Manen har bytt sida!?

F

Filosofen

Har ni varit med om detta? Jag lägger tråden här därför att jag gissar att många här har med sina hästar genomgått ganska stora förändringar både rent muskulärt när träningen lagts om och även upplevt mental utveckling för både häst och ryttare.

(och ta nu inte detta som ett påhopp alla ni som är här och läser men inte anser er vara barockare!! Jag anser att god ridning god hästhantering står att finna i alla grenar...)

Men till saken... Min häst hade när jag köpte honom manen på höger sida. Han var då väldigt omusklad och hade rätt stora stressproblem. Han hade svårt att gå upp i vikt och svårt att varva ner, var oerhört spänd och andades kort och stötigt. Nu har han gått upp i vikt, stressat av till stor del börjat få en hel del muskler och manen har i princip helt flyttat över till VÄNSTER sida....

Har aldrig varit med om detta tidigare, nån som vet eller har en teori? Vore kul att höra! :)

Mvh P

Sv: Manen har bytt sida!?

Har hört från några håll att det inte är ovanligt att manen byter sida när man kommit en bit i träningen, samt att det visar på liksidighet att ha en häst med man på båda sidor (ja, jag antar att de menar att det inte finns några grundläggande svagheter på just en sådan hals, att man har lite "gratis" när man börjar, sas). Så vitt jag förstår skulle manen hänga ned på den sida som har mindre muskler till att börja med. Det här hör alltså till kategorin "hästkarlskunskaper", tror inte att det finns någon forskning som stödjer det...

Fast det där är nog relativt. På de hästar jag träffat - ALLA hästar jag träffat, så har virvlar avgjort var manen ska ligga. Min mörke har till exempel virvlar på högra sidan av mankammen, två stycken närmare bestämt ganska mitt på - därför ligger hans man på vänster sida. Den andra märren har tjock lång man som ligger på båda sidor men hon har ett par virvlar längs mankammen - en på höger sida långt ner mot manken och en högre upp på vänstra sidan, som gör att manen faller lite olika "mkt" på varsin sida längs mankammen. Nu är hennes man så tjock och tung så den ligger visserligen där den hamnar - bara att T själv blir 'tokig' om den inte får ligga "som virvlarna antyder" och skakar tills den ligger där.

Fölet brås på sin mor och verkar få rejäl man, den ligger på båda sidor högst upp mot öronen men mitt på mankammen har han en virvel på vänstersida så resterande ligger enbart på högersidan. Vi får väl se hur det förändras när han växer...

Byter de sida under tränings förlopp gissar jag att det beror på att de var ävldigt omusklade i början så att virvlar inte har kunnat påverka.

Tror heller inte, på en häst utan virvlar längs mankammen (såna finns ju också), att manen skulle hänga ner på den sida "med mindre muskler", däremot kan jag tänka mej att manen lättast hamnar på den sida som hästen vill "gröpa ur"/böja/korta (på i regel alla hästar är detta vänstersidan).

Senast ändrad:

Jodå, hade en häst som bytte sida på manen flera gånger under utbildningens gång!

Märkte du nåt mönster i sidbytet? Hade han virvlar i manen? Hobbe har inga virvlar och manen låg förut helt slät på höger sida och ny ligger 90 procent slät på vänster.

Jag tycker det är lite småkul detta, tack för era svar. Allt som oftast har man bara oroande sakare att undra över :D

Mourvens man ligger främst på vänster sida, sen kan den ligga mer eller mindre på båda sidor. Jag vet inte om jag sett någon tendens åt att det har med musklerna att göra utan mer med när jag ansat lite på manen. När den är kortare/mer jämnlång så ligger den på båda sidor mer. När den fått växa ett tag och är lite stripig och ojämn så ligger den främst på vänster sida.

Sen har det nog på honom mycket att göra med att han får halva manen "stubbad" då och då av de andra hästarna. De biter av halva manen helt enkelt så den blir "uppklippt" och det står mest rakt upp och hamnar lite på olika sidor beroende på hur han rört sig innan.

Fast på Hobbe var manen kort och jämn när den låg på höger sida och nu är den lång och ligger mest på vänster.... Mysteriet fortsätter...

Antar att det inte riktigt finns nåt svar på det hela :-D Men kul med spekulationer!

Min häst har nu i sommar delat sin man så nu har han på bägge sidor :) Vet inte vad det beror på,misstänker dock hans livskamrat tillika "kli-kompis"... Han har varit väldigt stressad, omusklad och FET, men det var 1.5år sedan nu...Så det lutar mer åt att hans kompis har kliat över den. Han är iaf jättefin med sin långa änglaman på båda sidor halsen :)

Min byter i regel manhåll en gång om året under vintern... Tror inte det har ngt med träningen att göra, men har inte heller någon annan förklaring..

Men din mörke har även han ändrat sin man vid flera tillfällen under uppbyggnads fasen. Ju starkare han blev desto mer man föll över åt höger. Han hade som mest halva manen åt varje håll. Nacken och manken åt höger och mitten av halsen åt vänster. Visst har han virvlar, men inte att förglömma så har han levt med en otroligt klen vänstersida. ;)
Min märr var skadad i vänster fram och hade i början all man på vänster sida. Inte i dag. Nu är det "fritt", åt båda hållen. Så i dom fall jag sett, utan att studera själva virvlarna utan se på hästen och dess muskler så anser jag att dom lägger mer man på den svaga sidan.

Oavsett man så skulle det va kul att få se några nya bilder på dina kusar. :)

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag ska försöka hålla ögonen på det för visst verkar hans man vilja lägga sej till höger emellanåt, det har jag märkt - men då uppe vid nacken?

Du har PM, har rensat i min korg så det finns plats... :)

Man kan ju se på en människas hår om den är högerhänt eller vänsterhänt, min teori blir därav att ju mer liksidig häst desto jämnare svall. Har ett sto här nu som ändrat sin man, Framdelen ligger på ett håll och bakdelen på ett håll, fult men intressant.

Utveckla! Hur ser man på en människas hår om den är höger eller vänsterhänt?

Jag kan inte låta bli... Om man har en mittbena som envisas med att se ut som ett mellanting av zick-zack och serpentiner ifall den får välja, är man då "ingetdera" eller bara allmänt snurrig? ;)
Fast jag har en virvel mitt på som stör, så jag vet inte jag.
Men enligt TTEAM så ska ju virvlarna säga en massa om personlighet så kanske har placeringen av virvlarna också någon betydelse i sammanhanget ändå.......

Vad skiljer Tteam-funderingarna från de numera bespottade frenologi-teserna?

Så kände jag också när jag läste TTEAM-böckerna. Klart rasbiologi. Men så har jag hört en förklaring som kan låta rimlig. Något åt att man inavlat på vissa egenskaper och med det har det följt vissa utseenden, eller nåt sånt. Låter lite logiskt, men jag vet egentligen inte om jag tror på det ändå.

Veliga OlleAtlas

Jag blev faktiskt rätt förvånad när jag läste första TTEAM-boken över dessa säkra påståendena på hur en häst är och fungerar utifrån vilka virvlar den har i huvudet...
Metoden Ttouch har jag positiva erfarenheter av och jag tror det är mycket användbart - men det där med virvlar och olika öronform osv som presenteras i första (antar jag?) TTEAM-boken känns.... konstigt...

Alltså att vissa utseenden följer vissa typer av hästar fattar man ju. Dels beror det förstås på var djuren har utvecklats, en "skogshäst" har annorlunda egenskaper än en "stepphäst" - men också på sådant som vi människor blandat oss i, när vi försöker avla på speciella egenskaper.
Men från det till att beskriva en hästs personlighet utifrån formen på öronen - njae, det är ett ganska stort steg....

Jag har heller inga problem med att förstå rent genetiskt att vår avel kan få vissa drag att framträda hos de djur vi håller som hus- eller bruksdjur.

Men för mig (med mina genetiska poäng i bagaget) var Tteam-boken nästan obehaglig. Vad är det för människor som tror på sådant? Läkare? Genetiker? Knappast.

Återigen, en "fluga" som människor utan grundkunskap går på. Jag tycker det är obehagligt. Väldigt obehagligt.

Sen får ju var och en tro på vad den vill, det KAN vara så att virvlar på koordinaterna X,Y P,Q och R,S betyder att hästen är dum i huvudet - men jag bedömer sannolikheten som ganska liten.

Mest skrämmande tycker jag det är när folk som har elever tror på sådant här. Människor verkar svälja vad som helst med hull och hår. Gärna alternativa ridstilar/läkekonster/teorier OM man först har grundkunskapen. Vad jag erfarit av alternativare är att de föraktar den traditionella kunskapen (hur vidsynt är det?) utan att ha ens orkat sitta sig igenom en enkel tiopoängskurs i grundläggande biologi (whatever), eller ridit för någon helt vanlig duktig dressyrlärare.

Carmenzita skrev:
Vad jag erfarit av alternativare är att de föraktar den traditionella kunskapen (hur vidsynt är det?) utan att ha ens orkat sitta sig igenom en enkel tiopoängskurs i grundläggande biologi (whatever), eller ridit för någon helt vanlig duktig dressyrlärare.

Fyyyyy så du generaliserar ;) Jag förstår din poäng men alla är inte så. Flertalet Alternativterapeuter vill inget hellre än att ha ett gott samarbete med den kliniska sidan.

Tyvärr existerar de du nämner, likaså existerar det veterinärer och läkare som gått över att arbeta med komplementärmedicin för breddens skull och för att de ser att de kan hjälpa mer.

Carola-Pluggar Biologi så det ryker ;)

evis skrev:
Utveckla! Hur ser man på en människas hår om den är höger eller vänsterhänt?

......

Virveln ligger åt det hållet som du är-alltså, virvel åt vänster-vänsterhänt. (Sägs det)

Ja det är ju möjligt att alternativbehandlare vill ha ett gott samarbete med den kliniska sidan. Men jag tror inte att den kliniska sidan är så intresserad av ett sådant samarbete. Ett exempel är ju veterinärer kontra hästtandläkare, de har ju ofta svårt att samarbeta. Själv är jag väldigt, väldigt, väldigt skeptisk mot hästpratare, håranalyser och vissa örtpreparat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 229
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 006
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama