Många Rykten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Många Rykten

Jag har också skrivit protkoll till olika domare och håller med dig i allt du skriver.

Det finns vissa kriterier som en domare ska titta på under en dressyrritt, det är alltså inte bara rent "tyckande" om olika rörelser.

Dock tror jag ofta att det kan vara så att vi som inte är superduktiga missar en del detaljer som kan dra bort ganska många poäng ibland. En ritt som kan se stabil och trevlig ut kanske inte är perfekt pga hästen går tex bakom lod, går och spänner till en aning, för högt eller lågt grundtempo eller liknande. Detta är saker som drar ner poängen otroligt men som man som åskådare kanske inte alltid tänker på så noga.

Det är klart att det ifnns undantag som i allt men jag tror helt enkelt inte på att domare kollar på stam, klubb m.m.

Stamen på min häst (e. De niro ue.Napoleon) som ändå ska va hyffsad dressyrstam har då aldrig hjälpt mig om jag ridit illa. Jag har fått de poäng jag förtjänar och biland är de bra ibland dåliga.

Fast det är just de hästar som går bakom lod, för hastigt osv som jag pratade om som får högre poäng.. :angel:
DEN gången alltså, men sen tyckte jag dommaren i allmänt dömde fruktansvärt konstigt.
Fast liknande saker har hänt även med andra domare..

Stam tror jag inte heller har någon betydelse då domarna sällan brukar ha koll på det (vad jag vet), men typ av häst & namn på ryttaren kan jag mycket väl tänka mig har det för endel. Tyvärr.

Fast det är just de hästar som går bakom lod, för hastigt osv som jag pratade om som får högre poäng.. :angel:
DEN gången alltså, men sen tyckte jag dommaren i allmänt dömde fruktansvärt konstigt.
Fast liknande saker har hänt även med andra domare..

Stam tror jag inte heller har någon betydelse då domarna sällan brukar ha koll på det (vad jag vet), men typ av häst & namn på ryttaren kan jag mycket väl tänka mig har det för endel. Tyvärr.

Jo det är ju svårt att veta när man inte har sett det.
Jag vet inte om jag tror att domarna bryr sig om typen egentligen men det är klart att vissa typer av hästar ÄR mer lämpade för dressyr. En högställd häst tex har ju oftast naturligt lättare för sig än en framtung häst. Jag har dock ingen erfarenhet av att ryttare med kännt namn får bättre poäng än de förtjänar. Så det tänker jag inte uttala mig så mkt om.

Men det är klart att domare är bara människor och kan givetvis dömma fel.

Hej! vad en dressyrdomare tittar på är:
* Programmets korrekta utförande
* Ryttarens finhet i hjälperna
* Hästens bjudning
* vägarnas rätta ridande

Vet ni varför manen ska vara knoppad??
* för att domaren ska se hur musklad halsen är.
* för att det ska se snyggt ut ifrån publikens håll.

Sen beror det även på hur kritisk domaren är... =)

Tävlade förr på en Skäck :eek: utan stam. Han hade inte några wow gångarter och var ofta ganska spänd. Men ändå låg vi alltid bland de 4 bästa... Olika domare.
Hade hört en hel del rykten innan jag började tävla honom och var inställd på att man skulle bli nerdömd, men icke :p

jag har suttit väldigt mycket som domarsekreterare genom åren och den erfarenhet jag har är att de tittar på vad som händer inne på banan. Något annat har de helt enkelt inte tid med. Möjligen kan de fälla lite kommentarer om de gillar hästen eller inte men när det kommer till bedömningen så är det tveklöst det som sker inne på banan de tittar på.

Men jag har då aldrig fått dåliga poäng när jag red skäck.
Därimot har jag hört rykten (som tråden handlar om) att man får sämre poäng om man har en skäck...

Jag kan inte svara för alla domare eftersom jag inte ridit för alla.

Men om jag säger som så att när jag tävlade mitt halvblod sto som nu går med föl fick vi alltid bra poäng. Hon var stor, brun,bra stam.
det kunde kännas förjävligt rent ut sagt men hon fick alltid godkännda program.
Sedan tävlade jag en häst jag köpt för att rida till. kanon trevlig men liten bara 153cm hög, skimmel. han hade dock bra gångarter och var bland det trevligaste jag ridit.
Han kunde på samma program få knappt godkännt. även fasst man filmat båda ritterna och kunde konstatera att den lilla skimeln såg mycket trevligare ut på banan. Och detta var inga höga klasser. han startade LB:2 och LA:1.
Första gången han skulle starta var han aldrig tävlad och skulle starta LB:1. Han fick inte godkännt trots att detta var en häst som låg på en betydligt högre nivå. o tränas för väldigt duktig tränare som inte heller kunde förstå.

För min del handlar det inte om avundsjuka eftersom jag ridit två olika hästar och märkt stor skillnad från domare. Det är inte heller kul att få högre poäng när det inte känns bra liksom tvärtom.

Även jag som ryttare kunnde få olika bedömningar, alltid jätte bra på den stora bruna, medan på skimmeln som man värkligen kunde rida bra på var dte oftast sämre.

En gång fick jag kritiken att mina hjälper var för "osynliga". Han gjorde allt han skulle på rätta platser men domaren kunde inte se att det var jag som bad honom om det.,
Skulle vara en positiv sak tycker jag, men inte domaren.

Så jag tror absolut att domaren kollar mkt på stam,storlek,tränare osv.

Dommarna dömmer mycket efter vad dom gillar för typ av hästar tycker jag ...men också efter vem som äger hästen och om man känner dommarn kan man ju råka få 5 % extra;)
sjukt men sant :smirk:

Hur i hela friden tror du domaren ska kunna hålla reda på vem som äger respektive häst????? Tycker detta är klassiska kommentarer från dåliga förlorare, när man kanske inte riktigt kan/vill inse sina brister, vilket är väldigt synd. Om man kanta åt sig av kritiken istället för att komma med dumma bortförklaringar så kan man ju faktiskt utvecklas som ryttare. :idea:

knapplån

jag tittar väldigt mkt på resultatlistor.

Ngt jag märkt är att kanske som ex 8 hästar i första klassen rider på bra poäng för en viss domare.

samma dag ska dom starta en till klass, i stort sett samma nivå som den första. Men för annan domare.

och då kan dessa 8 hästar ligga betydligt längre ner i resultatlistan, tom bland dom sista.

då måste det väl ändå handla om vad domaren personligen anser är bra och inte bra?

här har vi lite det fenomenet... iaf de gånger det är inhemska domare... eftersom detta är en liten ö känner alla hästmänniskor varandra och har redan sin personliga åsikt om ryttare o häst o de speglar resultaten... tyvärr...

Hur i hela friden tror du domaren ska kunna hålla reda på vem som äger respektive häst????? Tycker detta är klassiska kommentarer från dåliga förlorare, när man kanske inte riktigt kan/vill inse sina brister, vilket är väldigt synd. Om man kanta åt sig av kritiken istället för att komma med dumma bortförklaringar så kan man ju faktiskt utvecklas som ryttare. :idea:

tyvärr har du nog väldigt fel. domare vet mycket väl vem som äger vissa hästar osv. häst världen är inte så stor! pga av att många domare oxå jobbar som tränare.
Förlåt men det är önsketänkande att dressyr sporten skulle dömmas jämt. Det är nog mkt mera skit än vad man tror.. o detta står jag fasst vid även de gånger jag tävlat med bra poäng!

Och jag måste säga att jag tror att det saknas en hel del ödmjukhet och självkritik på sina håll, tyvärr.... Det är mycket lättare att skylla på domaren än att ta itu med det som brister. :crazy:

Och jag måste säga att jag tror att det saknas en hel del ödmjukhet och självkritik på sina håll, tyvärr.... Det är mycket lättare att skylla på domaren än att ta itu med det som brister. :crazy:

:bow: Orkade inte ge mig in i detta träsk, men är tacksam att du gjorde det. Håller med till 100%.

Vad jag märkt när jag är ute och tävlar är att domarna kollar på;
* Programmets utförande
* Ryttarens inverkan
* Hästens följsamhet (lösgjordhet) och gångarter (dock blir ibland "avknäppta" hästar högt bedömda ändå)

Sen är det ju så att domarna kollar ju på hela ekipaget, ger det ett bra intryck och om ni har utstrålning så ger det alltid ett trevligare uttryck som säkert höjer betyget en aning. Tycker inte du och hästen att det är kul är det säkert inte kul att titta på heller.

Jag har tyvärr också märkt att ofta (som vanligt i bedömningssporter) så får man lättare högre poäng om man har ett "känt" namn.:confused:

Jag tävlar å andra sidan handikappdressyr, men reglerna för bedömning är ju samma där.:bump:

För min egen del tycker jag oftare att jag får högre poäng än vad jag förtjänar (det kan jag antagligen tacka min häst för, hon har sjukt mycket utstrålning).

Senast ändrad:

Kan inte annat än och hålla med! :bow

Det där med att dom som har ett kännt namn får bättre poäng tror jag inte är mer än ett rykte. Kanske är det så att dom med kännt namn faktist kan rida och vet hur man plockar poäng inne på banan.
Men avundsjuka är ju ett kännt faktum även inom ridsporten...

Erfarenheten jag har är att hästar som tex går bakom lod får MKT poängavdrag och kommentarer på detta.

Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag har ju märkt av det på andra ryttare som jag inte har något med att göra.
De som är mer " kända " (alt. från hemmaklubben :smirk: ) får ofta lättare bra poäng, än de som är mindre "kända". (vilket jag nämnde tidigare, lite bättre förklarat :D )

För att förtydliga mig ytterligare så har jag redan innan jag startat tävlingarna på min pålle vetat att jag skulle hamna i slutet av listan.. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 648
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix