Många Rykten

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Praqua

Många säger att när man tävlar dressyr kollar dommarna mest på stammen, Andra säger att dom tittar på färgen, Andra Stegen, m.m . Jag börjar faktist undra vad dom kollar på när man tävlar dressyr. Jag bara måste få veta :p

Sv: Många Rykten

Många säger att när man tävlar dressyr kollar dommarna mest på stammen, Andra säger att dom tittar på färgen, Andra Stegen, m.m . Jag börjar faktist undra vad dom kollar på när man tävlar dressyr. Jag bara måste få veta :p

Jag hoppas iaf att de tittar på vad som sker INNE på banan framför ögonen på dem. såklart tittar de även på gången, men att de bara bedömmer efter stammen, det tror inte jag stämmer alls!!!!!!!!

DEt tror inte jag heller utan det är nog det man presterar! Men ibland känns det bättre än det värkligen är filma och kolla .

tja..när jag tävlade tittade de iaf på ekipagen..nu slutade jag tävla 2002 ..så det kan ju ha ändrats...

Visst ett fåtal dommare är ju lite lustiga i sin bedömning...men det hade blivit mycket bättre standars om folk lärt sig rida ordentligt istället för skylla på dommaren ..

Upplever det som att dessa "rykten" oftast uppkommer när någon fått en bedömning de inte är så nöjda med... "Äh, den där domaren gillar inte isabeller" eller "min häst har ju hoppstam så vi får aldrig några bra poäng".

Det domaren kollar på är själva ritten. Men - sedan är det ju en bedömningssport och domare är inte mer än människor de heller och därför kommer bedömningen alltid att färgas av den enskilde domarens preferenser. Det finns ju massor med saker att titta på under en ritt, men väldigt lite utrymme för att hinna notera (och kommentera) precis ALLT, därför blir det ju i praktiken så att olika domare kanske koncentrerar sig på lite olika saker under en ritt. Vissa gillar ett friskare tempo, andra uppskattar en riktigt bra sits, osv. Tävlar man tillräckligt mycket lär man sig snart vad olika domare föredrar och kan ha nytta av det när man tävlar för dem en annan gång. Att vissa domare föredrar en viss typ av häst kan väl också stämma till viss del (för det gör vi ju alla) men att säga att en domare dömer klassen på förhand efter färg eller stam, ja, då tycker jag att man är lite ute och seglar... Och, precis som "asjak" säger, har man inte filmat ritten är det väldigt svårt att i efterhand uttala sig om hur det egentligen sett ut. Känsla och utförande är inte alltid samma sak.

Sedan håller jag med om att det inte "borde" skilja massor med poäng och/eller placeringar mellan olika domare som dömt samma ritt, det urholkar lite av tron på bedömningssystemet. Men om man på fullt allvar tror att dressyrdomare sätter sig ner, går igenom hästförteckningen och fördelar placeringarna där och då, utan att ens ha sett ritterna, då bör man nog ägna sig åt något annat än tävlingsdressyr... :smirk:

Olika domare kollar på olika saker...

De flesta dömer ritten, men en del stirrar sig bara blind på flashiga gångarter osv.

Om jag var domare och såg en häst med superstam som reds riktigt dåligt skulle jag snarare bli extra besviken, inte ge högre poäng.

Jag tror inte det där med stam och färg stämmer. Tyvärr har jag stött på mycket favorisering och sen är det ju som nancy sa att det handlar lite om vad domaren fördedrar själv.
Sånt där är lite klurigt :smirk:

Skriv åt olika domare så får du bättre inblick.
De dömer vad de SER.
Sen kan de gilla en del bättre än andra.

om man har någon ovanlig eller annorlunda ras kan de va lite negativa o så ibland tror jag.min kompis ha råkat ut för det. ja ha tyckt de vart bättre än dom andra o hästen gjort allt rätt och sen kommer det in någon häst som inte går lika bra men får högre i alla fall..men de beror helt på från domare till domare tror jag

det är nog mest bara rykten, jag tror inte domarna bryr sig så himla mycket om vad hästen är för färg eller vad den har för stam.
jag fick höra mycket innan jag började tävla min unghäst att araber inte är uppskattade av dressyrdomarna och att dom aldrig får några högre poäng.
men nu har vi startat 4 lokala dressyr tävlingar och det har aldrig kommit något halvblod i samma ålder som min häst före oss i placeringen, utan dom som har kommit före oss har varit minnst två år äldre.
det har även varit olika domare på alla tävlingarna.
så det ryktet stämde verkligen inte

Det står längst ner i programmet vad domaren tittar på......;) det är de punkterna som bedöms, och där finns gångarter inkluderade.

om man har någon ovanlig eller annorlunda ras kan de va lite negativa o så ibland tror jag.min kompis ha råkat ut för det. ja ha tyckt de vart bättre än dom andra o hästen gjort allt rätt och sen kommer det in någon häst som inte går lika bra men får högre i alla fall..men de beror helt på från domare till domare tror jag

Det kan ju då (beroende på ras) ha en del med rörelseschemat att göra också. T.ex. frieser, travare och P.R.E. kan ju röra sig på ett sätt som skiljer sig lite från de "vanliga" halvbloden, vilket inte alla domare uppskattar. Det har ju då genomslag i varenda bedömningsgrupp och blir snabbt till en hel del poäng...

Är själv lite kluven till det där, då jag tycker att det i låga klasser (LC-LA) borde läggas allra mest fokus på ryttarens ridning och hästens lydnad, men samtidigt ska ju en bra gång premieras. I teorin anser jag att vid två likvärdiga ritter bör den häst som har bäst gång placeras före den med lite sämre gång. Tycker däremot inte att hästen med bättre gång ska gå före om den inte genomfört programmet korrekt.

Har ett exempel där jag själv blev nerpetad från förstaplatsen av en häst som visserligen var väldigt vacker och hade mycket bra gång, men som stegrade sig upprepade gånger under ritten och slog en del med huvudet, medan min (unghäst vid tillfället, även han med bra gång men aningen valpig) gick stadigt och gjorde precis vad man bad honom om. Inte ok i en LB tycker jag.

Men annars har jag inte upplevt att någon lite mer "udda" ras blivit "nerdömd" på de tävlingar jag varit, vad jag kan minnas i alla fall.

knapplån

jag tittar väldigt mkt på resultatlistor.

Ngt jag märkt är att kanske som ex 8 hästar i första klassen rider på bra poäng för en viss domare.

samma dag ska dom starta en till klass, i stort sett samma nivå som den första. Men för annan domare.

och då kan dessa 8 hästar ligga betydligt längre ner i resultatlistan, tom bland dom sista.

då måste det väl ändå handla om vad domaren personligen anser är bra och inte bra?

Det kanske är så att de hästarna gick sämre i den andra klassen?

Men visst, jag har ridit för många olika domare, en del premierar god ridning vilket jag anser vara det viktigaste, en del premierar goda gångarter framför ridningen (sits, inverkan osv) och dressyren är en bedömningssport, det går inte att komma ifrån.

jag vet inte så mkt ang hästarna, utan har bara lagt märke till att det skiljer såpass på ganska många tävlingar.

Jag har på flertalet tävlingar lyckats mycket bra i första klassen och klantat till det totalt i andra och tvärtom...

jag vet inte så mkt ang hästarna, utan har bara lagt märke till att det skiljer såpass på ganska många tävlingar.

Men om det är olika domare som bedömer och olika klasser? Jag förstår inte riktigt vad dessa resultat "säger" dig?

att domare är orättvisa och har favoriter?

sånt tycker jag bara är dumheter till 90%. skriver ofta domarkritik och en bra domare dömer efter bedömnings kriterierna för klassen som pågår framför dem - för stunden och för dagen - inget annat!
allt snack från ryttare tycker jag ofta ofta ofta är svårighet att acceptera ett resultat - det är en bedömningssport, och därmed kan formen variera hos ekipaget från en klass till en annan , liksom domarens "ögon", eller erfarenhet till viss del. Att insinuera eller tro att domare har favoriter som de konstant dömer upp eller ner från tävling till tävling tycker jag är överdrivet och ganska sorgligt att man tänker så om domare.

självklart finns det enstaka rötägg inom domarkåren precis som bland folkmassan Människa rent generellt. Men det hör inte till trenden. Blir lite trött på alla tolkningar och insinueringar från ryttare pga resultat de får ibland.
Ingen gnäller eller anklagar domaren för att vara subjektiv när ekipaget fått HÖGA siffror :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 648
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 149
Senast: Nota
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
905
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix