenhet...
Följt kvalitetsresultat, sett många avkommor, barnbarn osv...o humöret slår igenom.
Men det är ingen dålig hingst. Absolut inte.
Han har gjort sig förtjänt av sitt elit tycker jag.
Men lämnar inte en typ som stämmer med vårt avelsmål idag.

Jag förstår bara inte varifrån du får att Maraton lämnar skarpt, jag är uppvuxen 2 mil ifrån var maraton bor nu (flyttade därifrån för 3 veckor sen) så det finns ganska många avkommor efter honom där. De allra flesta är oerhört beskedliga, inte skarpa alls.. Dessutom har min dressyrlärare haft Maraton när hon gick flyinge, då var han tre år.. Hon säger att han var helt fantastisk att rida redan då.

Jag skulle säga lite knepigt humör. De avkommor jag har känt har varit små, rörliga, och lite egensinniga, men absolut inte problematiska på något sätt. Sen så gillar jag hästar med egna åsikter;)

Lite knepigt humör kanske inte alltid beror på far eller morfar även om det likagärna kan göra det såklart. Men som sagt alla jag har träffat har varit snälla som lamm och oerhört beskedliga... Och jag håller med dig, det är klart man ska ha en häst med lite egna åsikter, hur roligt är det att ha en maskin?

Men kan dock hålla med om att han lämnar ganska smått, har aldrig sett en stor avkomma efter maraton... men däremot gillar jag typen i den bermärkelsen att de (dom jag har sett) är små, nätta och oftast väldigt rörliga.

Jag förstår bara inte varifrån du får att Maraton lämnar skarpt, jag är uppvuxen 2 mil ifrån var maraton bor nu (flyttade därifrån för 3 veckor sen) så det finns ganska många avkommor efter honom där. De allra flesta är oerhört beskedliga, inte skarpa alls.. Dessutom har min dressyrlärare haft Maraton när hon gick flyinge, då var han tre år.. Hon säger att han var helt fantastisk att rida redan då.

Det du anser är skarpt kanske inte andra håller med om och vice versa.

ser att ni pratar om Maraton och Magini hästar. Jag har ett sto e. Magritte som är linjeavlad på Maraton. Hon har mycket kapacitet både inom hopp och dressyr MEN är både skarp, liten och ganska hetsig/spänd vid ridning. Har hört att många andra är sådana också, t.ex. Briar som har samma linjer. Men är man lugn och tålmodig och orädd så är de riktigt trevliga hästar:)
Måste tillägga att det inte finns någon snällare häst att hantera på marken än min så jag menar inte att de är elaka på ngt sätt, de bara har lite för mycket mellan öronen!

Vill förtydliga att jag aldrig menat att Maraton med avkommor är på något sett skarpa eller dumma. Maraton kan ju vara hur snäll som helst i all hantering o ridning o ändå lämna ett annat temperament.
Knepig för mig är just lite knepig...lite att man måste hitta rätt knappar osv. Inte bara sitta upp o styra runt. Ena dagen kanske vissa saker funkar andra dagen gör det inte det. Man vet inte riktigt var man har dem så att säga. Men inte på ett elakt eller dumt sätt.
Mycket i huvudet helt enkelt.
Men om du tittar på Briar...den nu högst rankade hingsten i dressyr i världen som är i avel.
Men under unga år(iaf till 9) så var det ett skå vid varje galoppdel i ett program...du visste aldrig om han skulle flippa ur eller göra det bra. Jan har lagt ner ett oerhört jobb för att komma så långt som han gjort med Briar.
Han var inte så lite knepig i unga år....

Har hört att Margritte-lodet kan lämna skarpt men har inte hört det om Maraton, magini eller Briar... De flesta avkommor jag sett efter maraton har varit små och korta förrutom 2 st som va en bra bit över 170 cm!
Och de va stora på alla sätt.

Jag har ju ett sto i avelsboxen e. Maraton och hon är ganska liten (baa 160 cm), men mycket häst för den höjden och stort steg. Hon är inte vad jag skulle kalla knepig, men en häst med mycket motor i och även en hel del egen vilja. Hon är snäll som ett lamm med barn och nybörjare. Tex rider mina söner på 6 och 9 år henne helt själva i både trav och skritt. Men 9-åringen har hon börjat sätta på prov. För när hon tycker att ryttaren kan tillräckligt så testar hon gärna med att smygöka i traven och sen övergå i galopp. Hon kan vara rätt het med erfarna ryttare och framför allt när det gäller hoppning, trots att hon är 21 år gammal. Men åker ryttaren i backen tvärstannar hon på stället och står så snällt och ser lite frågande ut som om hon undrar vad ryttaren gör är nere ;) Helt klart en häst med personlighet och som är en underbar mamma. Alla hennes avkommor har ett mycket bra temperament.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
762
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 703
Senast: ildiko
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka