Många Rykten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Många Rykten

Det är inte bara dumma bortförklaringar och när jag är ute och tävlar vet jag att min ponny inte kan få bästa poängen eftersom han bara blivit riden i lite drygt ett år...och inte går så stadigt i form :mad:
Jag säger inte att jag borde få bättre poäng men jag tycker dommarna kan vara väldigt orättvisa med poängen, därimot inte mot mig eftersom att jag själv inte ser min egen ritt :confused:

Det skulle ju faktiskt kunna vara så, som någon skrev, att de "kända" ryttarna faktiskt är duktiga på att rida....

Nej, självklart SER du inte din egen ritt, MEN du borde KÄNNA din egen ritt. Läs kritiken, analysera, träna och bli en duktig ryttare. ;)

Som jag sagt tidigare. vad det gäller mig är det inte brist på självkritik eftersom jag ridit två olika hästar o med den ena kunnat rida på bra procent även om jag anser att den andra gått bättre.

Jag har även kunnat konstatera detta faktum när jag varit o kollat på andra dressyr tävlingar där jag själv INTE har tävlat.

tro mig självkritik har jag,likaså en duktig tränare som även han har varit skeptisk till vissa domare.

Självklart finns det även bra domare men tyvärr många domare framförallt på lokal nivå har en hel del brister. o detta står jag fasst vid även som gånger jag rider på bra poäng o dom gånger jag själv inte är med och tävlar.

Jag själv märkte exempelvis att poängen blev högre när jag tävlade och skrev ut att min häst var imp. tyskland vilket han var o struntade i att fylla i ras o stam.. men skrev jag istället ut stammen som var tyska ridponnyer o en del arab o inte nämnde imp tyskland så blev poängen lägre.

Nej, självklart SER du inte din egen ritt, MEN du borde KÄNNA din egen ritt. Läs kritiken, analysera, träna och bli en duktig ryttare. ;)

Men hur tycker du jag ska analysera en kritik där det står " hästen utför de moment han ska på rätt platser men ryttarens hjälper syns inte." det var enligt domare en negativ kommentar med en låg poäng.
För mig och min tränare ska inte hjälperna synas.
Jag strävar efter att rida min häst så mjukt o få hästen så känslig så jag ska kunna göra allt utan att det syns.
Jag behöver inte sitta o trycka med skänkeln eller använda händerna.
Jag rider nästan enbart med magen och flyttar axlarna lite då jag vill vända.
Detta anser jag som något positivt då dressyr för mig är en konst som ska se lätt och harmoniskt ut.
Det SKA INTE synas vad ryttaren gör. O gör det inte det o hästen gör allt den ska ändå ska det vara något bra!!

Självklart ska hjälperna vara små och fina. Det finns väl inget mer nöjsamt än att se ett ekipage inne på banan i fullt samspel och harmoni. Därför hade det varit intressant om du hade frågat den aktuella domaren vad h*n menade med "osynliga hjälper" i negativ bemärkelse.

Det skulle ju faktiskt kunna vara så, som någon skrev, att de "kända" ryttarna faktiskt är duktiga på att rida....

Läste du vad jag skrev?

De som är bättre på att rida (som har en liten häst, kommer från miniklubb osv) får ofta sämre poäng, trots bättre ritter.

Jag undrar om du verkligen vet vad du pratar om eller om du tävlat ett par klubbtävlingar någon gång och gjort din egen "statistik"?

Är ute en del och tävlar lägre klasser. visst kan man tycka att vissa domare dömer fel men man måste ha lite egen insyn av sin ritt.
vad som dock gör mig förvånad är att de i flera fall dömer efter hästtyp.
har 2 st hästar som är varandras motsatser. de ena är smäcker med, högrest typ med lätta gångarter. den andra typisk sv hbl, lite större typ med stora raka gångarter.
har aldrig varit med om att blivit högt bedömnd med båda hästarna av samma domare.
den lätta typen har fått komentarer som fantastisk häst med lätta, luftiga gångarter till en häst med alldeles för snabb fotförflyttning.
sv hbl. trevlig typ med bra gångarter - för lång och låg i formen, ok gångarter. poängen på båda har varit från 5-9 p på gångarter.
hur kan det skilja 4 p på hästens gångarter på samma dag vid helt ok program. visst kan hästen och speciellt ryttaren ha en dålig dag. men varför kan inte 2 st hästar av olika typ inte kunna tävla mot varandra med lika vilkor.
nu väljer jag oftast häst efter domare och det känns också fel.

Vem bestämmer att ryttarna från "miniklubben" är bättre på att rida? Du? Tittar du på VARJE steg som ALLA hästarna tar i respektive klass, utan att låta dig distraheras av omgivningen, kompisar o.dyl? Är du, som publik, koncentrerad till 100% på VARJE uppvisning?

Att det skiljer mellan två hästar av olika typ kan bero på att den ena hästen t.ex. inte förmår visa några längningar och lite diffusa upptagningar, medan den andra hästen har bättre förutsättningar och håller högre kvalitet på det den gör. Under förutsättning att hästarna visas upp på ett likvärdigt sätt så placeras självklart den mest "kvalitativa" hästen först. Med den mer begränsade hästen får man poängtera det just den hästen är bra på. Den är kanske t.ex. en "hejare" på att få till stadiga stabila övergångar.

*lånar knapp*

Nu har jag inte läst alla inläggen och vet inte om ni har varit inne på detta innan.

Men hur kan en av sveriges bästa dressyrhäst Briard bli så bra om domarna tittar på stammen?

Han är ju efter hopphästen Magini som van bla Falstebo derbyt i hoppning med Roffe?

Briard har ju ingen känd dressyrstam?

En domar tittar och ser det som vissas framfört för dagen och inget annat.

Får man dålig kritik får man ju hem och arbeta och inte göra om samma fel nästa gång.

Folket på läktare drömmer alltid bättre än domaren, vekar det som.

Vem bestämmer att ryttarna från "miniklubben" är bättre på att rida? Du? Tittar du på VARJE steg som ALLA hästarna tar i respektive klass, utan att låta dig distraheras av omgivningen, kompisar o.dyl? Är du, som publik, koncentrerad till 100% på VARJE uppvisning?

Nej men jag har gjort jämförelser, det har jag ju skrivit :crazy:
Och ja, jag tittar då ekipagen och inte på människorna som står utanför banan.

Sen har jag som sagt kollat på reslutaten på de ryttare jag har kollat på .

Och det är utefter de uppvisningarna som jag har märkt detta "fenomen".

Men alla domare dömer inte efter sitt eget tycke :)

De domarna som verkligen dömmer efter ritten borde få en stor eloge! :)

Är ute en del och tävlar lägre klasser. visst kan man tycka att vissa domare dömer fel men man måste ha lite egen insyn av sin ritt.
vad som dock gör mig förvånad är att de i flera fall dömer efter hästtyp.
har 2 st hästar som är varandras motsatser. de ena är smäcker med, högrest typ med lätta gångarter. den andra typisk sv hbl, lite större typ med stora raka gångarter.
har aldrig varit med om att blivit högt bedömnd med båda hästarna av samma domare.
den lätta typen har fått komentarer som fantastisk häst med lätta, luftiga gångarter till en häst med alldeles för snabb fotförflyttning.
sv hbl. trevlig typ med bra gångarter - för lång och låg i formen, ok gångarter. poängen på båda har varit från 5-9 p på gångarter.
hur kan det skilja 4 p på hästens gångarter på samma dag vid helt ok program. visst kan hästen och speciellt ryttaren ha en dålig dag. men varför kan inte 2 st hästar av olika typ inte kunna tävla mot varandra med lika vilkor.
nu väljer jag oftast häst efter domare och det känns också fel.

Men du tävlar ju bägge hästarna på lika villkor? Villkoren är ju att utföra rörelserna på bästa möjliga sätt enligt TR och dessa villkor gäller ju bägge hästarna? Jag förstår inte vad du menar med lika villkor.

Att titta på ekipagen som publik eller att titta på ekipagen som domare är två helt skilda saker. En domare är koncentrerad på ett helt annat sätt än vad publiken är. Men jag får väl buga för dig att du lyckats med domarens uppgift genom en HEL klass helt utan att tappa koncentrationen på ekipagen inne på banan (jag antar att det dessutom handlar om lätt klass), jag har själv aldrig lyckats med det som publik.....:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 648
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix