Sv: Man blir ju mörkrädd....
Det där stämmer inte enligt min erfarenhet. hovslagare lär sig hur man verkar oskodd häst precis som de lär sig hur man verkar skodd häst. du tror väl inte alla hovslagare har kunder som bara har skodda hästar?
Jag tycker det är en skyldighet man har som hästägare att vara grovt insatt i hur en hovslagare skor och varför. Jag vet åtskilliga hästägare som aldrig ens varit eller är närvarande när hästen skos, de har ingen aning om varför den är skodd som den är och heller ingen dialog med hovslagaren, utan skorna ska bara på, sen är det bra, punkt.
Nej, och det tror jag faktiskt att du vet att jag inte menar.
Däremot finns det ett korn av sanning (tyvärr) i att många vanliga hovisar inte är nå vidare på barfotahästar. Så bara för att "ens vanliga" hovis inte klarar det så behöver det inte betyda att inte hästen klarar det. Ringer man runt till några olika hovisar, och pratar lite barfota, så hittar man snart en som faktiskt intresserar sig för det, och då brukar de vara bra.
Utöver det bör man lära sig så mycket som möjligt om hoven (även om man har skodd häst förståss) så att man i någon mån kan bedöma hovslagarens jobb och diskutera med denne vad som ska göras och inte.
Det där stämmer inte enligt min erfarenhet. hovslagare lär sig hur man verkar oskodd häst precis som de lär sig hur man verkar skodd häst. du tror väl inte alla hovslagare har kunder som bara har skodda hästar?
Jag tycker det är en skyldighet man har som hästägare att vara grovt insatt i hur en hovslagare skor och varför. Jag vet åtskilliga hästägare som aldrig ens varit eller är närvarande när hästen skos, de har ingen aning om varför den är skodd som den är och heller ingen dialog med hovslagaren, utan skorna ska bara på, sen är det bra, punkt.