Sv: Man blir ju mörkrädd....
Många rider sina hästar barfota fast att hästen inte har den hovkvaliten som krävs för att klara av de. och visst man ska inte dra alla över en kam mitt sto går barfota på sommaren då jag rider väldigt sparsamt och nästa bara på ängar och skoggsstigar. De jag menar är att vissa insisterar med att rida sina hästar barfota trots att hästarna sliter ner fort , har dålig kvalite för att de själva anser att det går utan att ha pratat med en hovslagare om de och råd frågat. Har själv tyvär träffat på folk som av ekonomiska skäl väljer att inte sko då en skoning kostar 1000,. 4 runt om och en verkning går på 250 och så väljer dom de alternativet som gynnar sin plånbok..
Vi tar ut hovsalgare med 6 veckors mellan rum och kollar våra hästar.
Hon kanske inte skor eller verkar varje gång men hon ser över hovarna om nått behöver göras speciellt på unghästarna som växer snabbt och byter storlek på fötterna snabbt.. litar på hennes expertis och jag har ridit mitt sto lite mera aktivt när hon varit barfota och de har hänt att hovsalgaren sagt att nu börjar de slita på här så för att va på säkra sidan så tycker jag att vi skor henne innan hon blir ömm fotad..
Hur vet man när man ligger på marginalen sko/ inte sko?
Jag drar inte alla hovisar över en kam, så jag antar att det där första inte var riktat till mig?
Hästen rids 5-6 dagar i veckan, några dagar på ridbanan några dagar ut på alla underlag, stigar, grusvägar och lite asfalt. Nu rids han extra tufft då han blivit fet i vinter då vi inte hållit igång tillräckligt
Och han sliter så "dåligt" att han måste verkas (iaf lite) var 6:e vecka minst.
Snacka om att dra alla över en kam när du säger att "barfotahästar sliter för mycket om de rids mycket". Det finns aldrig en sanning som stämmer på alla. Min häst sliter inte för mycket tex, det finns garanterat de som gör det dock.
Nu lägger jag nog nästan ner lika mycket pengar på hovvård som jag skulle om de var skodda, mest för att jag är lat och inte orkar hålla på och raspa själv på sommartorra=hårda hovar eller vinterfrysta=hårda hovar. Jag skulle väl kunna spara lite pengar där om jag ansträngde mig. Jag tar ut hovvårdare var 4:e eller 6:e vecka och betalar ungefär som en halvskoning varje gång.
Om man sedan behöver boots till vinterhalka eller så, så är de SJUKT dyra och går jämförelsevis lätt sönder om man använder dem mycket. Så, rent ekonomiskt går det på ett ut.
Jag använder min häst precis så mycket som jag vill, bara vintertid kan man känna sig begränsad pga underlaget, men nu har vi fått ett fint ridhus äntligen, så då löser det sig också.
Nu tränar vi ju inte på elitnivå, då är det kanske annorlunda, men för vanlig hobbyridning funkar det utmärkt för OSS att ha just den här hästen barfota.
Sen vill jag bara påpeka, att bra hovvård kan man ge hästen utan att för den skull sätta på skor. Mina hästar hovvårdas som sagt minst var 4:e-6:e vecka, det är oftare än de flesta andra hästar i stallet som är skodda. Dessutom har mina hästar inga "oläkbara" hovsprickor och annat skit som vissa andra har.
Många rider sina hästar barfota fast att hästen inte har den hovkvaliten som krävs för att klara av de. och visst man ska inte dra alla över en kam mitt sto går barfota på sommaren då jag rider väldigt sparsamt och nästa bara på ängar och skoggsstigar. De jag menar är att vissa insisterar med att rida sina hästar barfota trots att hästarna sliter ner fort , har dålig kvalite för att de själva anser att det går utan att ha pratat med en hovslagare om de och råd frågat. Har själv tyvär träffat på folk som av ekonomiska skäl väljer att inte sko då en skoning kostar 1000,. 4 runt om och en verkning går på 250 och så väljer dom de alternativet som gynnar sin plånbok..
Vi tar ut hovsalgare med 6 veckors mellan rum och kollar våra hästar.
Hon kanske inte skor eller verkar varje gång men hon ser över hovarna om nått behöver göras speciellt på unghästarna som växer snabbt och byter storlek på fötterna snabbt.. litar på hennes expertis och jag har ridit mitt sto lite mera aktivt när hon varit barfota och de har hänt att hovsalgaren sagt att nu börjar de slita på här så för att va på säkra sidan så tycker jag att vi skor henne innan hon blir ömm fotad..
Hur vet man när man ligger på marginalen sko/ inte sko?