Manar, halsar och sidor samt kort/lång?

Enya

Trådstartare
En gång i tiden i min ungdom fick jag lära mig att om en häst har manen på ena sidan är ena sidan av halsen mer musklad än andra. Vilken som skulle vara mer musklad minns jag dock inte. Sidan där manen hänger över eller sidan utan man?

Jag har också lärt mig att om hästen har manen på båda sidor så är den jämnt musklad i halsen.

Känner ni igen det?

Min häst hade manen på höger sida för 4 år sedan och nu på vänster sida. Hur kan det komma sig? Nu håller den på ibland att vika över sig när jag rider, men bara lite smått. Hon har enligt uppgift fått lite mer muskler ( men ingen sa nåt om halsen dock).

Sedan undrar jag av helt estetiska skäl, vilket föredrar ni, lång eller kort man?

Sv: Manar, halsar och sidor samt kort/lång?

Jag har också hört att manen puttas över av den starkaste sidan! Undra om det stämmer?! Mitt sto har sin man på höger sida om man ser henne från ryggen.

Själv tycker jag att det snyggast om manen ligger platt och fin på ena sidan, klippt och ganska kort, ca 10-15cm :love:

(Har ett hoppsto, halvblod)

Om jag inte kommer ihåg fel så är det lite så med hästar som med människor vissa är vänsterhänta andra högerhänta. Så då även hästar och ofta är det ju så att en häst är lättare att rida i det varv som manen ligger åt.

Då gillas inte manen på denna sötingen? :angel:

_IGP7370.JPG

På den sidan har hon manen nu, men när jag köpte henne för 4 år sedan så hade hon manen på andra sidan. Under rundan på runt 2 år borta från mig lyckades hon ändra sida. Om manen puttas över på den starkaste sidan så måste den starkaste sidan vara höger från början och den svagaste vänster. Det är en travare, vilken sida är deras starkaste överlag? Någon som vet?

_IGP7374.JPG

Så vacker är halsen på andra sidan :)

Hahah jo, vissa raser ska ju ha lång man!

Glömde skriva det! ;):D

(Fast din hade nog passat i kort!!!)

Om jag inte kommer ihåg fel så är det lite så med hästar som med människor vissa är vänsterhänta andra högerhänta. Så då även hästar och ofta är det ju så att en häst är lättare att rida i det varv som manen ligger åt.

Aha så manen visar på det också!

Nu har jag svårt för vilket varv som är vilket så jag säger medurs är det lättaste för min häst och hon har manen åt....höger! Om jag sitter på alltså. Nej vänster! :idea:

Lång flaxig man ska min häst alltid ha! :love: (islänning)

Men jag tycker många andra hästar, framförallt hästar med lite längre och tunnare hals, passar bättre i kort.

Jag har också hört det med olika sidor. När jag började rida min häst hade han allt hår på en sida, utom en liten slinga på kanske 5-10 cm. Nu har han nästan lika mycket på den sidan som han har på den andra. Inte riktigt, men 1/3 av manen iaf. Jag tycker själv att han är mer jämn nu. Innan var han väldigt stel i ena sidan, nu är han inte riktigt lika stel.

Det här med vilken sida som är stark och inte är jag jättedålig på, så jag vågar inte uttala mig om det stämmer på min eller inte.

Oh ja, ju mer hår desto bättre på en islänning! :love:

(Speciellt om själv kroppen är rakad :love:)

Jag har också lärt mig att om hästen har manen på båda sidor så är den jämnt musklad i halsen.

Känner ni igen det?

Sedan undrar jag av helt estetiska skäl, vilket föredrar ni, lång eller kort man?

Jag kan krasst konstatera att min häst har en riktigt ponnyman som ligger och står åt alla håll, trots flätande och trixande så lyckas jag inte få den att ligga på någon sida. Och hon är INTE liksidig, tyvärr. Så den teorin tror iallafall jag inte på.
När det gäller kort eller lång man så beror det på ras och häst, visa passar precis som oss människor bättre i långt hår, medans andra bara ser ovårdade ut.

/B

jag tror inte helt på det..
min häst har haft manen på vänster sidan i 11 år (före det vet jag inte men antar samma) utom dom sista 10cm som ligger på höger och sen en 5cm längst upp vid öronen ligger mest på höger.

Om jag rycker manen riktigt kort så står den åt alla håll o kanter och jag tvivlar på att han helt plötsligt blir liksidig för att han får kortare man :D

vissa raser ska ha lång man, andra ska ha stubb men allra snyggast är en bra ryckt man. Tycker att klippta manar är nått bland det fulaste som finns (finns dock enstaka som passar i det men det är typ 1 av 100)

Tyckte jag också innan jag klippte min häst! :laugh:

Men jag tycker att det är onödigt att rycka när man kan klippa och få den sådär jätterak och snygg! :love: :d

jag tror inte helt på det..
min häst har haft manen på vänster sidan i 11 år (före det vet jag inte men antar samma) utom dom sista 10cm som ligger på höger och sen en 5cm längst upp vid öronen ligger mest på höger.

Om jag rycker manen riktigt kort så står den åt alla håll o kanter och jag tvivlar på att han helt plötsligt blir liksidig för att han får kortare man :D

vissa raser ska ha lång man, andra ska ha stubb men allra snyggast är en bra ryckt man. Tycker att klippta manar är nått bland det fulaste som finns (finns dock enstaka som passar i det men det är typ 1 av 100)

Varför tycker du att klippt man är fult? Jag själv tycker att om man ska ha så kort man (halvblodsman så att säga) så är det fult med ryckt ojämn man, snyggare med helt rakt klippt. Men jag tycker kort man är fult, föredrar dem som min häst har! :angel:

Har du hört någon annan teori om manen? Intressant att det vekrar vara olika!

Vilka raser passar i lång man, om vi bortser från de (självklara?) kallblodsraserna?

Har du ingen bild på din häst med egenåsiktsman?:)

Kallblodstravare + Tinker & Frieser osv (som du skrev)
Westernhästar (Kan inte alla raser :p:p)
Arabiskt Fullblod
Shettisar

Hmm, finns en del som är snygga i lång man men jag är kär i kort snygg "halvblods hoppman"! ;):D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 558
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 322
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka