Man blir ju mörkrädd....

Sv: Man blir ju mörkrädd....

Håller med dig. Essensen av det som står i TS citat kan jag skriva under på. Största problemet är väl att den som skrivit texten inte uttrycker särskilt väl.

Jag har stor erfarenhet av hovslagare som faktiskt (tyvärr) inte verkar för barfota särskilt väl. Jag som har en häst som funkar utmärkt barfota märker stor skillnad beroende på vem som verkat, vissa hovslagare verkar honom öm faktiskt. Det finns såklart även hovisar som verkar barfota bra, men jag har inte stött på så många.

Jag har gått helgkurs och kan underhållsverka mellan besök av hovvårdare(som har flera års utbildning och erfarenhet).

:devil:

Ja, vi vet ju alla hur lätt det är att medvetet styra tillväxten av horn- hår och hud. Att inte sjukvården kommit på det mot nageltrång - nageln växer ju så för att patienten VILL det! :idea:

Jävla klåpare som sprider ut att hovvård är något man lär sig över en helgkurs.

/Migo

Äh, men läser du inte lite tokigt nu?

Jag tolkar det som att den som skrivit inlägget har gått en helgkurs och kan underhålla hoven, det nämns ju även att man ska ta hjälp av hovvårdare i början?

Sedan att hästen visar hur den vill ha hoven, det stämmer väl ändå ganska bra? Tex så ser jag ju på tåförslitningen när vår lilla gula har för höga trakter. Det kan man väl kalla att han "visar mig" hur han "vill ha" hovarna?
Man ser ju på separationer i lamellranden om det är överdriven belastning någonstans osv.

Som sagt, jag skriver under på essensen, även om jag tycker att inlägget är konstigt skrivet. Det blir ju lätt så när man inte är så gammal och vältalig ;)

Fast det som menas med att "hoven visar hur den vill se ut" är att din lilla gula visar att han vill ha höga trakter - inte att slitningen visar vad som behöver tas ned.

En ganska skum teori som jag möter ofta.

Fick till svars att hon tyckte mitt tänkande och kunskap om hästar var skrämmande :angel:

Äh, men läser du inte lite tokigt nu?

Jag tolkar det som att den som skrivit inlägget har gått en helgkurs och kan underhålla hoven, det nämns ju även att man ska ta hjälp av hovvårdare i början?

Sedan att hästen visar hur den vill ha hoven, det stämmer väl ändå ganska bra? Tex så ser jag ju på tåförslitningen när vår lilla gula har för höga trakter. Det kan man väl kalla att han "visar mig" hur han "vill ha" hovarna?
Man ser ju på separationer i lamellranden om det är överdriven belastning någonstans osv.

Som sagt, jag skriver under på essensen, även om jag tycker att inlägget är konstigt skrivet. Det blir ju lätt så när man inte är så gammal och vältalig ;)

Menar du på fullaste allvar att du håller med om att man ska akta sig för hovslagare för man vet bättre själv, och spar en massa pengar?

Trix :bow:
De som skriver sånt är mest bara okunniga o köper allt som LÅTER trovärdigt o blir sålda på idén.

Om de istället tänker lite logiskt. Vilka är det som sköter hovarna på stora stuterier från föl upp till att hästarna används så mkt så att de sliter mer än de tål?

Den där skrönan är faktiskt förtal o ger många av våra hästar ett mer eländigt liv.

Att många dessutom är sålda på att våra hästar går med höga trakter är inte heller sant( det kommer ifrån us o tyskland m.fl., däremot gärna understuckna o som regel beror det på att hästÄGARNA väljer att anlita hovis för sällan. Det som blir felbelastning kan inte korrigeras hela tiden. Den långa tån gör att trakten överbelastas i viks inunder. Man accepterar heller inte att hästar tar av sig skorna... i synnerhet unga ystra hästar som inte har full koll på sina ben/ kropp. Vad ska hovis göra?
jo den får sko med skor som hästen snabbt växer ur o då tycker man att hovisen är bra- noll tappskor = bra.:crazy:

Men herregud.... Det är ju helt bedrövligt.Att döma ut en hel yrkeskår på det viset. Kan man inte anmäla sådant? Det är ju rent förtal. Och att skriva att hovar skötta av hovslagare ofta är dåliga och spruckna. Det stämmer ju inte alls. Visst finns det säkert dåliga utbildade hovslagare, men det är ju hemskt att dra hela yrkeskåren över en kam. Jag har aldrig haft dåliga eller spruckna hovar på mina hästar som alltids verkats och skotts av utbildad hovslagare.
En hovslagare är ju utbildat i att både verka och sko hästar och har självklart kunskap om hovens funktion. Jag skulle aldrig släppa en helgutbildat hovvårdare på mina hästar. Jag har nu en häst barfota och en skodd och detta sköter min hovslagare utmärkt.

Senast ändrad:

*KL*

Kanske inte så konstigt då att man tog fram den lag som kommer att gälla framöver, just med anledning av dessa konstiga idéer.

Fast då har jag inte riktigt förstått den nya lagen, för så länge man inte rör "sjuka" hästar så får man ju fortfarande verka utan att vara godkänd.
Hur stoppas dessa oseriösa hovvårdare med den nya lagen?

den lag som kommer att gälla framöver
Eller kommer det ett tillägg i den nuvarande lagen?

När jag ändå är igång så måste jag ventilera lite om en annan barforarörelses hemsida. Jag reflekterade över hur illa och oseriöst det hela marknadsförs. Skrämmande hur denne framställer sig själv och värderar sina självlärda "kunskaper".

Jag har träffat den här personen en gång som hastigast (på en mässa) och jag är inte imponerad över hur man baktalar andra och vänder och vrider sk. "fakta" för att få in det i sin mall!

Hur dessa rörelser dessutom kan bedriva kursverksamhet och sprida "kunskap" på så lösa grunder är för mig obegripligt.

Det går inte att hoppa över eller ta genvägar när det gäller kunskap. Vill du jobba med hovar - bli hovslagare då!

Men från 2014 måste du vara utbildad för att få verka och sko hästar, sedan ställs det högre krav på den som tar sig an sjuka hästar.

Men från 2014 måste du vara utbildad för att få verka och sko hästar, sedan ställs det högre krav på den som tar sig an sjuka hästar.
Redan nu ska väl hovisen samarbeta med vet. eller remitteras till om man måste gå in i levande vävnad:confused:

Jadå, om jag skrev otydligt. En hovis som är godkänd av jordbruksverket har samma status som en veterinär, dvs journalföring, tystnadsplikt, anmälningsbar osv. För den som inte är godkänd krävs att veterinär är närvarande vid ett ingrepp redan nu.

Fast det som menas med att "hoven visar hur den vill se ut" är att din lilla gula visar att han vill ha höga trakter - inte att slitningen visar vad som behöver tas ned.

En ganska skum teori som jag möter ofta.

Jaha? Det lät ju skumt som sagt. Jag var väl för dum för att fatta rätt då ;)

Menar du på fullaste allvar att du håller med om att man ska akta sig för hovslagare för man vet bättre själv, och spar en massa pengar?

Nej, och det tror jag faktiskt att du vet att jag inte menar. :grin:

Däremot finns det ett korn av sanning (tyvärr) i att många vanliga hovisar inte är nå vidare på barfotahästar. Så bara för att "ens vanliga" hovis inte klarar det så behöver det inte betyda att inte hästen klarar det. Ringer man runt till några olika hovisar, och pratar lite barfota, så hittar man snart en som faktiskt intresserar sig för det, och då brukar de vara bra.

Utöver det bör man lära sig så mycket som möjligt om hoven (även om man har skodd häst förståss) så att man i någon mån kan bedöma hovslagarens jobb och diskutera med denne vad som ska göras och inte.

Jag blir mållös när jag ser detta... visst finns de hovslagare och " hovslagare".
Finns ju i dioter inom all yrken men man kan ju inte dra slutsatsen att alla är bara ute efter pengar och att de inte har någar direkta kunskaper..

En fråga om du har en häst barfota hur mycket kan du egentligen rida den då? på vilket underlag? en häst som går barfota och rids ofta och mycket sliter ju ner hovarna och det vore ju djurplågeri att låta en häst slita ner hovarna så att den sprang runt på sulorna ..
Visst om man har hästen stående i en hage året runt så nej då kanske inte skor är ett måste.. men vi som har hästar för att vi tycker om att motionera dom kan inte ha våra hästar barfota året om ..
Det skulle ju va en dröm att slippa lägga ner pengar på skor och hovvård då det är en ganska dyr kostnad men hur mycket kan du göra med en häst då om den inte får bra hovård och skor att gå i?

som jag har fattat det innebär den nya lagen inte bara detta, men tjänar även till att lägga över ansvaret på hästägaren, dvs det är hästägarens skyldighet att försäkra sig om att hovslagaren är legitimerad hovslagare, går det snett med hästen och det framkommer att det kan relateras till ej godkänd hovslagare, har jag förstått det som att f-bolagen inte täcker kostnaderna för vård? det är ju samma lagstadgar som gäller för alternativare nu också?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 800
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 314
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama