Manar, halsar och sidor samt kort/lång?

Sv: Manar, halsar och sidor samt kort/lång?

Jag har också lärt mig att om hästen har manen på båda sidor så är den jämnt musklad i halsen.

Sedan undrar jag av helt estetiska skäl, vilket föredrar ni, lång eller kort man?

Humm detta har jag aldrig hört och jag vet inte riktigt om jag tror på det :P men om det är så så Är jag glad för den hästen som jag ridit längst av "mina" hästar har jag ridit i 7 år och han har manen fördelat på båda sidor :p min ettåring har oxå manen jämt fördelat på båda sidor Men stona jag har här manen på en sida.. Den ena är riden sen den 21 April och den andra är riden i ca 3 mån.. :P Nu blir det till att anstränga sigig för att muskla halsarna Jämt på båda sidor så Får jag se om det händer ngt med manarna :idea: Haha Intressant :rofl:

Jag har hört att det ska vara så, men också fått höra att det inte alls har med muskler att göra utan med precis samma sak som gör att vi har virvlar och så vidare - att det är medfött och svårt att ändra på. Tror mer på den teorin, om jag ska vara ärlig. Vad gäller kort och lång man så tycker jag nog som de flesta andra: Det beror i första hand på vad hästen är av för ras och i andra hand på vad den har för användningsområde. Exempel på detta:

Kallblodiga hästar samt ponnier av grövre typ (ex. shetlandsponnier) ska alltid ha lång man, med undantag för fjordingar som "får" ha stubbad man. Frieser, PRE, islandshästar och arabiska fullblod är exempel på hästraser som alltid ska ha lång man. Hästar av "sportmodell" (typ halvblod etc) bör faktiskt generellt ha kort man, det är klart snyggast.
Westernhästar ska ha lång man, dressyr- och hopphästar ska ha ryckt man.

Jag vill ha häst med lååååång man! Men så har jag aldrig varit så jätteintresserad av dressyr eller hoppning heller, utan haft inriktningarna islandshäst samt western och dessutom ett tycke för just kraftigare hästar :p

Ja isar tillhör kategorin som ska ha lång man så klart:D Har nog aldrig sett en isis med kort man :)

Det har jag, stackars häst säger jag bara! :o Manen låg inte precis utan stod rätt ut och sen pannluggen var klippt rakt av så hästen såg rätt.. konstig?

*kl*

Ojämn musklad hals har jag aldrig hört innan men annars att hästen har lättare för och arbeta i det varvet manen ligger åt?

Här här vi två av pälsgrisarna hemma :D

Hilda har nästan all man åt höger och sen massa pannlugg och tjock svans

Affe har det mesta på vänster sida, men även lite fram på halsen och vid manken på höger sida
Knasbild :D men man ser hur manen ligger

..och jag föredrar då långt på små hästar och kallblod, sen kan det vara snyggast med kort man på dom med lite tunnare man då den ser tjockare och mer välvårdat :)

Oj, vilken man! Helt underbar!

Jag kommer nog låta min växa tills hon trasslar in sig.
Har svårt att tänka mej henne med mindre.

Just nu ser den lite tallig ut. Fick smörja in med antibite då hagkompisen började tugga :(

30953641.jpg

30953645.jpg

Enda nackdelen är att det börjar fastna under paden.

Senast ändrad:

Men tvärtom blir det väl. Man säger väl hästens höger eller vänster, inte så som man ser det framifrån? :p

Jag har också hört att det ska vara sådär!

Min har sin man på höger sida och är starkast i vänstersidan så det kanske stämmer! ;)

Här är mitt halvblod i lång man. Har sparat i ca 1 år på bilden, ville se hur han såg ut i lång man efter 10 år i kortklippt :P

2rh5l6h.jpg

Här är en med kortklippt så som han ser ut idag. Tycker själv att han ser klart bäst ut i kort man, när han hade den långa såg halsen ut att vara hur tunn och spinkig som helst.
Angående manen på olika sidor så har min häst en riktig ponnyman som alltid ligger på båda sidor så vet inte riktigt vad jag tror om att manen visar vilken sida som är starkare osv.

2s667h1.jpg

har också hört att den puttas över beroende på vilken sida som är starkast. min kompis häst har väldigt tjock muskulös hals och hon brukar visa hur manen liksom hoppar över till andra sidan när hon ställer åt andra hållet. kanske har nåt med det att göra?

mitt jättetunna halvblod har lika tjock man som en shettis och den ligger på båda sidorna (några tips hur man får den tunn?). har även hört att hästen är jämn då men tror nog snarare att det i mitt fall beror på den otroligt tjocka manen. skulle aldrig få plats på en sida.

jag tycker absolut det är finast med kort platt man, rakt avklippt. har aldrig sett nån som får det lika jämt genom att bara rycka. kallblod mm ska självklart ha så lång och tjock man som möjligt :)

haha ojdå, ändå satt jag och vände och vred på mig! vad tokigt det blev :D

Det har jag aldrig hört något om! Intressant :)
Vad jag föredrar är lite olika... har just nu ett kallblod & där tycker jag absolut manen ska vara lång :love:
Men tycker de resterande typerna ska ha kort! Finns undantagsfall, men rent allmänt ;)

Vilken underbar man :love: och super söt pålle med :D

Tibbes man vill typ inte växa mer :cry: den e tunn och spretig och halva manen e avskavd efter täcke T___T
luggen är det ynkligaste jag sett XD Tips på om det ens e möjligt att få det till att växa ? :p

30902187.jpg

Som bäbis 2½ och hingst hos uppfödaren hade han mkt mer lugg och man >___<

18764032.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 558
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 322
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka