Manen har bytt sida!?

Sv: Manen har bytt sida!?

Dubbelt! :)

Senast ändrad av en moderator:

Detta med TTEAMs beskrivningar är nog ingen ny fluga, min farfar gör samma generaliseringar (angående virvlar i pannan på hästar tex) och han har fått det från sin far i sin tur. Det mesta skulle jag gissa är "gammal skröna" även i boken, men jag måste erkänna att det var länge sedan jag läste den första TTEAM-boken (där virvlar etc beskrivs?) så jag är osäker på vad just Tellington-Jones grundar det på...

Kanske jag generaliserar, men nu är du en av få som försöker ta till sig den "vanliga" sidan också. Det jag efterlyser är människor som FÖRST är traditionellt skolade, och sedan går vidare. De finns, det vet jag, men de är inte i majoritet. (Utvikning - min syster doktorerar i farmakologi, den traditionella farmakologin närmar sig visst alternativa sidan, så det är inte vattentäta skott. Fördelen är att de gör det med sin grundkunskap och skolning och vetenskapliga tillvägagångssätt - enda sättet ifall man vill bevisa att något funkar)

Sen är det skillnad på att plugga biologi och plugga biologi också. Om du tillåter mig att fortsätta? Hur pluggar du t ex? Naturvetarlinjen på universitet? Läkarlinjen? Läser du till sjuksköterska? För mig som traditionellt skolad, låter det märkligt hur man kan plugga biologi för fullt samtidigt som man är i Wien en månad, har kunder vars hästar man behandlar osv osv. För mig var biologiutbildningen en fyraårig heltidssysselsättningen (främst kemin med labbar från 8-17) och jag fattar inte hur man kan "komplettera" det lite då och då på kvällar och helger? Detta är givetvis inget personligt, bara en liten frustration att många hästmänniskor (m fl förstås) tar så lättvindligt på kunskap och fakta. Det räcker liksom om man läser "The cell", så kan man säga att man har djuplodande biologiska kunskaper? Biokemin, biologin osv är inte något man sätter sig in i på en eftermiddag. Varför är läkarutbildningen 4,5 år?

Detta är givetvis inget personligt (och det tror jag du vet :) ), men ibland blir jag frustrerad på attityder inom vissa delar av hästvärlden. Man kan avfärda veterinärer, forskare, välkända tränare osv med sin sturska attityd. Hur lätt som helst. "ja, säg vad ni vill, jag har minsann goda erfarenheter av dittan och dattan" och så är det hästen som är lidande.

Nu är jag där igen och "hackar".

Först säger du "man kan ju se ifall en person är höger- eller vänsterhänt". Sen säger du, i några inlägg längre ned "sägs det".

Förstår du att en sådan som jag (ja, jag vet att "sådana som du" upplever mig fyrkantig, byråkratisk, trist osv ;) ) hänger upp mig på sådana uttalanden? Vill bara visa varför det blir lite grus i maskineriet hos vissa av oss.

En sådan som jag (jag vet inte vad vi ska generalisera mig som? Akademiker?) blir uppretad på tvärsäkra uttalanden som inte stämmer. Det får mig att undra "vad kan den här människan egentligen?". En av de första saker man får lära sig när man utbildar sig den klassiska vägen är att nästan alla "sanningar" inom biologi, kemi och fysik är teorier. Det korrekta uttalandet skulle kanske vara "det finns en teori om att hårvirvlar skulle ha ett samband med huruvida du är höger- eller vänsterhänt." och så kanske en hänvisning till ifall det finns bevis om det?

Jag begriper inte hur man kan ta så lättvindligt på "fakta" när man har en aktiv kunskapsspridande roll, såsom ex du har? Alla som har elever eller kunder - ni sprider ju era ord för lärljungar som uppfattar dem som sanningar. ÄVEN om det ligger på den "lärandes" ansvar - att hela tiden fundera över ifall den här sanningen som läraren presenterar är rimlig, så är det ändå vilseledande.

Som sagt, detta är inget personligt, detta är ett försök till en diskussion på ett högre plan.

Ok, jag försöker med min trötta hjärna sammanfatta :D

Jag läser Basmedicin på Distans samt bedriver självstudier inom det som berör mig och det jag pysslar med, säkerligen inte på jättehög nivå efetrsom jag dessutom har mkt svårt för att läsa, men studietillfällena är många då jag läser på kvällar, på tåget, etc.

Jag har ganska många möten med professorer, läkare, veterinärer och terapeuter där jag har tillfällen att diskutera mina anlyser och lära mig mer.

Vad det gäller virveln är det en Osteopat som visat det på en kurs.

Jag förstår precis vart du vill komma och jag ska med glädje diskutera, jag är bara så förbenat trött - Återkommer ;)

*knapplån*
Nu slänger jag ut parenteser överallt, hinner ju sällan följa upp mina inlägg mer än sporadiskt.
Har inte läst TTEAm-böckerna om virvlar men tänkte direkt på det jag pluggat en gång i tiden på genetiken. Gener är kopplade till varandra, blond-blåögd, mörkhårig-brunögd för att ta enkla exempel. Man har faktiskt vid studier hittat vissa potentiella beteendegener hos människan. Det är ju någon forskare är intresserade av då allt styrs av gener och skulle vi kunna hitta gener som styr hormonproduktion så skulle vi mer förstå depressioner, t ex. Så så himla långsökt är inte teorin om att ett särskilt yttre attribut skulle kunna ge ett visst beteende. För säg att en gen som styr ökad produktion av adrenalin är kopplad till genen som gör att hästen får tre virvlar i pannan (och lägre med två virvlar) så kommer dessa gener följas åt i överkorsning mellan stoets och hingstens gener och fölet med tre virvlar får en ökad adrenalinproduktion, jämfört med den som har två.

OBS! Det här är väldigt förenklat beskrivet av något jag pluggat i ung ett år på universitet.

Men dessa beteendekopplingar är starkt ifrågasatta även inom genetiken. Det är inte så att 100% av forskarna tycker så eller tror på studierna.

Men visst, det KAN vara så. Inte tu tal om saken. Men det är inte samma sak som att det ÄR så.

Precis, och det var därför jag skrev teori och inte hypotes. :) Jag menar alltså inte att det ÄR så (om det var det intrycket du fick av mitt inlägg), bara att det är en intressant teori.

Det är mycket forskare inte är överens om därute för övrigt. Och det är mycket de är överens om som visar sin inte stämma med mer forskning också. :)

Jag är på det klara med att du kan se skillnaden.

Frågan är hur många av "hobby-experterna" som gör det? Genetisk forskning ÄR vansklig att popularisera, den leder till märkliga tolkningar som är svåra att få ur folks fördomsbank sedan. Det är inte länge sedan vi i våra uppslagsböcker fann horribla beskrivningar av olika folkslag, fördomar baserade på rasbiologi.

Lite samma uttalanden kan man få från "hobby-experter", såsom att halvblod är extremt korkade, kallblod eller varmblodiga travare är mycket mer lättlärda osv. Och det handlar om lite väl långt dragna personliga slutsatser, gjorda ur ett personligt urval, som jag kan tycka är löjeväckande. Självklart finns det olika drag hos våra olika raser, det är inget konstigt med det - men när det blir till fördomsliknande tvärsäkra uttalanden, då ser jag åtminstone lite ljusrött.

Säg det till Illustrerad vetenskap m fl tidningar. ALL forskning som diskuteras bland folk populariseras och feltolkas. Att dra mitt lilla uttalande så långt som till den typen av horribla studier, tycker jag är lite grovt gjort. Och det var heller inte meningen att någon skulle se ljusrött av det.

Du måste ha det jobbigt bland hästfolk och se ljusrött jämnt och ständigt ;) för mycket vetande i hela hästvärlden baseras ju på allsköns fördomar. :)

Jag tror inte att folk som läser här inne läser mitt inlägg som en sanning. Men eftersom du t.o.m. misstolkade det som om jag ansåg att jag skrev en sanning och inte bara ett litet intresserat spåneri, så får jag väl förtydliga mig så ingen går runt och leker "hobbyexpert" med mitt uttalande.

JAG tror INTE att man genom att leta efter virvlar, titta på profiler eller annat kan säga att en häst är si eller så. Vissa rastypiska egenskaper i utseende finns liksom vissa rastypiska beteenden, det kan jag skriva under på. Jag är heller INTE nazist eller tror på framavlanden av en elitistisk människoras.
Jag råkade bara tycka det var intressant med denna gamla kunskap som även våra svenska bönder har använt sig av när de köpte hästar en gång i tiden.

Inte meningen att framstå som paragrafryttare!

Ville bara mena att det sällan är si eller så, som många tvärsäkert tror...

Jag hade själv en gång aspirationer på att skriva populärvetenskapligt, och vet hur svårt det är. :smirk:

He he... Det kan ha med muskler att göra och det kan ha absolut ingenting med muskler att göra. Jag har nämligen sett flertalet hästar som bytta mansida på mycket mycket korta perioder, allt från nån vecka till några timmar. Bla en häst där "husse" kammade manen från båda sidor till höger sida, där låg den väldigt fint i en vecka innan den bestämde sig för att ruska på huvudet och lägga sig på vänster sida. Denne häst bror var hopplös, där hängde manen konstant på båda sior tills han en morgon ruskade på huvudet, manen lade sig så utan förklaring på vänster sida, där stannade den vackert i två veckor innan hästen ruskade på sig en förmiddag (nyrykt... suck...) och ALL man hamnade på höger sida... en vecka senare låg den på båda sidor igen.

Dessutom kan du genom daglig kamning få över kort man till den sida du vill få en man som ligger på ena sidan... Ett hästskötarknep, men du behöver en bra kam, med handtag och ganska fina tänder för att vara en hästkam och kamma minst en gång om dagen, varje dag under lång tid, ju fler ggr om dagen dessto bättre. (vet inte hur det funkar på lång man men det borde väl fungera där med??)

har hört att de beror på hur musklad hästen är, vilken sida som är svag/stark precis som några sagt

Jag har för mig att manen ligger åt det håll som är minst muskelrikt på halsen... hörde nått sånt för ett tag sen.

min ponny har sin man åt höger men verkar byta sida till vänster.

Men min häst då, som hade manen jämnt på båda sidor då jag köpte honom för 1 år sedan, då han var FRUKTANSVÄRT sned åt höger, d.v.s. mera muskler på vänster sida.

Bild från i vintras då den ännu inte börjat ändra sida.
storm2.jpg

Nu däremot, när hästen har börjat muskla sig någorlunda jämnt, har manen börjat flytta sig mer och mer åt höger :confused: (har tyvärr ingen bild på det). Hur förklarar man det?

Den har börjat flytta sig bakifrån (från manken) om det har ngn betydelse.

När jag köpte min häst i slutet av februari i år låg hans man mest till höger. Nu i somras började den lägga sig mer till vänster och till slut låg hela manen på vänster sida. Till saken hör att det är väldigt svårt att få den att ligga snyggt. Nu har den bytt sida igen. Kanske har med träning att göra:confused: I somras när den bytte sida gick han ganska hårt och vi började få klämm på grejorna:banana: Han är en hopphäst i från början och har inte gått någon dressyr i hela sitt liv:crazy: Nu när den bytt sida igen har han gått på lite halvfart. Lugna pass mest i skogen några dagar i veckan.

min förra häst bytte manen sida, vi frågade en hästmassör varför det kan bli så, hon sa att det kunde vara för att hästen har byggt upp mera muskler på den andra sidan.

Det är inte alls ovanligt att hästen byter sida på manen.
Min gör det väldigt ofta!! ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 229
Senast: Dimmoln
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 006
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama