Manliga P-piller finns!

Sv: Manliga P-piller finns!

Amen! Klandrar varken man eller kvinna som vägrar hormoner eller hormonalternerade preparat..

Jag är ju lite hormon-motståndare i stort, det finns ju faktiskt andra metoder som inte påverkar de akvatiska ekosystemen så extremt. Jag röstar för kopparspiral :D

Finns ju faktiskt de som inte kan ha kopparspiral heller.

Sambon hade nog inte varit speciellt villigt inställd till manliga p-piller. Men sen å andra sidan så gillar han inte tanken på att jag heller tuggar i mig en massa hormoner.
Nu gör jag iofs inte det längre då jag mår ganska dåligt av p-piller.
 
Sv: Manliga P-piller finns!

Jag tror att marknadsundersökningarna är gjorda hyffsat globalt och jag tror ärligt att det är kulturellt betingat att kvinnorna är ansvariga för fortplantningen och det finns stora marknader där män verkligen inte skulle kunna tänka sig att äta p-piller
 
Sv: Manliga P-piller finns!

Absolut, men det skulle fortfarande vara intressant att ta del av dem kan jag tycka. Se hur de är gjorda. Statistik är ett ganska vanskligt verktyg ur vissa aspekter.

Sen behöver ju inte lanserandet hållas tillbaka i hela värden pga att det - precis som du säger - garanterat inte är speciellt önskat överallt. P-piller för kvinnor är ju inte heller lika vanligt i hela världen som i väst, men någonstans måste man börja.
 
Sv: Manliga P-piller finns!

Det stämmer säkert att det inte finns någon marknad. Min sambo har redan klargjort att även om det fanns manliga p-piller så skulle han inte ta dem för rädslan av bieffekterna. Han verkar tro att det är någon form av kastreringspiller :meh:. Men att jag äter p-piller bryr han sig inte om O_o

Skojar du? Jag är inte mycket för "dumpa"-kören egentligen, men seriöst, hur kan man leva med någon som uttrycker en sådan inställning?? :crazy:

Alltså, jag själv vägrar konstgjorda hormoner så det är inte den inställningen jag menar, utan att helt andra värderingar gäller en själv än den person man är tillsammans med och påstår sig bry sig om (?), att det är helt okej att hen utsätter sig för något man själv vägrar!
 
Sv: Manliga P-piller finns!

Absolut och jag håller med !
och så beklagar jag som fasen att det inte redan finns p-piller (eller motsvarande) för män
 
Sv: Manliga P-piller finns!

Med tanke på att det tydligen är sååååå många kvinnor som lurar män till att bli pappor kan man ju tycka att efterfrågan borde vara helt jävla enorm.

Ja eller hur?
Män borde ju med det hotet i åtanke faktiskt stå på barrikaderna och skrika efter P-piller för män.

Nu så står de i stället och skriker att kvinnor skall göra abort.
Osmakligt är vad det är.
 
Sv: Manliga P-piller finns!

Jag förstår hur du tänker, men jag förstår honom också. Att äta p-piller är mitt val för inget annat fungerar, och det åt jag innan jag träffade honom. Men visst hade jag önskat att han kunnat ta piller istället. Men han är feg helt enkelt.
 
Sv: Manliga P-piller finns!

Jag röstar för kopparspiral :D

Men det ger ju inte männen någon egen kontroll över sin reproduktion.

Män klagar nu för tiden mycket på att de är så i händerna på kvinnan vad gäller reproduktionen så det borde vara i männens intresse att få tillgång till P-piller.
 
Sv: Manliga P-piller finns!

*KL*

Det som känns lite osäkert med manliga P-piller är ju att man på något sätt måste hindra miljontals spermier från att nå sitt mål, det räcker ju egentligen med att en tar sig fram för att kvinnan ska bli gravid.

Jag som inte har några planer på att skaffa egna barn har tänkt att genomgå en vasektomi, det känns som en metod som är säker ur både preventiv- och hälsosynpunkt. Anledningen till att jag inte har gjort det redan är att det känns som bortkastade pengar just nu eftersom jag inte har någon som jag kan riskera att göra gravid, om jag skulle träffa någon skulle jag dock göra det omgående.
 
Sv: Manliga P-piller finns!

*KL*

Det som känns lite osäkert med manliga P-piller är ju att man på något sätt måste hindra miljontals spermier från att nå sitt mål, det räcker ju egentligen med att en tar sig fram för att kvinnan ska bli gravid.

Jo visst men...
Det måste ju vara bättre än att lita på en mer eller mindre främmande kvinna vid en tillfällig förbindelse?
Eller?
 
Sv: Manliga P-piller finns!

En man kan ha några miljoner spermier men tekniskt sett ändå vara infertil. Det räcker inte med ett par miljoner. Sedan kan man även påverka detta via spermiernas rörlighet.

Rent tekniskt tror jag dock inte att det är några större problem att stoppa spermieproduktionen helt, det gör man hos andra djur så varför skulle det inte gå hos män?

På humanfysiologin fick vi som uppgift att finna ut mekanismer på hur man skulle kunna utveckla preventivmedel till män och kunde vi, ett gäng 20-åringar, hitta rimliga lösningar är jag helt säker på att forskarna kan göra ett mycket bättre jobb.;)
 
Sv: Manliga P-piller finns!

*KL*

Det som känns lite osäkert med manliga P-piller är ju att man på något sätt måste hindra miljontals spermier från att nå sitt mål, det räcker ju egentligen med att en tar sig fram för att kvinnan ska bli gravid.

Manliga p-piller stoppar spermieproduktionen, så det finns inga simmare som kan nå något mål..
 
Sv: Manliga P-piller finns!

KL

Är man och skulle aldrig ta en sådan pilla.

Vore jag kvinna idag skulle jag heller aldrig ta ett p-piller, inte en chans.

För 25 år sedan skulle jag kanske ta vilket som då det nog var mindre upplyst om hur det påverkar oss...
 
Sv: Manliga P-piller finns!

Jo, självklart är det bättre, det var bara en allmän betraktelse över ett potentiellt problem med manliga P-piller, därav *KL*. Om jag skulle ägna mig åt tillfälliga sexuella förbindelser, vilket jag inte gör, så skulle jag använda kondom oavsett manliga P-piller eller vasektomi.

För att inte bli påhoppad så måste jag påpeka att jag inte ser något fel med tillfälliga sexuella förbindelser, det är inget som jag har intresse av bara.
 
Sv: Manliga P-piller finns!

Jag förstår hur du tänker, men jag förstår honom också. Att äta p-piller är mitt val för inget annat fungerar, och det åt jag innan jag träffade honom. Men visst hade jag önskat att han kunnat ta piller istället. Men han är feg helt enkelt.

Varför inte kondom? eller är du eller han allergisk mot materialet? Annars är ju kondom ett preventivmedel med minimala bi-effekter. Den enda är väl att män verkar tycka att det inte är lika trevligt med en kondom på men om jag mådde dåligt av p-piller så skulle min sambo gladeligen använda gummi.

Sedan förstår jag att man kan välja p-piller eller liknande för att det är bökigt att ha kondomer till hands, att det stör förspelet lite e.t.c. Därför valde jag på eget bevåg att prova spiral efter ett halvårs uppehåll med piller (slutade när jag fick en liten propp i handen) och då var min sambo den som var mest skeptisk och ville vara försäkrad om att en stav inte skulle öka risken för proppar och att jag skulle ta ut den om jag fick biverkningar... Men hade han propsat på att jag skulle börja med preventivmedel igen för att det är obekvämt med gummi så vet jag faktiskt inte hur jag hade reagerat... lusten hade nog försvunnit i alla fall..
 
Sv: Manliga P-piller finns!

Kondomer är utmärkta men de kan spricka eller glida av.
Så de är litet riskabla på det viset.

I ett fast förhållande så är koppar-T eller hormonspiral två mycket bra lösningar.
Men i ett fast förhållande så är ju det där med barn på ett annat sätt.
Ofta så har man redan barn tillsammans och ett till eller inte är inte en sådan stor sak som barn alls eller inte.
 
Sv: Manliga P-piller finns!

Inte för mig tyvärr, därav mina tankar på vasektomi.

Om det är definitivt så är det ju enklare.
Det är ju när mannen vill ha möjligheten kvar som det blir svårt.
Jag är kvinna och steriliserad för egen del.

Min sambo är betydligt yngre än jag och bör ha möjlighet att skaffa en ny familj om det händer oss något.
Medan jag för min del var helt klar med graviditeter.
 
Senast ändrad:
Sv: Manliga P-piller finns!

Jag är kvinna, och känner att kondom är så sjukt tråkigt. Halva känslan är borta tycker jag. Vidare så är jag känslig mot vissa matrial, och när jag har någon att ha sex med så har jag sex OFTA, vilket innebär att kondom blir dyrt.
Själva påsättandet av kondomen ser jag inte som ett problem, vill man spaca upp det lite så sätter man på den med munnen, och vipps så blev avbrottet kort.

En annan metod för män, som inte är godkänd (än?) om jag fattar saken rätt..
http://en.wikipedia.org/wiki/Reversible_inhibition_of_sperm_under_guidance
Vad tror ni om den?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 478
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 917
Senast: Soffan74
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 106
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 576
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp