Manar, halsar och sidor samt kort/lång?

Sv: Manar, halsar och sidor samt kort/lång?

Ja isar tillhör kategorin som ska ha lång man så klart:D Har nog aldrig sett en isis med kort man :)

för att det blir oftast bara spretigt och håret står överallt och ligger inte snyggt.. bara ett enda stort ojämt fluff eftersom manen är för tjock och står då åt alla håll när man klipper. Har hästen tunn man så kan det se bra ut.

tunn och stripig? något lång man men det är vad som passar den hästen bäst
30874360.jpg

min häst som här har något kort man men är inte direkt tunn och stripig man här heller
4575182.jpg

Hmm så då skulle en häst som är liksidigt musklad ha manen som en tuppkam ståendes rakt upp? Alternativt lika mkt man på varje sida..

Näe det där tror jag inte på min häst har mest man på höger sida men även lite på vänster och hans starka sida är helt klart vänster...

Hmm så då skulle en häst som är liksidigt musklad ha manen som en tuppkam ståendes rakt upp? Alternativt lika mkt man på varje sida..

Näe det där tror jag inte på min häst har mest man på höger sida men även lite på vänster och hans starka sida är helt klart vänster...

Nej jag vet inte, det var därför jag frågade :D

Fast jag tycker att manarna på den (de?) är ojämna vilket jag inte gillar. :)

Klipt man och ryckt man kan jag i sig inte se skillnad på om de är lika jämna så att säga.

Ska min häst ha lång eller kort? Om jag vill ha lång på henne, hur ska jag jämna till den så den är mer jämn än vad den är nu?

Är manen klippt när den är lång? Dvs. har du jämnat till den?

Jag tycker den ser ut att gå i en båge, kort fram och bak och lång på mitten. Detta tycker jag inte är snyggt. Den ska vara jämnlång, med längsta punkten precis vid bogen. Annars ser det inte naturligt ut tycker jag.

En häst med lång man tycker jag inte att man ska röra alls, minsta lilla man klipper ser det onaturligt och konstigt ut. Så ser det inte bra ut med lång man tycker jag man ska ha den kort. :cool:

Nej den är inte klippt. Jag fick hem henne i mars och då var hon kortklippt som på ena bilden där, tror det är sista. I september samma år såg den ut så här som bilden på henne med lång man (första kanske det är). Har vuxit ut helt naturligt så att säga. Tycker också att längsta ska vara vid bogen men jag vet inte hur man får till det :D

Ska ta foto på hur hon ser ut nu. Ryckte manen i september... och har låtit den växa sedan dess. Vill itne ha kort man på henne.

Min är starkare på vänster sida, men jag e tveksam om det har med manen att göra.

Min klipps inte utan får växa vilt sen jag köpte henne, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med luggen som är tjock och ostyrig.

30802029.jpg

*kn*
Min tinker/ardenner korsning 1½år gammal har tjock lockig man på bägge sidor , nu så lång att den hänger nedanför halsen .
Den ska aldrig klippas eller ryckas eller nåt nånsinn !
Alla hästar är jättesnygga i lång man tycker jag .

Pottfrissorna många har är avskyvärda.

*kn*
Min tinker/ardenner korsning 1½år gammal har tjock lockig man på bägge sidor , nu så lång att den hänger nedanför halsen .
Den ska aldrig klippas eller ryckas eller nåt nånsinn !
Alla hästar är jättesnygga i lång man tycker jag .

Pottfrissorna många har är avskyvärda.

så du menar att tex ett halvblod eller fullblod med jättetunn stripig man hellre ska ha den lång än kort och välskött? :confused:

På din häst däremot skulle jag aldrig få för mig att klippa manen lika lite som jag skulle få för mig att klippa min islännings man det vore galet :crazy:

Min är starkare på vänster sida, men jag e tveksam om det har med manen att göra.

Min klipps inte utan får växa vilt sen jag köpte henne, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med luggen som är tjock och ostyrig.

30802029.jpg

Vilken snygging :love:

Nu skäms jag lite.. Min ponny hade man på båda sidor tidigare, upptill, men bara på ena längre ned, så då blev det liksom tjockt på nedsidan, smalt upp på samma och sedan tjockt upptill på andra. Typ. Jag tyckte det såg lite knasigt ut så har borstat över allt på ena sidan så nu ligger den liksom fast där efter allt mitt borstande.. Om manen vänder sig dit pga yttre orsaker, har jag då gjort min häst sned i kroppen? :o

lite panikångest drabbade mig precis..

Nu skäms jag lite.. Min ponny hade man på båda sidor tidigare, upptill, men bara på ena längre ned, så då blev det liksom tjockt på nedsidan, smalt upp på samma och sedan tjockt upptill på andra. Typ. Jag tyckte det såg lite knasigt ut så har borstat över allt på ena sidan så nu ligger den liksom fast där efter allt mitt borstande.. Om manen vänder sig dit pga yttre orsaker, har jag då gjort min häst sned i kroppen? :o

lite panikångest drabbade mig precis..

haha det låter ju som att din ponny hade jordens sötaste frisyr! Yvig och busig?

Jag tror inte du behöver oroa dig för att din häst ska ha blivit "ramsned" pga det :)

Har du ingen bild på manen före och efter?

Fast jag tycker att manarna på den (de?) är ojämna vilket jag inte gillar. :)

Klipt man och ryckt man kan jag i sig inte se skillnad på om de är lika jämna så att säga.

Ska min häst ha lång eller kort? Om jag vill ha lång på henne, hur ska jag jämna till den så den är mer jämn än vad den är nu?

det är två olika hästar.

ojämna är dom inte, det är ju samma längd överallt i princip men det är ingen rak kant nej och det tycker jag är fult för manen ligger aldrig stilla hela tiden och då syns det väldigt mycket om det är klippt.

Har bara sett bilder på din häst med lång man så vet inte hur den ser ut i kort man. Jag föredrar kort man på den typen av häst som du har så länge du använder den till ridning (går den på banan så ska det vara lång man)

lång man rör man aldrig utan då får det växa som det vill

det är två olika hästar.

ojämna är dom inte, det är ju samma längd överallt i princip men det är ingen rak kant nej och det tycker jag är fult för manen ligger aldrig stilla hela tiden och då syns det väldigt mycket om det är klippt.

På den på den första hästen så ÄR manen ojämn.

Det ser bättre ut på bild nr 2.

Håller i övrigt med om att ridhästar av "sportmodell" ska ha kort man.

Hästar alá Nordis, Ardenner osv ska ha lång fin man :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 558
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 322
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka