Sv: Manen har bytt sida!?
Kanske jag generaliserar, men nu är du en av få som försöker ta till sig den "vanliga" sidan också. Det jag efterlyser är människor som FÖRST är traditionellt skolade, och sedan går vidare. De finns, det vet jag, men de är inte i majoritet. (Utvikning - min syster doktorerar i farmakologi, den traditionella farmakologin närmar sig visst alternativa sidan, så det är inte vattentäta skott. Fördelen är att de gör det med sin grundkunskap och skolning och vetenskapliga tillvägagångssätt - enda sättet ifall man vill bevisa att något funkar)
Sen är det skillnad på att plugga biologi och plugga biologi också. Om du tillåter mig att fortsätta? Hur pluggar du t ex? Naturvetarlinjen på universitet? Läkarlinjen? Läser du till sjuksköterska? För mig som traditionellt skolad, låter det märkligt hur man kan plugga biologi för fullt samtidigt som man är i Wien en månad, har kunder vars hästar man behandlar osv osv. För mig var biologiutbildningen en fyraårig heltidssysselsättningen (främst kemin med labbar från 8-17) och jag fattar inte hur man kan "komplettera" det lite då och då på kvällar och helger? Detta är givetvis inget personligt, bara en liten frustration att många hästmänniskor (m fl förstås) tar så lättvindligt på kunskap och fakta. Det räcker liksom om man läser "The cell", så kan man säga att man har djuplodande biologiska kunskaper? Biokemin, biologin osv är inte något man sätter sig in i på en eftermiddag. Varför är läkarutbildningen 4,5 år?
Detta är givetvis inget personligt (och det tror jag du vet
), men ibland blir jag frustrerad på attityder inom vissa delar av hästvärlden. Man kan avfärda veterinärer, forskare, välkända tränare osv med sin sturska attityd. Hur lätt som helst. "ja, säg vad ni vill, jag har minsann goda erfarenheter av dittan och dattan" och så är det hästen som är lidande.