Måndagshästen igen..

Siggan

Trådstartare
Suck... efter 3 veckors ledigt pga balltramp och trampat skon upp i bärranden nådde jag att rida 3 dagar. Kommer ut till en slö häst som inte vill äta och med 39,9 i feber. Inte snorig eller hostig. Dagen efter ingen feber pigg och glad men äter inte mycket. Wrap är det enda som duger, som han inte tål, men något måste han ju få i sig. Det har nu gått 3 dagar sen febertoppen utan feber, men vad gör jag ridmässigt??? Ringer vet igen på måndag och hör, men är lite nyfiken på vad ni andra tänker?? Äter men med måtta... och helst bara hösilage (wrap)

Wrap är hösilage Den vilar intil jag har pratat med vet igen på måndag. Och tampas morgon och kväll

@Siggan 39,9 i temp är mycket. Med sådan och häst som är så påverkad hade jag direkt ringt ut veterinär. Om blodprov ska kunnas ta tex för att kolla infektion/virus så måste det tas typ första dygnen som max.

Nu om febern gått ner men hästen fortfarande inte äter och dricker normalt så ang ridningen hade iallafall inte jag arbetat den . Låt den gå i hagen och som du tänkt prata med veterinär på måndag ang aptiten . Det allra viktigaste hade jag tyckt när den äter så dåligt är att den verkligen dricker ordentligt .

Om den inte tål hösilage egentligen är ju det också ett problem ....

Vet har naturligtvis varit inblandad från början. Och han har naturligtvis inte ridits sedan febern upptäcktes, även om han inte har haft feber sen i torsdags. Han dricker som han ska, äter hösilage och lite hö. Än så länge er magen fin . Ang vet så har det varit jouren eftersom det upptäcktes torsdag kväll, min egen var på kurs fredag så ringer henne imorgon för att få en plan. Det är bara svårt när enda symptom har varit en febertopp, inga tecken på smärta, magproblem, snor eller hosta. Dock har jag fått veta han stod med hicka onsdag kväll När jag kom onsdag kväll var han som vanligt Frustrerande att inte veta varför... Jourvet borde nog ha tagit blodprov torsdag kväll, nu är det ju nästan för sent

Så har jag diskuterat med min egen vet. Som hon säger så är det många hästar i DK som står med influensaliknande symptomer. Så hun tror helt säkert det är virus vi pratar om. Och det är nog försenat at på/avvisa med blovprov idag. Så han ska minst ha 7-10 dagar arbetsledigt efter sista febertop. Dock gärna skrittas för hand eller uppsuttet för att hålla igång magen, då han troligen inte rör sig så mycket i hagen. Aptiten är ett annat kapitel... han har i höstas stått med zinkbrist, och får nu en kur mer. Zinkbrist kan ge brist på aptit. Samt ett proteinrikt fodertillskott. Så heter det hålla koll på läget, och uppföljning med blodprov igen efter zinkkuren. Försöker smyga i så mycket wrap jag törs, samt blöter allt hans hö, för att göra det mjukare. Han är väldigt kräsen angående grovfoder. Suck, dessa älskade djur :(:)

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Mitt sto var i somras på betäckning. Där fick hon en lättare förkylning med hosta, snor och lite feber ett par dagar. Kollad av vet som...
Svar
0
· Visningar
924
Senast: Novalisa
·
Hästvård Enligt SVA och all litteratur jag plöjt så börjar hästinfluensa alltid med hög feber, snor och hosta kommer efter febern. Men kan det...
Svar
5
· Visningar
831
Senast: super
·
Hästvård Hej! Mitt 15-åriga sto har under de tre-fyra senaste dagarna börjat hosta lite smått, någon gång i början av ridpasset men även nu i...
Svar
5
· Visningar
808
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama