Man blir ju mörkrädd....

urkella

Trådstartare
Klickade in på ens bdb som frågade om h*n skulle dra av sin häst skorna och hittade denna kommentaren :crazy:
Jag har min ponny barfota men är glad att jag använder mig utav en vanlig hovslagare efter läst dennes tycke och tankar.
1 Jag kan bara se det postivt ser inget negativt alls varesig årstid, utbildning, "läskiga" saker pengar m.m.
2 Det du bör tänka på det är att vara öppen och välja rätt väg för din häst att du ser din häst hovar och inte alla hovar i mängden. Du bör ta del av texter m.m. så du kan svara/hjälpa din häst det hon försöker säga till dig!
4. Eftersom du är helt ny i området är det svårt och säga vad du bör ha koll på. Men tycker du borde ta del av så mycket som möjligt och ha koll på allt eftersom din häst visar dig hur hon vill ha dem.
5 Ta absolut inte ut hovslagare!!! Det är skillnad på att verka en häst och sko en häst. Och ofta blir inte hovarna då bra och då tror man inte att hästen kan gå barfota.
6- 7 En hovslagare kan göra mer fel än du kan. Det bästa är att ta ut en barfotaverkare dirket när du skor av. Hovslagare har ett tyckte dem vet inte hur själva hoven fungerar så självklart kommer han säga sitt och försöka lura i dig ganska mycket. Hovar som är skötta av hovslagare är ofta väldigtvääldigt dåliga spruckan m.m. det handlar ju också om ägarens okunskap det bästa är att du tar till dig kunskapen eftersom det är du som ser din häst varje dag och på så sätt sparar du massormassor med pengar! Ofta är man väldigt feg så oftast gör man själv inte fel men om man inte kan är det ju alltid bäst att ta del av någon som kan för hästen och inte tvärtom.

Jag har min häst barfota och skulle aldrig kunna tänka mig att sko. Ömmhet beror inte på att hästen inte kan gå barfota det handlar om hur hästen mår inuti m.m. friska hovar ömmar aldrig och ömma hovar ska inte skos. Jag gick kurs hos Ove Lind, och verkar min häst själv vilket är så roligt man lär sig massor och blir jätte intresserad av hovar samt att man har fler som håller på med samma sak i närheten.
Blir otroligt glad när jag läser att du ska sko av, hoppas det håller hela vägen :)

Sv: Man blir ju mörkrädd....

Oh herre gud... Gillar punkt 6-7 om att inte ta ut en hovslagare för de har ingen aning om hur hoven fungerar... Hmm vad går hela den utbildningen ut på då?

Ja som du säger, man blir mörkrädd..

Huvva, det otäcka är att det förmodligen kryllar av folk som felaktigt fixar sina hästars hovar och risken är stor att detta sprids i och med liknande inlägg.

Jag har inget emot att ha hästar barfota, men det få inte gå till överdrift. Min är 50/50, framhovarna klarar inte att vara oskodda.

Mest tråkigt..

Den uppfattningen jag mest fått tyvärr är att de som har sina hästar
barfota (och kan ha) försöker få alla att också ha sina barfota, och om inte
så är det nästintill djurplågeri. Det är som att det ska bli en egen "ledande" teori om hur alla hästar mår bäst?

Sen har de inte någon tanke på att alla kanske inte klarar sig barfota heller pga kanske medfödd dålig kvalitet på hovarna, skada eller annat.
(Jag själv har just nu hälsporre och får inte gå barfota som människa.. för att det tar skada, så en sko kan ju ge stöd och rätta till felaktigheter, lika så verkningen såklart)
Vissa underlag tillåter kanske inte barfotahovar då det tar mer skada och då kanske hästen måste ha skor som skydd.

Jag själv hade gärna sett min häst barfota, men de gånger vi provat inser man rätt snart att det inte är värt det..Kvaliteten är säkert förstörd/skadad sedan länge och när man plockar av skorna och han springer eller slår i minsta lilla sten så slår han av bitvis med hov för att de verkar så sköra..Jag rentutav fasar för tappskor då jag vet vad det kan innebära.
Han mår inte dåligt av skor heller.

"5 Ta absolut inte ut hovslagare!!! Det är skillnad på att verka en häst och sko en häst. Och ofta blir inte hovarna då bra och då tror man inte att hästen kan gå barfota."

Men människan anser att man ska försöka själv med hästens hovar utan utbildning eller exakt
veta vad man håller på med? Fattar inte skillnaden..det som är viktigast oavsett barfota eller med skor är just själva
verkningen..Så jag ser ingen skillnad alls där.

Senast ändrad:

Säg att du sa ifrån? usch... hjärntvättade okunniga barfotafanatiker är obehagligt :s

klart jag sa ifrån :p skrev att det var skrämmande vilken syn denne har och att hellre lita på en hovslagare som gått utbildning några år en en barfotaverkare som utbildat sig över en helg. Visst att det är bra om man kan ha hästen barfota men alla går det inte med och jag kallar det dhurplågeri om man tvingar en väldigt ömfotad häst att gå utan skor när man kan göra något åt det.

Har alltid tyckt att detta med barfotaverkare nästan är som destruktiva sekter.

oops, kanske ska skriva inom parantes

VISSA, inte alla såklart ;)

men de som uttrycker sig på liknande märkliga sätt

Jag hörde att en ponny verkades av någon som skulle kunna passa in på beskrivningen i första inlägget.
Ponnyn blev så halt att han inte ens kunde gå ut i hagen, det gjorde alldeles för ont för honom att gå på stallgången :cry:

Jag trodde inte på det först, men allt är möjligt tydligen :crazy:

Nu ska jag väll komma och säga lite rakt emot, fast bara generellt!
För jag tycker det som skrivits är helt vansinne, inte pga att allt den skriver är fel, utan för hur denne skriver saker...

Generellt sett så Finns det alldeles för många hovslagare idag som inte vet hur man verkar en barfotahäst. Jag hade faktist just den diskutionen med min hovslagare idag (för ngn timma sen) som just själv sa att när man utbildas till hovslagare (som hon är) så får man Väldigt lite om hur en barfotahäst ska verkas. Och dewt är synd. För de ska inte verkas som när du verkar en hov för en sko.
Som hon sa, väldigt många hovslagare verkar som om en sko ska på, och det gör att hoven får sprickor.
Därmed inte sagt att inte hovslagare kan sko barfotahovar, för det kan min, och et kan de som varit före henne också. (jag har fått byta lite då och då iom att jag flyttat runt i landet rätt mkt genom åren).

Däremot... Så är det rent och jävligt vansinne att tro att man ska kunna sko sin egen (eller andras!) hästar efter en helgkurs... Något jag varit med om förr att folk anser. "Jag har gått en helgkurs så nu kan jag verka mina egna hästar"... Nej... det kan du Verkligen inte!
Det är så otroligt mycket man skall veta, minsta man ska veta är hur känslig hoven är för skillnader i vinklar och det hinner man inte med på en helgkurs. Vansinne säger jag.

Ja, många hovslagare, men långt ifrån alla, saknar kunskap om hur en barfotahov ska verkas, och därför försöker de få en att tillåta dom att verka såsom de är vana, för det är ju det de kan. Men som sagt, långt ifrån alla.

De flesta hästar blir hovömma när de går barfota första gången, men många blir bättre efter någon dag. Men skulle hästen itne bli bättre så ska den givetvis inte tvingas heller! Och det är viktigt att tänka på.

Fö låter det där som något skriven av ngn som är rätt ung. Eller har dyselexi möjligen. (inget fel med dom eller att vara det, bara att de just har svårt att uttrycka sig i text och stavar/bygger meningar på annat sätt).

Skitsnack ;) Gillar inte såna där barfota-nissar blir lite som nån sekt eller så där de står i ring och mässar om hur onda vi vanliga hästfolk och vanliga hovslagare är som inte förstår sig på deras påhitt.

Har dock inget emot att ha hästarna barfota på ett icke fanatiskt vis.
Av mina 6 har bara en skor i dagsläget och hon har bara fram ( och det för att hon sliter hovarna ojämt annars)

Hennes son som är 7 funkar utmärkt att rida utan skor han har kanonfina fötter.

Fullblodet däremot brukar vara skodd runtom när hon rids men nu är hon mamma ledig så de har åkt av.

Travarn går också barfota då han är pensionär och bara körs lite lugnt en-två ggr vecka.

Har en unghäst också, en 3-årig b-ponny och även hon verkar funka att arbetas utan skor.

Fölet får vi väl se om några år hur det blir med.

Har en super hovslagare som inte verkar ha några problem att få till barfota hovar, han håller själv på med travhästar och de är ju ganska ofta barfota så det kanske är därför?

Tvärtemot vet jag inte om du är om du svarade på mitt inlägg ;)

Jag skrev ju faktiskt att

"det som är viktigast oavsett barfota eller med skor är just själva
verkningen"

Man ger ju förutsättningar för skor och förutsättningar för utan skor under själva verkningen..å det ska inte spela någon roll om titeln är "hovslagare" eller "barfotaverkare"..huvudsaken är i så fall att denne person behärskar vad den ska utföra.

Så det är den personen som i så fall borde ha uttryckt sig "ta inte ut någon som inte är så hajj på hur en verkning med förutsättningar för barfotagång bör göras" ..inte skylla på de för mig helt främmande titlarna som blivit..En hovslagare är någon som sköter hästarnas hovar, med skor eller ej.."barfotaverkare" finns inte i mitt lexikon.

:)

Ja, dessa helgkursare..hoppas att hovslagaryrket blir en skyddad titel i framtiden..I
dagsläget kan ju vem som helst kalla sig hovslagare tyvärr.

Senast ändrad:

Har också varit inne på dennes bdb och läst denna kommentaren.
Denna människan som skrev kommentaren får det ju att låta som att hovslagare är riktigt sluga varelser som gör allt för att verka ens häst hovar fel och lura i en allt den kan komma på.
Lite skrattretande faktiskt.

Mina hästar går barfota. Helt enkelt eftersom de inte behöver skor. Men om de behöver, då är det inte en fråga.
Själv sitter människan där och säger något liknande med ''se till den enskilda individen'' men ALLA ska gå barfota. :confused:

Nej, vissa människor retar upp mig..

Tillägg:
Det klart inte hovslagarna lär sig anatomi i utbildningen, de ha väl fullt upp med att lära sig hur man lurar tröga och djumisshandlande hästägare som faktiskt vågar ha skor på hästarna!

Lura så mycket och så många som möjligt är väl deras motto!
*ironi*

Nej, sorry, det skulle varit ett *kl* där i början, jag menade att svara på urkellas första inlägg (dvs starten av tråden).

Jösses! Mina hästar skos aldrig om det inte är nödvändigt (vid skador eller liknande) och de verkas av en helt vanlig hovslagare utbildad i Skara och har aldrig haft några problem med dom! Det där med speciell barfota verkning är BS i min värld!

*KL*

Jag tycker det är otäckt just den här biten med helgkurser på att lära sig verka hovar. På kort tid har jag nu stött på två personer som gått en sådan helgkurs och båda två mer eller mindre chockerade mig med sin fanatism gällande detta med barfotaverkning. Båda dessa personer var nu experter på hästhovar och ägnade lång tid till att hitta fel på alla hästarna i stallet. Det var det ena felet efter det andra som radades upp och serverades hästägarna, ingen slapp undan. Riktigt obehagligt var hela situationen faktiskt :(

Visst, var och en blir salig på sin tro, men måste den köras ned i halsen på alla man möter?

Men tycker du borde ta del av så mycket som möjligt och ha koll på allt eftersom din häst visar dig hur hon vill ha dem.

:devil:

Ja, vi vet ju alla hur lätt det är att medvetet styra tillväxten av horn- hår och hud. Att inte sjukvården kommit på det mot nageltrång - nageln växer ju så för att patienten VILL det! :idea:

Jävla klåpare som sprider ut att hovvård är något man lär sig över en helgkurs.

/Migo

Jag skulle vilja se bilder på hennes hästs hovar som hon sköter själv helt och hållet efter en helgkurs och hennes häst "berättar" hur hon vill ha hovarna :P
Fick du något svar när du svarade emot?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 797
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 693
Senast: Oknytt
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 314
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama