Människans krav på hästarna...

Det där var ett enastående bra inlägg!!!!
Jag håller helt och hållet med dig och ger dej en eloge för att du utryckte det så tydligt!! :bow: :bow:
jag kostar på dej två gubbar och det är du den första som får av mej!! =) (skämt åsido)

Allvarligt där emot så är det mina åsikter du beskriver fast jag har nog varit dålig på att förklara mig.
- Sen anser jag precis som jag skrev till Martha att man ibland som ledare kan göra undantag utan att det behöver bli katastrof i MITT ledarskap, men att jag oftast/alltid avstår för att inte försvåra för andra i omgivningen...

Bra tråd okej tar både min förra foderhäst och min egna häst.

Min egna häst:
Hon kräver att jag är lugn men bestämd. Pratar med låg ljudnivå och är allmänt lugn. Hon kräver stor variation vad dte gäller ridning. Hon måste i stort sett varje ridpass får ut olika saker. Både energin,(ofta genom att värma upp ute i både minskad och ökade gångarter),Tänkandet(genom att variera moment bå ridbanan mycket) Vid rindningen kräver hon en djupsits med och en stadig hand.Hon kräver mycket tid av mej till att leka busa med henne så hon får aktivera sin hjärna ordentligt. Stå och sova en massa i hagen eller i boxen är bara tråkigt enligt henne. (verkar det som) Hon kräver också att jag tar dte lungt och har överseende med henens griniga och tjuriga dagar.

Dom kraven jag har på henne är att jag ska kunna göra allt på henne. Det tar tid men det ska gå. Hon ska vara lugn och stabil i alla lägen var sej jag tränar gymkhana,dressyr,hopp,fälttävlan,tömkörning,voltige,elelr bara leker,promenerar eller nåt annat.Jag kräver också lika mycket respekt och tillit tillbaka som jag ger. Visar jag att jag är osäker visar hon att hon är säker och hjälper mej på så sätt. men då kräver hon att jag ska va den säkra när hon är osäker vilket jag ofta lärt mej att vara eftersom att hon och jag blir osäkra vid olika situtationer.

Foderhästen.

Krävde att jag var en otroligt stark ledare. På ett helt annat sätt än min häst. Visade jag att jag var stark i en situtation efter massa tester så följde hon mej som en hund annars stack hon åt andra hållet. Blev jag osäker blev hon hysterisk. Hon testade nästean hela tiden på olika vis i 7 månader. allt från att sticka,vända,vägra gå m.m men så fort jag visat att jag bestämde över en grej så var det okej. men gick vi så in i andra ridhuset så började hon testa igen. Men samtidigt som hon krävde en otrolig stark ledare så krävde hon stor frihet. Jag var ehla tiden tvungen att anpassa mej mycket efter henne. Hon vill exempel inte gå in så tidigt på dagarna som dom andra hästarna vskulle så hon vägra alltid gå in och dom andra tröttnade på att jaga henne när det var deras tur att gå in. Så jag fick sköta hennes insläpp själv 2 timmar senare.Hon krävde att man la ner mycket tid genom att gosa och kela med henne. Däremot lekar va roligt dom första minuterna sen bara meningslöst.

Jag hade inte så mycket krav på henen alls. mest att hon hon skulle vara snäll tillbaka om jag lät henen bestämma över nåt så skulle hon lyssna på mej sedan. Vilken oftast funkade bra. men vi passade inte ihop efetrsom att hon krävde en så stark ledare som jag inte är.

Min häst:

Min häst "kräver" att jag är ganska mild emot henne i min framtoning och kroppsspråk. Inga yviga rörelser och stim och stoj.
Likaså är ett önskemål från henne att jag ska meddela för henne om det finns saker som är värt att fly ifrån. Det gör jag mer än gärna och vi har kommit att förstå varandra väldigt bra.
Hon kräver att man inte bara rycker in henne från hagen, borstar snabbt, på med senskydd, slänga på tränset och sen iväg.. Då tycker hon att jag är otrevlig. Och så kräver hon att vi umgås mycket. Går ut och går tillsammans,pratar och bara UMGÅS, helt enkelt.
Hon vill att jag ska vara lugn, tålmodig och pratsam..Är jag tyst, så är hon tyst.. ;)

jag vet inte ifall man kan kalla det här krav men,min häst Sacke ifall man ska leda honom nån stans så måste han få gå bakom en och inte bredvid för annars vägrar han gå. :confused: :bump:

Hmm det här gav mig en riktig funderare.

Min häst är väldigt självsäker i sig själv och testar hela tiden mina ledarskaper.

Ett utav de kraven som ställs på mig är att jag är lugn och konsekvent hela tiden. Det är alltid jag som ska bestämma.
Min häst gillar verkligen att jobba och hitta på nya sätt att göra det på. Så där är ett annat krav.

Ett till krav är att man ger min häst respekt och utrymme. Hon gillar inte när man håller på i boxen. Hon tillåter det men vill ha sin box ifred så jag brukar aldrig göra iordning henne där. Hennes box är hennes viloplats och de enda som går in där är stallägaren som matar och släpper ut och sen jag.
Har fått en mycket mer harmonisk häst just för att hon får vara ifred där.

Ett annat lite mindre krav är ju att jag ska klia henne på rumpen lite titt som tätt. Det är ngt hon verkligen älskar och blir helt salig om jag gör :D

Otroligt intressant diskussion..:))
Jag tycker mig ha väldigt många krav på hur mina hästar skall vara och bete sig...och de uppfyller så gott som alltid mina förväntningar..och mer därtill.
Men..när jag funderar igenom det hela lite..så inser jag att mina krav inte alltid är desamma...håller med Martha..att man inte alltid kan hålla på och peta med småsaker så länge kommunikationen med hästen fungerar.

Den av mina hästar som helt klart ger mig flest och störst utmaningar är min valack...som helt klart kräver av mig att jag närmar mig honom med humor..:)) Jag blir full i skratt bara av att tänka på honom. Han testar ständigt gränser...inte elakt,,utan jag litar fullkomligt på honom i alla situationer. Han är känslig..men coolheten personifierad. Arbetar ALLTID minst 100%...och kräver att jag inte utnyttjar hans arbetsvilja.
Kräver att jag finns där och stödjer honom i de få situationer där han inte är självklar kung..:))..och kräver att jag sållar bland de som får rida honom.

Han visar med all önskvärd tydlighet om den människa som försöker sig på att rida honom är OK eller inte...och OK är bara den som låter honom arbeta utan låsningar och hårda händer...
Mina fel och brister som ryttare har han nog tyvärr överseende med....skulle vara bättre om han visade mig också hur jag skulle rida.

Han är verkligen den mest fantastiska häst jag ridit...och hans slyngelfasoner...och hans humor står jag mer än gärna ut med för att få förmånen att vara med honom..

Jag har ju två hästar, som är varandras raka motsatser. :)

Prince kräver att jag ska vara mycket bestämd, men ändå visa att jag inte sätter mig över honom utan att jag är hans kompis. Jag får be honom att göra saker, och han har lärt mig att göra det på rätt sätt så nu gör han det direkt. ;) Han kräver mest att jag ska ägna honom uppmärksamhet för att han är min häst och jag är hans människa. :D I övrigt är han nöjd bara han får min uppmärksamhet och jag behöver inte vara så uppfinnigsrik, eftersom han ändå glädjer sig åt de små sakerna. (Det blir väl så när man haft en hård uppväxt och inte varit så himla bortskämd... :cry: )

Trollvira däremot kräver av mig att jag ska vara den trygga pelaren, ledaren som hon alltid kan rådfråga. :D Man måste ha en fast hand med henne, men aldrig någonsin bli arg. Det räcker med att man säger till en gång (stamp i marken, harkling) så rättar hon sig efter det som sägs. Men go som hon är blir även hon lite bortskämd, för jag tycker att de båda två förtjänar det! Trollvira är en sådan häst som älskar uppmärksamhet, klappar och kliande händer och hos sin tidigare ägare fick hon inte alls mycket av det. Så jag hoppas verkligen att jag lyckats få henne i sjunde himlen nu, för jag försöker ge henne allt hon vill ha. ;)

Häst nr:1 vill ha något att göra, vill gärna vara duktig och få uppgifter som kräver lite mer av henne, skulle nog gärna vara cirkushäst! Hon har mycket egen vilja och tycker om att göra saker som gör att jag blir glad och stolt över henne. Mot henne kan jag vara ganska så bestämd, då trivs hon bäst. Blir jag för velig så måste hon ta över rodret. Hon gillar Reining bäst, för då får hon galoppera och vända fort och göra galoppombyten.

Häst nr:2 vill gärna vara till lags, hon vill att jag visar henne tydligt att saker och ting inte är farliga och att hon verkligen klarar av det jag ber henne om. Mot henne måste jag vara mild och försiktig, annars blir hon lätt stressad. Hon gillar Trail för där får hon göra saker som är lite läskiga fast hon vet att hon klarar det om jag hjälper henne och då känner hon sig så duktig.

min ponny krävde att jag kom på nya övningar hela tiden, om man red för många varv på en volt eller fyrkantspåret så slutade han att arbeta. Jag tror att jag levde upp till de kraven ganska bra, jag växlade med uteridning och dressyr och red mkt serpentiner och små o stora volter.
där jag sommarjobbade red jag en massa olika hästar bl a en nyinriden 4- åring (f. 2000 så kanske 3) och hon ville mest bara "trava runt" och arbeta med kroppen, men hon var ju inte så gammal heller.

Min första häst kräver att jag ska vara stark och trygg och lugn, samtidigt som jag ska lita på honom och våga mer.
Han kräver uppmärksamhet till 110% viker jag av eller inte är tillräckligt "med" låter han mig veta det också.

Foderhästen.Är lugn och trygg och vill visa att man kan vara avslappnad med henne.

Känns som att jag pratar om helt annat? :confused:

Jag vet i alla fall vilka krav min pålle ställer på sina medhästar. :D Där ska man gå rakt i ledet, inget jäkt eller försöka trängas. Högst går först in och lägst sist. Häromdagen inväntade han till och med in en mer ranghög häst som skulle passera in i stallet före min häst kunde gå in. Jag hade honom alltsä helt lös men vi var några stycken som ledde in de andra hästarna.
Han gillar lugn och ro och tycker inte om när andra hästar är för busiga och närgågna.
En torr gubbe på 7 år med andra ord! :eek: :D

Kraven som pållen har på mig är att det är ok att jag borstar honom överallt, bara jag förvarnar lite under magen först.
Efter ridning vill han äta (mycket bestämd på den punkten) och sen vill han sova lite innan han går ut igen. Det visar han mycket tydligt genom att vända sig och backa från grimman som han annars gillar.

Sen får man inte tvinga honom till något han själv inte vill. Mycket opraktiskt! ;) Det mesta går dock ganska bra så länge han har ett visst självbestämmande ex när det gäller att bada ansiktet.
Min häst kräver att få pinka ute och det får han alltid ta tid på sig att göra.
I ridningen kräver han att jag är mjuk, eftergiven i mina armar och nacke, ben och säte. Om jag inte är det så blir han olycklig och kan inte röra sig ordentligt.
Han kräver min uppmärksamhet ganska mycket, han vill ha kontakt och söker ofta kontakt. Han kräver att bli kliad och klappad, fast han blir inte sur om han får nobben heller.

Jag tycker det är ok att hästarna har krav på oss också. Lite gulligt och dessutom blir det mer kommunikation.
Jag ser nästan alltid vad min häst vill/ska göra/önskar göra och jag tycker det känns bra att han vill visa det för mig. Sen får han ju inte alltid göra som han vill... :p

Intressant! För mig är det här att se samvaron med hästar som ett samarbete där jag försöker förstå vad hästen gillar/inte gillar, vad som gör den glad och lugn eller stressad och störd och hur jag ska vara med den. Ändå vill jag ju bestämma det mesta och ur säkerhetssynpunkt vill jag att hästen lyssnar på mig och utan alltför stora protester VILL gå "med" mig och inte mot mig.

Min förra pålle ville att jag skulle vara lugn och inte röra mig för snabbt eller hetsigt tillsammans med henne. När jag skulle borsta ansiktet skulle jag vara långsam och mycket försiktig och visa henne att jag inte tänkte borsta henne i ögonen. Hon ville inte heller att jag skulle vara alltför dominant eftersom hon var väldigt "lågt i rang" och gav sig snabbt, så allt grovt artilleri från min sida var egentligen helt onödigt - och det tog ett tag innan jag fattade det. Än idag kan jag önska att jag fick gå tillbaks och göra om en del och lära mig ännu mer av henne.

Jag tror också att vi hade en massa små överenskommelser som jag inte minns längre och som knappt var medvetna då heller.

Tror dom flesta här är ganska medvetna om hur jag ställer mig till hästhantering. Gör min häst något som jag inte gillar så ställer jag mig först frågan varför den gör som den gör och sen varför jag inte vill att hästen gör så. Sen får man komma på en lösning som fungerar för båda.

Krav jag har.. jag har ju mina ramar, tex. att jag vill att han står i gången, att han inte tigger och liknande. Men det gör han ju inte heller. Vanlig lydnad kan man ju säga, för att underlätta för oss båda. Men lyssnar han inte så är det ju inget brott. Utan antagligen bara jag som är ouppmärksam på honom. Med andra ord bestraffar jag ju inte för något sådant - ingen är förvånad. :smirk:

Jag har nog inga krav, men jobbar ju med att få en så öppen och bra relation till honom att vi kan respektera varandras behov. Ömsesidig respekt.

Vad gäller hästar jag inte känner så är jag väldigt öppen för förslag när jag umgås med dem. Det handlar ju om att lyssna på hästen, och sen lägga in sin egen åsikt. :p Jag tvingar inte fram något, det ska hästen veta redan från början. Ofta har hästar - iaf de jag pysslar med - mindre olater eller ovanor. Sätt att visa sitt missnöje. Och det blir en väldigt stor reaktion när man inte tillrättavisar dessa som de är vana vid. Kanske är det därför "problemhästar" är så lätta att få kontakt med.

Som sagt, inga krav. Sen har man ju "viljor", men det är ju upp till mig som vill, att se till att få hästen att vilja det också.

jag känner så att om jag inte kan göra en sak, så kräver jag det inte heller av hästen. kan jag inte göra korekt hjälpgivning för en sluta, så kan jag ju inte kräva av hästen att den ska göra det!

och det jag får göra får han ochså göra: hittar jag en blåbärssnår i vägkanten och vill äta av det, så får hästen ochså äta.

det enda jag "kräver" av min häst, är respekt, för det får han av mig.

allt annat försöker jag få honom att göra, kan jag inte få honom att göra det, så har jag gjort fel och då får jag skylla mig själv punkt

krav han har på mig? tja, han ska vara mätt om han ska göra något, annars får jag skylla mig själv. man kan inte jobba mot honom, för då låser han sig och blir ångvält. alla ska titta på honom och hålla med om att han är störst bäst och vakrast i världen :cool:

det är så mycket småsaker som man måste tillmötesgå honom med, så jag tror inte att jag kan räkna upp dom. ;)

Min häst kräver verkligen att man har god kroppskontroll inom ridningen och då man arbetar med henne på marken!
Inom ridningen så ska man verkligen veta hur man ska föra kroppen för att hon ska kunna förstå det man ber henne om och vid tömkörning och löslongering handlar allt om placering!
Dom kraven måste helt enkelt uppfyllas annars så funkar varken ridningen eller nåt annat :smirk:
Så om det går dåligt är det oftast mitt fel...om det inte är så att hon har en dålig dag och inte har lust med nåt. Då är kravet helt enkelt att låta henne vara och försöka någon annan dag :)

Försöker uppfylla så många krav som möjligt. Ett krav som jag dock inte uppfyller är att hon inte får äta allt för mycket då man är ute och rider i skogen. Hon får ta tuggar på buskar och träd om hon bara inte stannar och inte då man håller med med någon uppgift som kräver koncentration!

Det krav hon har nu under sommaren är att jag ska döda alla bromsar åt henne. Hon visar det klart och tydligt :D
När man leder henne och hon har broms på halsen så går hon lite närmare mig och visar tydligt att hon har nåt på halsen genom att böja den och titta lite på mig. Så fort jag dödat den så går hon tillbaka till sin plats :love:

När man rider har hon samma krav..dock är det inte lika roligt då hon stannar hela tiden och ber en slå ihjäl alla äckliga saker. Sen när dom är borta så går hon...och så upprepas det under ridturen! Som tur är är det bara i skritten :bow:

kom på det allra viktigaste kravet min häst har på mig :D

han är fyra år äldre är mig, och han har milsvitt mycket mer erfarenhet av allting, så jag ska se och lära.

jag får ska inte vara uppstudsig och tro att jag vet bäst, för det gör jag inte :o och då det berättar han med besked! (genom att lugnt men bestämmt göra tvärtemot var jag försökte få honom att göra) och faktum är att han har lärt mig allt jag kan :)

han är inte bossig eller kaxig eller så, utan lite som baloo mot mowgli i djungelboken: ta det nu lugnt, så ska jag lära dig ALLT du behöver veta :D

Kalle:
Hade som krav att det skulle vara lugnt, att nya saker skulle introduceras sakta, ibland hjälpte inte ens det. Man fick absolut inte gå på honom för hårt för då frös han fast.
Märkte sen mot slutet att han tyckte att det var mycket roligare att vara ute med vagn än att bli riden, mycket mindre stress.

Bastin:
Bastin hade inte så mycket krav, men han ville arbeta, slog sönder boxen när jag var utomlands. Men utöver det, att han mådde så mycket ute än inne, så var det inte så mycket.

Ella:
Ella hon kräver tanke, funderingar, men samtridigt fullt ös medvetslös :D.
Jag tror iaf att hon litar på mig och samtidigt kräver hon att jag ska lita på henne, får känslan av att hon blir besviken på henne när jag inte tror att hon ska klara nånting.
Sedan vill hon att man är väldigt försiktig med hennes hovar, när man lyfter dem och håller på. Och givetvis så måste hon få lukta på alla saker innan vi använder dem.
Hon vill oxå kela endel, att man ska klia och klappa och mycket kontakt överhuvudtaget.

Mvh Johanna, tror ibland att hon är mycket smartare än mig och egentligen skrattar åt mig varje gång jag släpper ut henne i hagen.

Olika. Har tex ett sto som accepterar allt utom vatten i ansiktet och att man lyfter frambenen för högt vid hovkratsning. Accepterar att jag rider henne med bett men alla andra får bara ha bettlöst.Vill ha flughuva och vill bli ombedd fint.
Har en vallack som kräver SMÅ bokstäver, vårdat kroppsspråk, god atnkar och att man ber om att få fånag honom i hagen. Man får inte bara kasta sig på honom som på en annan häst, utan man ska be på vildhästspråket.
Han accepterar två ryttare, jag och en jätteduktig tjej som ridit här urlänge, övriga blir han djupt förolämpad om man säter dem på hans rygg.
Kräver mjuka skuldror och lodrätt sits.

lånar

Har funderat på detta med krav..

Jag har nog krav på mig själv att jag ska kunna se hästarna till dom individer dom är...och inte vara vrångdum om dom sk faller "ur ramen"...ser jag t ex på en häst att det kliar nåt fördjävligt så får den ju naturligtvis klia sig på mig om inget annat alternativ finns, att se hästars integritetsnivå....att så långt som möjligt låta dom få göra som dom vill, så länge dom naturligt vis följer någorlunda mallar...

Jag har aldrig haft problem med min "chefsposition" med hästarna...TROTS att jag låter dom bli "bortskämda".
Jag tror många hästar blir trötta på sina ägare då dom alltid skall underställa sig dom, som ofta t ex visar sig med att inte låta sig fångas i hagen :angel:...jag busvisslar bara...en del tar tid på sig, andra kommer som raketer, men ingen skulle komma på att INTE komma :crazy:

nåja... allt detta tål att tänkas på och jag är glad att många ändå ser till sin häst och vad den vill också :bow:

Jo jag håller ju egentligen med dig i vad du säger, och har inte heller problem med mitt ledarskap och skulle kunna tillåta en del friheter, även om jag av ovan förklarade orsaker är striktare i hanteringen än du.

Håller också med och poängterar vikten av att behandla varje häst med individualitet - alla är ju olika och ska behandlas därefter. Ex. jag har ett sto som anser att kel och gos går till så att hon står med nosryggen 5-10 cm från min bröstkorg, INTE närmare och när HON vill, jag ska inte klia eller nåt vi ska bara stå så. Det mesta jag kan göra om jag vill gosa är att ställa mig still mot väggen och se om hon bestämmer sig för att "det passar" att komma.
Andra av mina hästar ska klias, knådas, "pussas" och blåsas på och jag av dem i varierande mängd.
Så visst är det olika och visst måste man respektera hur de vill ha det i mångt och mycket stoet jag beskriver ovan är ledarsto (relativt ung) och förmodligen är det under hennes värdighet att kelas mer tydligt men ett visst "samspråk" kan hon tillåta. På den nivå hon tillåter är hon otroligt tillgiven occh omtänksam när jag väl lärt mig "rätt sätt".

Detta hade egentligen inte så mycket med saken att göra det var mest bara en parentes med ett tydligt exempel...

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 177
Senast: Jeps
·
Ridning Ni som har häst som kräver mycket mental träning. Hur lägger ni upp träningen under en vecka? Menar en häst som kräver att hen får jobba...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Ace
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka