Mankam på russ.

E

Exhistensia

Det kom ett russ till stallet idag (ska bara stå här under natten), Han har en jätte fin man som dock bara hängde på ena sidan, En Islandshäst människa sa en gång att det är viktigt att på hästar med mycket man dela på manen så den hänger på båda sidorna, så dem musklar sig jämt. Är detta sant? I alla fall.. När jag skulle klappa honom på halsen la jag märket till att hela övre delen av halsen lutade, som att manen liksom drog ner den. Jag gick genast och frågade en kompis som sa att det inte var någon fara och troligen berodde på tidigare fång. Men en häst med fång blir ju hård i man kammen, inte helt slapp? Vi hade inte tid att diskutera de, men jag skulle gärna vilja veta varför de blir såhär :)

Tack för svar!

P3280137.jpg

Han hade inte så här extremt mycket, men likadant :confused:

Sv: Mankam på russ.

Jag tror att det helt enkelt är en fettnacke.

För att en "vanlig" (lagom slimmad och musklad) nacke ska hänga krävs det nog en vääääldigt tung man, såpass tung att den inte finns kan jag tänka mig :p Är dock inget proffs, så kan säkert ha fel.

Att de skulle muskla sig snett känns mer troligt i så fall, även om det nog är ganska liten risk även för det, men att nacken verkligen hänger enbart pga. att manen är för tung har jag svårt att tro.

Att de skulle muskla sig snett känns mer troligt i så fall, även om det nog är ganska liten risk även för det, men att nacken verkligen hänger enbart pga. att manen är för tung har jag svårt att tro.

Nej de tror inte jag heller men kändes inte som fett nacke. Och har det något med fång att göra ?:)

Hej, jag som själv ridit en del isländshästarfick en gång höra av min tränare att hennes hingst hade så mycket man på ena sidan att han hade svårt att springa rakt och hela tiden drog lite åt hållet all manen låg på. Visst känns det extremt men det var ju inga stora rörelser vi pratar om. Så hon tunnade helt enkelt ut manen o han hade lättare att bära sig rakt. så han hade nog blivit lite sned musklad eftersom han försökte parera upp snedvikten.... men hans mankam lutade ju inte och han hade ju ändå en lång tjock man... Så det måste nog bero på något annat eller så var det kanske en kombination. :) :confused::confused::confused:

På ridskolan där jag red för massor med år sedan fanns det ett russ med extremt lutande mankam. Enligt personal där hade han varit kraftigt överviktig och haft fång vilket skulle varit orsaken till det. Dock vad som händer rent anatomiskt och orsakar att nacken faller till sidan vet jag inte riktigt.

Både ja och nej kan man väl säga, en häst/ponny kan ju ha en ordentlig fettnacke och en massa depåer på övriga kroppen (som ofta kommer innan fettnacken) utan att få/ha/ha haft fång, däremot får de ju ofta fång när de är i det läget.

Jag har set en liknande nacke på grund av en fetnacke på en nordis. Som på en kamel ungefär.

Okej, men man kan alltså inte säga att det har en direkt koppling till fång? Min kompis nämnde också att han nog var väldigt känslig mot gräs, kan de stämma? :)

Det är väldigt troligt att han också är känslig mot gräs :) Har han inte haft fång innan ligger han nog i riskzonen med tanke på vad du berättat. Du kan inte lägga ut en bild på hela hästen? Det blir mycket lättare att bedöma då.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 232
Senast: As_Vegas
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 706
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Min hund är 7,5 år, blandras Jack Russel/Dansk-svenskgårdshund. Väger ca 16 kg och är ca 37 cm hög så stor för de raser som är i honom...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 292
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII