Man kan se vem som äger vem?

karamelldrottningen

Trådstartare
Nu kanske det redan finns en sån här tråd nånstans. Men hur som helst såg jag ett program i tv där en viss hundtränare (har väldigt svårt för denna tränare som jag tycker är urusel för övrigt). Han påstod iaf. att man kan se på hundar vems ägaren är och att man formar sin hund så att den är som en själv, detta oavsätt ras.

Kan det verkligen stämma? Vist att hunden formas efter uppfostran och liv. Men att alla ens hundar tillslut blir som en själv kan det verkligen stämma?

Vad tror ni? Han lät övertygande.

Sv: Man kan se vem som äger vem?

Det beror väl på hur man menar. Flera av mina hundar har haft liknande saker de är oupfostrade med - tex att de drar i koppel när jag går med sällskap. Det är nog ingen slump.

Ja alltså, att man påverkar sina hundar är det ju inget konstigt med. Men hur mycket och vilka likheter det finns mellan ägare och hund vill jag väl inte tro något speciellt om...

Däremot har jag vid några tillfällen fått höra:
"Det är så lustigt.. Alla hundar som kommer hem till dig blir sådana divor på en gång..."
:D

Ta tex. att ett gäng hundar låt säga 15 st och varsin ägare till dessa, han kan alltså hur lätt som helst para ihop rätt hund med rätt ägare. Mer hur 17 kan han vara säker på att lyckas? Så lika är väl inte hunden sin ägare alla gånger? Även om det finns likheter.

Man lär ju se på hundarna vilka personer de tittar extra på, beter sig speciellt mot osv.

Är man en bra människokännare så tror jag man skulle kunna placera de flesta hundarna rätt. Förutsatt isf givetvis att personerna i "testet" är nöjda med sina ras/hund val och har hundar som passar dem.

Stereotypbilder och fördommar finns ju iaf till viss del av en anledning. Den ambitiösa killen med pondus äger kanske inte så ofta biconen med rosa rosetter, och den äldre damen med ett nervöst sätt äger kanske inte den vältränade vhorsten.

Är det däremot ett gäng som har problem med sina hundar tror jag det är svårare, för det kan ju bero på att fel ägare har fel hund.

Tja, med tanke på att vår hund blir mer och mer lik våra hästar i beteende och uppfostringsgrad så... ja, det känns inte helt otroligt :o

Fast det går väl till en viss gräns, tänker på raser osv. Vi har ju tex valt ras både på häst och hund, så vi har kanske valt undermedvetet något som liknar varann.
Mormor och morfar däremot har bara "hittat" sina två hundar (en finnspets och en beardis) och de två hundarna blev verkligen olika, trots samma obefintliga uppfostran :crazy:

Men jag vill inte riktigt tro det. Varför var min förra hund världens snällaste, matvrak, skällde alldrig, vifta på svansen JÄMT. Sov aldrig i sängen. Detta var en labradortik. Hunden jag har idag är en kastrerad hane av rasen phallén/papillon. Och han är raka motsattsen till labradoren, med undantag att han älska mat. Kan för övrigt säga att jag tycker att det oftast är jobbigt att äta, så av mig kan de inte fått det beteendet iaf ;).

Hoppas verkligen inte att folk tycker att jag liknar min nyvarande hund, ett känsligt nervrak som skäller när möjlighet ges.

Hur går detta ihop då???

Jag har bara haft en egen hund som jag uppfostrat själv. Och han är otroligt lik mig. Har jag fått höra *host* Ska bli spännande att se hur det blir med framtidens hundar ;)

Fast bara genom att titta på hundarna ser man ju inte om de är matvrak, om de gillar att sova i sängen och gosa eller hur de är uppfostrade.

Precis. Man måste nog känna både hund och ägare rätt bra för att se likheterna. Tror inte det handlar om matvrak, sova i sängen etc. Tror mer det handlar om saker som självsäkerhet, känslighet och liknande.

Okej. Labradoren var en lugn sak, älskade vatten. Modig, klarar kylan bra. Inte orolig sällan ängslig. alltid världens snällaste mot allt och alla!!!

Papillonen är känslig, skällig, vill ha uppmärksamhet hela tiden. Blir lätt lite småsur, man får inte ta på honom utan hans medtyckande. Reserverad. Tror han är en stor hund. Kaxig. Urgullig. Men samtidigt är han väligt rädd. Hoppar till för småsaker och har svårt att fatta andra hundars komunikation. Labradoren hade inga som helst problem med det, hon var betydligt lättare att ha att göra med än hunden jag har idag. Med ett undantag! Labradoren blev ibland väldigt stark och man kunde nästan aldrig ha henne lös. Min papillon går lös nästan jämt.

Så oerhört olika de två.

Fast du letar ju efter olikheter. Det är klart att det finns olikheter i olika individer och personligheter. Det är ju knappast så att man får två likadana hundar bara för att man själv är ägare.

Det finns säkerligen massor med likheter också ifall du börjar fundera på det.

Nu kanske det redan finns en sån här tråd nånstans. Men hur som helst såg jag ett program i tv där en viss hundtränare (har väldigt svårt för denna tränare som jag tycker är urusel för övrigt). Han påstod iaf. att man kan se på hundar vems ägaren är och att man formar sin hund så att den är som en själv, detta oavsätt ras.

Kan det verkligen stämma? Vist att hunden formas efter uppfostran och liv. Men att alla ens hundar tillslut blir som en själv kan det verkligen stämma?

Vad tror ni? Han lät övertygande.

Hahaha jag och sambon har hundarna som bevisar motsatsen!! :D

Sambon är en lugn kille som gärna myser med hund och tar kortare promenader. Om han inte behöver tränar han gärna ingenting med hunden utan myser hellre i sängen! Mycket kärlek där!

Hans hund är en stissig liten tik på 2 år som behöver fysiskt och psykisk stimulering och lätt stressar upp sig... Hon vill leka, träna, vara med överallt osv..

Jag är lugn men gillar att vara aktiv. Älskar att träna med hund på alla olika sätt.

Min hund är lugn, vill helst bara ut och kissa och bajsa och sen gå in igen. När det regnar eller snöar känns det som att hon hellre skulle gå på katternas låda. Hon är ganska "dryg" och är inte helt förtjust i träning, men visst kan hon väl sitta om något väldigt gott bjuds på. Hon ÄLSKAR att ligga i sängen och det är ofta svårt att få denna 50-kilos hund därifrån :angel:

Vid promenader tar numera sambon min vovve, och jag hans :p

Efter mycket funderande så har de ju faktiskt en del likheter :). Båda är/var tokiga i mat, alla mina djur är riktiga matvrak, fast hästen är ändå värst, eller ja Shadow åt verkligen ALLT! Och August har blivit en riktig tigghund :/. En annan sak de har gemensamt är att båda är HELT FANTASTISKA fast på olika sätt och då måste det ju betyda att även jag är helt fantastisk på många sätt :D

Ska bli intressant att se hur nästa hund blir... fast jag ska inte skaffa nån nu på ett tag iaf...

Precis. Man måste nog känna både hund och ägare rätt bra för att se likheterna. Tror inte det handlar om matvrak, sova i sängen etc. Tror mer det handlar om saker som självsäkerhet, känslighet och liknande.

Det där tror jag stämmer. Att det inte handlar om matvrak osv utan om andra saker.

Mina hundar och de två hästar jag haft från låg ålder har alla blivit ganska liknande till sättet på så sätt att dom är glada, sociala både med människor och hundar/hästar, mjuka/känsliga på så sätt att dom är lyhörda och blir "ledsna" om man gapar på dom, litar fullt på människor m.m. Såklart stämmer det in på många hundar och hästar, men det finns ju också en rad som inte är så. Min dobbis som jag ju tog över som 6-åring t.ex. har inte alls samma drag.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 494
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 011
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 579
Senast: Sel
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka