Månadskostnad för lån på 2 miljioner?

Bansan

Trådstartare
Jag sitter och räknar och filar lite på en framtidsdröm och har kommit fram till att priset för att skaffa tomten och bygga fastigheten som kommer behövas skulle kosta i runda slängar 2 miljoner.

Ni som har fastighetslån och är bättre på sånt... Hur stor månadskostnad kan man räkna med att få på ett fastighetslån på 2 miljoner?

Sv: Månadskostnad för lån på 2 miljioner?

med dagens listrenta på 3månaders/1 år är ca 3%, vilket innebär 60000/år, och du får dra av 30% (som privatperson), vilket ger 42000 i årskostnad för räntor om du har en inkomstskatt att dra av det på. Detta innebär en månadskostnad på 5000kr/månad om effektiv kostnad på 3500kr/månad.

Nu ska du givetvis inte nöja dig med listräntor, att komma ner på 0,8-1% under listrenta är inte orimligt.

Sedan vad det är för räntor som gäller under själva byggtiden (byggnadskredit) får man ta med sin bank och byggherre för att hitta en bra lösning. Byggnadskredit innebär alltså att du har ett lån, men tar bara ut så mycket av lånet du behöver för stunden.

Detta förutsätter ju att du får låna allt som ett lån... Som det är idag får du ju oftast bara låna 85% som ett huslån och då är en del av detta topplån med högre ränta. De resterande 15% måste du stå för själv. Har du inte det sparat kan du om du har tillräckligt bra ekonomi få låna som blanco-lån med högre och dessutom rörlig ränta. Så räkna med tre lån med olika ränta + amortering på blancolån och topplån.

3500/månad är en rejäl glädjekalkyl på ett så stort lån. Det är mindre än vad jag betalar (amorterar lite mer än jag måste för att bli av med blancolånet, men ändå) och jag har "bara" lånat 950 000...

3500/månad är en rejäl glädjekalkyl på ett så stort lån. Det är mindre än vad jag betalar (amorterar lite mer än jag måste för att bli av med blancolånet, men ändå) och jag har "bara" lånat 950 000...

Fast amorteringen är ju inte medräknad i de 3500?

Vi har exakt 2 miljoner i lån (eller 2 005 580 om vi ska vara riktigt petiga). Förra månaden var räntekostnaden 3278 kronor om man räknar med avdraget.

Sedan tillkommer ju då amorteringen, vilken rent tekniskt inte är en kostnad.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686
Hemmet Jag är 30+ med råge men har ändå noll erfarenhet av detta med huslån, och mina bankkontakter initierade av mig själv kan jag räkna på...
2
Svar
20
· Visningar
1 769
Senast: Amha
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 424
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar