Mår traktorn dåligt av att stå ute?

fejko

Trådstartare
Eller rättare sagt mår en traktor sämre än en bil av att stå ute? Traktorn har fått flytta ut för det bor en häst där :angel: och sambon är inte så glad. Vi väntar på att snickaren ska bygga om så vi kan få in både häst och traktor men det tar tid... Under tiden får traktorn stå ute. Min bil har stått ute jämt och har inte tagit någon skada.

Jag har min traktor ute för jämnan och det enda som krånglar till det är att rutorna fryser igen och det blir snö på den så man får böka lite innan man kan skotta gården men annars spelar det ingen roll .Dom traktorer jag inte använder vintertid har jag innomhus då dom är lite mindre än den jag skottar med och har ingen port jag kommer in i med den ! Traktorn är ett arbetsredskap och den tål att stå ute bara man ser till att ha lock över avgasröret så det inte kommer in vatten där och rinner ner i motorn !

Eller rättare sagt mår en traktor sämre än en bil av att stå ute? Traktorn har fått flytta ut för det bor en häst där :angel: och sambon är inte så glad. Vi väntar på att snickaren ska bygga om så vi kan få in både häst och traktor men det tar tid... Under tiden får traktorn stå ute. Min bil har stått ute jämt och har inte tagit någon skada.

Vår traktor står ute o påtburk över avgasröret. Snöar in lite i hytten men blir samma söitage som på en bil ungefär.

Ja det gör den. Precis som allt annat som står ute. En bil, en transport, redskap, ja vad som helst. Väder och vind sliter. Det viktiga är inte värme utan att underlaget den står på inte är gräs utan grus, asfalt eller liknande och att det finns skydd för väder och vind. En transport t ex. som står på gräs blir mycket snabbare förstörd underifrån än en som står på grus.

@TinyWiny Intressant, varför är gräs mer skadligt än grus?
Cementgolv är rena döden om det inte är behandlat värre än gräs .Det bästa är grus eller trägolv men jag har inte märkt att mina traktorer har blivit hårt åtgångna och den som alltid står ute är från -84 och den andra som står ute är från -65 dom som är innomhus är från -49 -71 -77
Det med cementgolv har jag testat då jag hade en fin Opel manta som det knappt fanns en rostfläck på och körde in den i ett av mina uthus för att bevara den men efter två år då jag tog ut den så var den i princip golvlös !

Nu kommer äntligen snickaren så då kan vi ha både häst och traktor under tak.

Jag hade min VOLVO ute på grus hela tiden jag ägde den - inte en rostfläck!

Bör ju helst inte stå soligt, för att däcken inte ska torka sönder snabbare än nödvändigt. Gäller iofs bilar med, men där hinner de oftast slitas ner innan de torkar sönder...
Nu är det ju det värre på sommaren, så just nu ser jag inget "farligt" med att ha den ute, men min son är lika nojig, och traktorerna tar upp en stor del av logen:D

Cementgolv är rena döden om det inte är behandlat värre än gräs .Det bästa är grus eller trägolv men jag har inte märkt att mina traktorer har blivit hårt åtgångna och den som alltid står ute är från -84 och den andra som står ute är från -65 dom som är innomhus är från -49 -71 -77
Det med cementgolv har jag testat då jag hade en fin Opel manta som det knappt fanns en rostfläck på och körde in den i ett av mina uthus för att bevara den men efter två år då jag tog ut den så var den i princip golvlös !

Behandlat hur? Sambon har jänkare som alltid står inne och inte har de rostat sönder. Finns inte en enda fläck på någon av dem. Vad jag vet är inte det cementgolvet behandlat på något sätt.

Behandlat hur? Sambon har jänkare som alltid står inne och inte har de rostat sönder. Finns inte en enda fläck på någon av dem. Vad jag vet är inte det cementgolvet behandlat på något sätt.
Målat eller oljat .Han kanske har det varmt !Andra saker av metall som ligger där inne har åxo rostat så något måste det vara !

Målat eller oljat .Han kanske har det varmt !Andra saker av metall som ligger där inne har åxo rostat så något måste det vara !

Självklart måste det vara vara ett torrt utrymme om något ska stå så. Ett garage utan värme och/eller fuktreglering ställer man ju inte in något i som kan rosta för förvaring. Kommer fukten in så tar rosten över. Bilar som används dagligen kan stå i kallgarage och mår bättre av det eftersom snön och fukten då är konstant istället för att snön smälter lite, fryser på igen osv. men bilar som inte används dagligen ska självklart stå i utrymmen där fukten inte tar över.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 305
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 813
Senast: Ponsa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 073
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka