Man blir ju mörkrädd....

Sv: Man blir ju mörkrädd....

Jag drar inte alla hovisar över en kam, så jag antar att det där första inte var riktat till mig?

Hästen rids 5-6 dagar i veckan, några dagar på ridbanan några dagar ut på alla underlag, stigar, grusvägar och lite asfalt. Nu rids han extra tufft då han blivit fet i vinter då vi inte hållit igång tillräckligt :o
Och han sliter så "dåligt" att han måste verkas (iaf lite) var 6:e vecka minst.

Snacka om att dra alla över en kam när du säger att "barfotahästar sliter för mycket om de rids mycket". Det finns aldrig en sanning som stämmer på alla. Min häst sliter inte för mycket tex, det finns garanterat de som gör det dock.

Nu lägger jag nog nästan ner lika mycket pengar på hovvård som jag skulle om de var skodda, mest för att jag är lat och inte orkar hålla på och raspa själv på sommartorra=hårda hovar eller vinterfrysta=hårda hovar. Jag skulle väl kunna spara lite pengar där om jag ansträngde mig. Jag tar ut hovvårdare var 4:e eller 6:e vecka och betalar ungefär som en halvskoning varje gång.
Om man sedan behöver boots till vinterhalka eller så, så är de SJUKT dyra och går jämförelsevis lätt sönder om man använder dem mycket. Så, rent ekonomiskt går det på ett ut.

Jag använder min häst precis så mycket som jag vill, bara vintertid kan man känna sig begränsad pga underlaget, men nu har vi fått ett fint ridhus äntligen, så då löser det sig också.
Nu tränar vi ju inte på elitnivå, då är det kanske annorlunda, men för vanlig hobbyridning funkar det utmärkt för OSS att ha just den här hästen barfota.

Sen vill jag bara påpeka, att bra hovvård kan man ge hästen utan att för den skull sätta på skor. Mina hästar hovvårdas som sagt minst var 4:e-6:e vecka, det är oftare än de flesta andra hästar i stallet som är skodda. Dessutom har mina hästar inga "oläkbara" hovsprickor och annat skit som vissa andra har.

Många rider sina hästar barfota fast att hästen inte har den hovkvaliten som krävs för att klara av de. och visst man ska inte dra alla över en kam mitt sto går barfota på sommaren då jag rider väldigt sparsamt och nästa bara på ängar och skoggsstigar. De jag menar är att vissa insisterar med att rida sina hästar barfota trots att hästarna sliter ner fort , har dålig kvalite för att de själva anser att det går utan att ha pratat med en hovslagare om de och råd frågat. Har själv tyvär träffat på folk som av ekonomiska skäl väljer att inte sko då en skoning kostar 1000,. 4 runt om och en verkning går på 250 och så väljer dom de alternativet som gynnar sin plånbok..

Vi tar ut hovsalgare med 6 veckors mellan rum och kollar våra hästar.
Hon kanske inte skor eller verkar varje gång men hon ser över hovarna om nått behöver göras speciellt på unghästarna som växer snabbt och byter storlek på fötterna snabbt.. litar på hennes expertis och jag har ridit mitt sto lite mera aktivt när hon varit barfota och de har hänt att hovsalgaren sagt att nu börjar de slita på här så för att va på säkra sidan så tycker jag att vi skor henne innan hon blir ömm fotad..
Hur vet man när man ligger på marginalen sko/ inte sko?

Fruktansvärd historia men HUR tänkte du när du lät ngn "utbilda" sig på hästen som inte är godkänd av svenska hovslagarförbundet? :confused:

Angelique: klokt! :bow:

Tror du inte att jag ångrar att jag var så dum :o:devil:

Hade ingen uppfattning om barfotaverkning kontra verkning av hovslagare och "poonyn" hade ju hårda fina hovar så jaa... Jag trodde det inte kunde skada att ge det ett försök. Och det fungerade superbra när h*n gjorde sin utbildning, "poonyn" fick ett markant bättre steg och musklade sej så vi tappade andan :love:

Det vi nu tycker är det värsta att vi inte fått en ursäkt då vi talade om vad som hänt, plus att h*n fortsätter verka sina egna travare :eek::o:cry:

Och det fungerade superbra när h*n gjorde sin utbildning, "poonyn" fick ett markant bättre steg och musklade sej så vi tappade andan

En oerhört viktig iakttagelse i mina ögon, ffa. första delen då. Därav min starka övertygelse att man i alla yrken måste tillgodogöra sig den utbildning/kunskap som redan finns inom det specifika området, INNAN man börjar bilda sin egna "sanning". Det kanske finns en anledning till varför det tar år att utbilda sig. På heltid. (Jag tror inte ens Strasser-utbildningen är på heltid. Även om den löper över något år). Problemet med dessa barfotakurser är att det är lite för lätt att gå dom och är dessutom relativt billiga.

Min hovslagare poängterade en mycket viktig sak när vi en gång pratade lite ytligt om att sko/verka sin egen häst. Han menade att man då tappar mångfalden och möjligheten att se andra hovar och hästar - dvs. utvecklas, förstå och därmed göra rätt! Jag håller fullständigt med honom.

ja, syftningen var på NÅGON som inte är godkänd vilket nog framgick hoppas vi ;)

bengtofsweden: mycket klok reflektion håller helt med!!!!

palle: jag skulle nog inte förvänta mig ngn ursäkt, tyvärr.

"Poonyn" stod i boxvila i 4 månader med starka antibiotika och smärtstillande bara för att kunna STÅ UPP :cry::eek:

Riktigt tråkigt det som drabbade dig och din häst. Blev lite nyfiken på exakt vad om hände... Har du lust får du gärna dela med dig. Alltid bra att få perspektiv.

