Man blir ju mörkrädd....

Sv: Man blir ju mörkrädd....

Nej, och det tror jag faktiskt att du vet att jag inte menar. :grin:

Däremot finns det ett korn av sanning (tyvärr) i att många vanliga hovisar inte är nå vidare på barfotahästar. Så bara för att "ens vanliga" hovis inte klarar det så behöver det inte betyda att inte hästen klarar det. Ringer man runt till några olika hovisar, och pratar lite barfota, så hittar man snart en som faktiskt intresserar sig för det, och då brukar de vara bra.

Utöver det bör man lära sig så mycket som möjligt om hoven (även om man har skodd häst förståss) så att man i någon mån kan bedöma hovslagarens jobb och diskutera med denne vad som ska göras och inte.

Det där stämmer inte enligt min erfarenhet. hovslagare lär sig hur man verkar oskodd häst precis som de lär sig hur man verkar skodd häst. du tror väl inte alla hovslagare har kunder som bara har skodda hästar?

Jag tycker det är en skyldighet man har som hästägare att vara grovt insatt i hur en hovslagare skor och varför. Jag vet åtskilliga hästägare som aldrig ens varit eller är närvarande när hästen skos, de har ingen aning om varför den är skodd som den är och heller ingen dialog med hovslagaren, utan skorna ska bara på, sen är det bra, punkt.

som jag har fattat det innebär den nya lagen inte bara detta, men tjänar även till att lägga över ansvaret på hästägaren, dvs det är hästägarens skyldighet att försäkra sig om att hovslagaren är legitimerad hovslagare, går det snett med hästen och det framkommer att det kan relateras till ej godkänd hovslagare, har jag förstått det som att f-bolagen inte täcker kostnaderna för vård? det är ju samma lagstadgar som gäller för alternativare nu också?

Min hovslagare pratade om nån lag och det va i alla fall att man måste gå nån extra utbildning för att kunna ta hand om bärrandsrötor och hovbölder då allt för många hovslagare har varit och skurit i hovar och de har gjort saken bara värre.
Förutsättningar för att kunna fixa en hovböld eller en röta i en hov är ju att de inte ska komma in bakterier och en hovslagare jobbar ju inte aceptiskt i den bemärkelsen då en stall miljö aldrig kan bli riktigt lika bakterie fri som när man blir remiterad till en klinik för att fixa en böld.

Den kursen har jag hört om att man måste gå annars får de absolut inte peta i någon typ av röta eller "blod" i samband med en skoning ser de att hov på nått vis har en bakteriell inflammtion skall de remiteras till en kinik .
Då hovsalgarens försäkring inte tecker om de gör saker som de inte har behörighet till..

En fråga om du har en häst barfota hur mycket kan du egentligen rida den då? på vilket underlag? en häst som går barfota och rids ofta och mycket sliter ju ner hovarna och det vore ju djurplågeri att låta en häst slita ner hovarna så att den sprang runt på sulorna ..

Fast vad är sulorna till för, egentligen?
Det kan väl knappast vara bättre att lägga hela hästens tyngd på den smala kant som skon innebär, rent fysiologiskt?

Jag har mina hästar barfota under den isfria säsongen (delvis ekonomiska skäl). De flesta fungerar alldeles utmärkt på mina grusvägar. Någon är lite öm och rids då i skogen på stigar (behöver bara gå rakt över grusvägen för att komma ut i skogen; eller kan gå rakt från gårdsplanen till skogen utan att passera vägen vilket är en förmån).
Vintertid har jag skott och broddat, för att undvika halkskador.
Min hovslagare har inget att invända utan tycker att det är bra att de hästar som kan gå barfota, gör det. Eftersom hovarna nämligen mår bättre av det.
Han är till yrket travtränare och hovslagare.

Jag blir mållös när jag ser detta... visst finns de hovslagare och " hovslagare".
Finns ju i dioter inom all yrken men man kan ju inte dra slutsatsen att alla är bara ute efter pengar och att de inte har någar direkta kunskaper..

En fråga om du har en häst barfota hur mycket kan du egentligen rida den då? på vilket underlag? en häst som går barfota och rids ofta och mycket sliter ju ner hovarna och det vore ju djurplågeri att låta en häst slita ner hovarna så att den sprang runt på sulorna ..
Visst om man har hästen stående i en hage året runt så nej då kanske inte skor är ett måste.. men vi som har hästar för att vi tycker om att motionera dom kan inte ha våra hästar barfota året om ..
Det skulle ju va en dröm att slippa lägga ner pengar på skor och hovvård då det är en ganska dyr kostnad men hur mycket kan du göra med en häst då om den inte får bra hovård och skor att gå i?

Jag drar inte alla hovisar över en kam, så jag antar att det där första inte var riktat till mig?

Hästen rids 5-6 dagar i veckan, några dagar på ridbanan några dagar ut på alla underlag, stigar, grusvägar och lite asfalt. Nu rids han extra tufft då han blivit fet i vinter då vi inte hållit igång tillräckligt :o
Och han sliter så "dåligt" att han måste verkas (iaf lite) var 6:e vecka minst.

Snacka om att dra alla över en kam när du säger att "barfotahästar sliter för mycket om de rids mycket". Det finns aldrig en sanning som stämmer på alla. Min häst sliter inte för mycket tex, det finns garanterat de som gör det dock.

Nu lägger jag nog nästan ner lika mycket pengar på hovvård som jag skulle om de var skodda, mest för att jag är lat och inte orkar hålla på och raspa själv på sommartorra=hårda hovar eller vinterfrysta=hårda hovar. Jag skulle väl kunna spara lite pengar där om jag ansträngde mig. Jag tar ut hovvårdare var 4:e eller 6:e vecka och betalar ungefär som en halvskoning varje gång.
Om man sedan behöver boots till vinterhalka eller så, så är de SJUKT dyra och går jämförelsevis lätt sönder om man använder dem mycket. Så, rent ekonomiskt går det på ett ut.

Jag använder min häst precis så mycket som jag vill, bara vintertid kan man känna sig begränsad pga underlaget, men nu har vi fått ett fint ridhus äntligen, så då löser det sig också.
Nu tränar vi ju inte på elitnivå, då är det kanske annorlunda, men för vanlig hobbyridning funkar det utmärkt för OSS att ha just den här hästen barfota.

Sen vill jag bara påpeka, att bra hovvård kan man ge hästen utan att för den skull sätta på skor. Mina hästar hovvårdas som sagt minst var 4:e-6:e vecka, det är oftare än de flesta andra hästar i stallet som är skodda. Dessutom har mina hästar inga "oläkbara" hovsprickor och annat skit som vissa andra har.

Det där stämmer inte enligt min erfarenhet. hovslagare lär sig hur man verkar oskodd häst precis som de lär sig hur man verkar skodd häst. du tror väl inte alla hovslagare har kunder som bara har skodda hästar?

Jag tycker det är en skyldighet man har som hästägare att vara grovt insatt i hur en hovslagare skor och varför. Jag vet åtskilliga hästägare som aldrig ens varit eller är närvarande när hästen skos, de har ingen aning om varför den är skodd som den är och heller ingen dialog med hovslagaren, utan skorna ska bara på, sen är det bra, punkt.

Jag vet att de nog lär sig, sedan är väl frågan hur intresserade de är fortsättningsvis. Enligt min erfarenhet så är det de som är (relativt) nyutbildade som är bäst på barfotaverkning. De gamla uvar vi haft har inte gjort ett bra jobb.

Jag håller med dig, det är alltför många som lämnar över ansvaret helt på hovslagaren. Som barfotahästägare har man blivit tvungen att lära sig mycket mer, titta, fråga, läsa. Och det är ovärderligt, har man en skodd häst är det kanske "lättare" att bara låta hovis sko. Så gjorde iaf jag när jag hade skodda hästar förut.

De gamla uvarna till hovslagare brukar inte vara de bästa rent allmänt, inte alla har fortutbildat sig och hängt med i nyheter och utveckling som skett.

det är ju precis lika viktigt att vara med och insatt om hästen har skor. Vad skulle ursäkten vara att inte vara engagerad som hästägare?

Det kan väl knappast vara bättre att lägga hela hästens tyngd på den smala kant som skon innebär, rent fysiologiskt?

Jag har mina hästar barfota under den isfria säsongen (delvis ekonomiska skäl). De flesta fungerar alldeles utmärkt på mina grusvägar. Någon är lite öm och rids då i skogen på stigar (behöver bara gå rakt över grusvägen för att komma ut i skogen; eller kan gå rakt från gårdsplanen till skogen utan att passera vägen vilket är en förmån).
Vintertid har jag skott och broddat, för att undvika halkskador.
Min hovslagare har inget att invända utan tycker att det är bra att de hästar som kan gå barfota, gör det. Eftersom hovarna nämligen mår bättre av det.
Han är till yrket travtränare och hovslagare.

Om man inte ens kan hovens anatomi är det lätt att tro annat.

Hovväggen= den smala kant som du tror ska... vad? är just till för att vara en hård vägg som skyddar de inre mjukdelarna.
sulan kan jämföras med vår hålfot. Hovkapseln skyddar kötthoven.

Om du är med vid skoning ser du att hovisen inte lägger skon på själva sulan, utan tar bort lite av sulan där skon annars skulle ligga an.

Hovisar är definitivt inte okunniga på att verka, men anser inte att hästen ska ömma i sin míljö- är medveten om djurskyddet- där man inte får utsätta hästen för smärta. De har inga problem med att låta de hästar som klarar av att gå barfota göra så eller förvissar sig om att hästägaren skyddar sin egen häst med boots om så behövs vid enstaka tillfällen.

boots ska inte användas permanent, då de sitter åt runt hästen ballar o trakter. den bakre halvan som ska kunna vidga sig vid belastning- där skon inte sitter fast,.

De gamla uvarna till hovslagare brukar inte vara de bästa rent allmänt, inte alla har fortutbildat sig och hängt med i nyheter och utveckling som skett.

Varför generalisera - jag vet unga hovslagare som inte är öppna för nya rön och verkligen inte fortutbildar sig. Dessutom är det bara att kolla på listan över godkända hovslagare (Jordbruksverket), det är verkligen inte många. Det tolkar jag som att många anser kunna det dom behöver för att utöva sitt yrke.

Pratade jag med en ung tjej som gått hovslagareutbildningen och hamnade i skarven när det behövdes mer parktik (eller vad det nu var) och har inte bemödat mig med att bli godkänd hovslagare. Hon arbetar idag som hovslagare ändå.

För mig handlar det mer om vilken attityd man har - inte ålder.

Nej det är ju upp till henne, hon får ju fortsätta att sko och verka även efter 2014 men då på hästar utan speciella behov. Hon kan alltså inte skära upp en hovböld, sko med specialbeslag osv utan vanliga normalskoningar.

Har du någon bra länk till lagen? Jag har försökt leta men hittar bara det som gäller idag. Hittar inte det som ska gälla efter 2014.

Tyvärr, tror jag det är många som valt att arbeta vidare utan godkännande, men förhoppningsvis kommer vi få en hel del riktigt välutbildade hovslagare i framtiden.

Tack:), fast det var inte den jag menade. Jag efterlyste en länk där jag kan läsa lagen mer utförligt - den som kommer träda i kraft fullt ut 2014. Har öppnat alla dokument på Jordbruksverket, tror jag, och jag hittar inget om vilken skillnad det blir efter 2014.

Som jag förstått så är det en övergångsperiod nu för icke-godkända fram till 2014 att "göra" sig godkända till dess. Men att lagen ändras då, har jag inte lyckats hitta något om.

Här har du hela lagen (2009:302) om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård och här hittar du förordningen (2009:1386) om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård :)

Jag blir mållös när jag ser detta... visst finns de hovslagare och " hovslagare".
Finns ju i dioter inom all yrken men man kan ju inte dra slutsatsen att alla är bara ute efter pengar och att de inte har någar direkta kunskaper..

Visst om man har hästen stående i en hage året runt så nej då kanske inte skor är ett måste.. men vi som har hästar för att vi tycker om att motionera dom kan inte ha våra hästar barfota året om ..
Det skulle ju va en dröm att slippa lägga ner pengar på skor och hovvård då det är en ganska dyr kostnad men hur mycket kan du göra med en häst då om den inte får bra hovård och skor att gå i?

Underlaget här är perfekt för barfotagång. Båda hästarna är barfota och jag tränar dom 4-5 ggr i veckan. Då och då åker vi till ridbana/ridhus. Ridpassen är sällan kortare än 1,5 timme. Hästarna har kanonkvalitet på hovarna, vilket hovslagaren ibland svär över ;) . Han är travtränare och hovslagare och gör ett mycket bra jobb. Däremot, när jag bodde i Småland, hade vi inte tillgång till såna här marker och då var det skor på.

Om man inte ens kan hovens anatomi är det lätt att tro annat.

Hovväggen= den smala kant som du tror ska... vad? är just till för att vara en hård vägg som skyddar de inre mjukdelarna.

Om du är med vid skoning ser du att hovisen inte lägger skon på själva sulan, utan tar bort lite av sulan där skon annars skulle ligga an.
.

Rätt oförskämt av dig gällande din förmodan om mitt beteende och mina kunskaper.

Ja, jag är med vid skoning när det funkar planeringsmässigt. Ja, jag har sett att hovslagare (ofta) verkar bort en del av sulan - dvs förtunnar den lite där skon ska sitta. Undantaget är att min hovslagare är väldigt noga med att inte verka ner på sulan på min fånghäst just för att inte tunna ut sulan som ju ligger mellan hovbenet och marken. Finns ingen rotation på min häst men hovis är försiktig ändå.
Jag brukar ha rätt mycket diskussioner med hovslagaren när han är ute och jag är hemma.

Jag har också sett att de hovslagare som tar för hårt på sulan är de som får ömma hästar efter verkning/skoning så visst verkar det vara så att en frisk sula ska man gå på, en förtunnad sula gör det ont att gå på.

Jag vet tillräckligt om "hovmekanismen" för att veta att en skodd hov blir begränsad och förlorar sin stötdämpande elasticitet och att en oskodd hov är något stötdämpande. Det finns teorier om skoning och cirkulation i hoven men det ser jag som teorier som visserligen är relativt trovärdiga utifrån rent fysiologiskt perspektiv (jag har inte läst hästfysiologi men rätt mycket humanfysiologi).

Jag vet tillräckligt för att veta att vissa hästar kan gå barfota och andra inte.
Jag vet tillräckligt för att inte idiotförklara dem som väljer något annat än det jag väljer, vilket verkar vara en unik företeelse.:D

Jag tycker att det är vansinne att låta verka sin häst enligt Strassermetoden och betydligt rimligare att låta verka den enligt Ove Linds principer, som åtminstone går ut på att inte ta för mycket medan Strasser går ut på att ta alldeles för mycket, om jag har tolkat det rätt som jag har läst.

Oförskämt:confused: när du skrev såhär
Hästar skulle aldrig själv välja att gå på grus eller asfalt, utan på naturliga underlag som ger efter.
Där sjunker hovväggen ner o sulan får kontakt. men den ska inte bära allena.

Så länge asfalten inte är frusen eller har för mycket grus på sej är det ett ypperligt underlag att rida på då det är elastiskt och ger en perfekt svikt i hoven så den kan använda sina 4 små "hjärtan" att pumpa runt blod och lymfa på rätt sätt.

:bow::bow::bow:

Har själv tyvärr fått erfarenhet av vad Strasser-verkare kan ställa till med efter dom gått hela sin utbildning.
Buuurrr buuurrrr :mad::crazy:

Som tur var lyckades veterinär och hovslagare tillsammans rädda min älskade "poony" tillbaka till livet. Men det tog nästan 2 år och han är fortfarande inte 100% okej ännu efter drygt 2.5 år.....

Och då var jag med vara enda gång han verkades och jag ställde frågor hela tiden om allt som gjordes. Men vad hjälpte det :cry::crazy:

Hans räddning var att han helt plötsligt började röra sej annorlunda och då lät jag hovslagare som skodde våran andra häst titta på honom.....

"Poonyn" var då drygt 18 år och hade bara varit skodd fram några enstaka gånger beroende på var han hade bott och hurdana ridvägarna hade varit.
Själv hade jag haft honom oskodd i 4 år och verkad av vanlig hovslagare utan minsta problem när Strasser-verkaren, som var en bekant, frågade om h*n fickverka honom under sin utbildning.
Vi sa okej och allt var jättebra under hela utbildningen, men sen hände något som verkaren inte kunde reda ut och som kunde ha lett till "poonyns" förtidiga bortgång. "Poonyn" stod i boxvila i 4 månader med starka antibiotika och smärtstillande bara för att kunna STÅ UPP :cry::eek:

Nu får ingen annan än utbildade hovslagare ens titta på mina hästars fötter, för jag vill ALDRIG mer uppleva en sådan fasa.
Vetrinärens, hovslagarens och min intention är att "poonyn" så småningom ska kunna gå helt oskodd som tidigare, men än så länge måste han vara helskodd om han ska kunna gå på annat underlag än mjukt gräs...
Även där måste han vara skodd fram fortfarande.....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 797
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 314
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama