urkella
Trådstartare
Klickade in på ens bdb som frågade om h*n skulle dra av sin häst skorna och hittade denna kommentaren
Jag har min ponny barfota men är glad att jag använder mig utav en vanlig hovslagare efter läst dennes tycke och tankar.
Jag har min ponny barfota men är glad att jag använder mig utav en vanlig hovslagare efter läst dennes tycke och tankar.
1 Jag kan bara se det postivt ser inget negativt alls varesig årstid, utbildning, "läskiga" saker pengar m.m.
2 Det du bör tänka på det är att vara öppen och välja rätt väg för din häst att du ser din häst hovar och inte alla hovar i mängden. Du bör ta del av texter m.m. så du kan svara/hjälpa din häst det hon försöker säga till dig!
4. Eftersom du är helt ny i området är det svårt och säga vad du bör ha koll på. Men tycker du borde ta del av så mycket som möjligt och ha koll på allt eftersom din häst visar dig hur hon vill ha dem.
5 Ta absolut inte ut hovslagare!!! Det är skillnad på att verka en häst och sko en häst. Och ofta blir inte hovarna då bra och då tror man inte att hästen kan gå barfota.
6- 7 En hovslagare kan göra mer fel än du kan. Det bästa är att ta ut en barfotaverkare dirket när du skor av. Hovslagare har ett tyckte dem vet inte hur själva hoven fungerar så självklart kommer han säga sitt och försöka lura i dig ganska mycket. Hovar som är skötta av hovslagare är ofta väldigtvääldigt dåliga spruckan m.m. det handlar ju också om ägarens okunskap det bästa är att du tar till dig kunskapen eftersom det är du som ser din häst varje dag och på så sätt sparar du massormassor med pengar! Ofta är man väldigt feg så oftast gör man själv inte fel men om man inte kan är det ju alltid bäst att ta del av någon som kan för hästen och inte tvärtom.
Jag har min häst barfota och skulle aldrig kunna tänka mig att sko. Ömmhet beror inte på att hästen inte kan gå barfota det handlar om hur hästen mår inuti m.m. friska hovar ömmar aldrig och ömma hovar ska inte skos. Jag gick kurs hos Ove Lind, och verkar min häst själv vilket är så roligt man lär sig massor och blir jätte intresserad av hovar samt att man har fler som håller på med samma sak i närheten.
Blir otroligt glad när jag läser att du ska sko av, hoppas det håller hela vägen