Sorry, missade det visst! Tack, nu är kvällen räddad med trevlig lagtext att plöja igenom... :-)

Senast ändrad:

Jag tror det är lätt att skåda omvärlden genom sin egen lupp när man gör det lite vid sidan om traditionell och väl beprövad utbildning.

Ja redan här får jag problem med, vad man nu ska kalla dom - "div. yrkeskategorier inom djurhälsovård".

Kopierat från lagen på
https://lagen.nu/2009:302#K1P4S1:
2 kap. Skyldigheter och ansvar för djurhälsopersonal m.fl.
Allmänna skyldigheter
1 § Den som tillhör djurhälsopersonalen ska
1. fullgöra sina arbetsuppgifter i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet,

Vi vet nog inte exakt vad som har hänt men när hovslagaren tittade på hans fötter ringde vi genast ut veterinären för när hovslagaren tryckte lite lätt på hoven så "sprack" det upp massor med små sår som det bara rann var ur och när veterinären sen skrapade lite på sulan sprack det där också som det rann var ur...... likadant med alla fyra fötterna....... :cry:

Värst var det med framfötterna som det tog 15-16 veckor innan det slutade komma var från trots olika antibiotikakurer...... :o

Han var innan hovslagaren gjorde vid fötterna nästan helt utan trakter och hörnstöd bak och gick i princip nästan enbart på ballarna, nästan som hur en s.k. "björnfot" ser ut..... minus den långa liggande kotan då.....

Nu har han normalhöga trakter med kort tå för att kunna rulla över lättare.

Det positiva är nu att jag kommer vara extremt misstänksam om någon annan skulle någon gång göra vid mina hästars fötter i framtiden, plus att jag även lärt mej en del om hur hovarna ser ut och fungerar "innanför"....

Oj, då blir det inte många hästar som en "vanlig" hovis får röra. Nästan 100% av alla hästar i Sverige är ju mer eller mindre angripna av röta i stråle eller lamellrand... Vem definierar hur mycket röta som får finnas innan den måste till klinik?

Min hovslagare pratade om nån lag och det va i alla fall att man måste gå nån extra utbildning för att kunna ta hand om bärrandsrötor och hovbölder då allt för många hovslagare har varit och skurit i hovar och de har gjort saken bara värre.
Förutsättningar för att kunna fixa en hovböld eller en röta i en hov är ju att de inte ska komma in bakterier och en hovslagare jobbar ju inte aceptiskt i den bemärkelsen då en stall miljö aldrig kan bli riktigt lika bakterie fri som när man blir remiterad till en klinik för att fixa en böld.

Den kursen har jag hört om att man måste gå annars får de absolut inte peta i någon typ av röta eller "blod" i samband med en skoning ser de att hov på nått vis har en bakteriell inflammtion skall de remiteras till en kinik .
Då hovsalgarens försäkring inte tecker om de gör saker som de inte har behörighet till..

Så länge asfalten inte är frusen eller har för mycket grus på sej är det ett ypperligt underlag att rida på då det är elastiskt och ger en perfekt svikt i hoven så den kan använda sina 4 små "hjärtan" att pumpa runt blod och lymfa på rätt sätt.
Nej strålarna är inga blodpumpar o den ökade cirkulationen kommer sig av rörelsen genom kroppen.

Visst är skritt på asfalt bra, men inte om den går på sulan!
Menar du på fullt allvar att asfalt är elastisk?

Låter som du trots allt fortfarande har sparat vissa lärdomar från din praktikant:crazy:

Asfalten en vanlig varm sommardag ÄR elastisk, du kan t.o.m. göra din egna hand- och fotavtryck i asfalten.
Den rinner också en riktigt varm dag, fråga vilken MC-förare som helst om vad dom tycker om asfalt.....

Dock är ofta s.k. asfaltlagningar på vägarna vara av en mycket dålig kvalite och blir hård och stum efter ett tag.

P.s. Har asfaltläggare i bekantskapskretsen så liiite vet jag nog... d.s.

Oj, då blir det inte många hästar som en "vanlig" hovis får röra. Nästan 100% av alla hästar i Sverige är ju mer eller mindre angripna av röta i stråle eller lamellrand... Vem definierar hur mycket röta som får finnas innan den måste till klinik?

ja det verkar ju inte bättre än att allt ska in på klinik om det utmärker sig från de " normala"

Asfalten en vanlig varm sommardag ÄR elastisk, du kan t.o.m. göra din egna hand- och fotavtryck i asfalten.
Den rinner också en riktigt varm dag, fråga vilken MC-förare som helst om vad dom tycker om asfalt.....

Dock är ofta s.k. asfaltlagningar på vägarna vara av en mycket dålig kvalite och blir hård och stum efter ett tag.

P.s. Har asfaltläggare i bekantskapskretsen så liiite vet jag nog... d.s.

När min gick barfota en kort tid, dvs inte alls van med det, så tyckte han att asfalt var lika bra som skogen. man såg hur han slappnade av när asfalten tog vid efter grusvägen.

Men från 2014 måste du vara utbildad för att få verka och sko hästar, sedan ställs det högre krav på den som tar sig an sjuka hästar.

Men innebär detta då att jag, som inte är utbildad men har en bra kontakt med hovslagare - och fått jättemycket beröm från dessa för mitt "arbete" - inte får verka mina egna hästar längre? Jag har skött fötterna på dem i snart 8 års tid och har aldrig haft en halt häst *peppar peppar*. :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 797
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 314
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama