Mamman har utbildningsångest

Sv: Mamman har utbildningsångest

Jo, men poängen är ju att när man lärt sig om kritiskt tänkande och utvecklat sig som människa och allt det där i flera år, så kan det kännas ganska tungt att för resten av livet packa ner hjärnan igen och ha ett okvalificerat jobb (som man dessutom kommer att ha väldigt svårt att få, eftersom man är överkvalificerad). Jag tycker personligen att det är en hemsk känsla att vara 28, och veta att för varje dag som går så blir du bara dummare, och glömmer det som du har kunnat.

Om jag inte hade kunnat få ett kvalificerat jobb efter det att jag pluggat klart, så hade jag ärligt talat hellre nog inte pluggat alls. Det man inte vet om saknar man inte, typ.

Jag tror våra förväntningar skiljer sig åt, att få ett intressant jobb som inkluderade min utbildning var för mig en utopi (och jag gissar flera med mig), med annan utbildning kanske det tas mer för självklart?

Men en utbildning kan ju inte garantera hur arbetsmarknaden utvecklas, även om det jobbas med prognoser.
 
Sv: Mamman har utbildningsångest

Jag förstår inte riktigt, menar du att det är lättare eller svårare för naturvetare att jobba med det man utbildat sig för?

Mja, jag menar bara att det inte är efter obskyra humaniorautbildningar man kan ha svårt att få jobb. Iofs så kanske gallsteklar är lite obskyrt också, men det räddar iaf miljontals människor från svält varje dag...
 
Sv: Mamman har utbildningsångest

Ville dessutom säga att jag uppskattar diskussionen som uppstått här, det är mycket intressant att få ta del av era upplevelser!
 
Sv: Mamman har utbildningsångest

Fast helt ärligt: jag ser helst att mina ungdomar gör som jag i det avseendet. Men eftersom jag inte vill styra dem alltför mycket säger jag det inte fullt så tydligt till dem. Skulle de visa prov på stark målmedvetenhet beträffande ett visst yrke, skulle jag stötta det, men faktiskt vara mer orolig än i det fall de gör som jag gjorde.

Det kan säkert falla illa ut, men det kan allt. Att stå där med en utbildning för ett jobb man inte vill ha är heller inte bra.

Visst, men då vill det till att man har den sociala bakgrunden (då menar jag socialt och kulturellt kapital, inte i första hand ekonomiskt) att man kan klara sig ändå. Och att drömjobbet inte kräver en yrkesutbildning - som man inte har.
 
Sv: Mamman har utbildningsångest

Mja, jag menar bara att det inte är efter obskyra humaniorautbildningar man kan ha svårt att få jobb. Iofs så kanske gallsteklar är lite obskyrt också, men det räddar iaf miljontals människor från svält varje dag...

Okej, för det kunde ju också betyda att det var väldigt lätt att få jobb.

Vad intressant! Hur räddar gallsteklarna människor från svält? (Jag bara älskar kunskaper, hur udda de än kan verka vid första anblicken, kanske ytterligare en konstig bieffekt av min (ut)bildning, som kanske inte är obskyr om än humanistisk.)
 
Sv: Mamman har utbildningsångest

Vet ju inte jag skulle säga att köra buss inte kräver någon hjärnverksamhet alls, det är ju din definition.
Hjärnverksamhet kräver det ju.
Men på ett annat sätt.
Det är en annan utmaning än det som jag har gjort förut.

Men om jag vore i din sits skulle jag tycka att det var ganska tråkigt att känna att jag höll på att glömma bort hela min utbildning, eftersom jag inte använde den.
Det spelar ingen roll riktigt för mig.
Inom IT och datorer så går utveckligen så fort att man blir omodern på ett par år i alla fall.
Så jag skulle ändå behöva utbilda mig på nytt för att komma ikapp.
Jag har arbetat mer än 20 år inom IT.
Och det kan bli tradigt det med.
Särskilt med alla nya som skall göra om de misstag som gjordes för både 5, 10 och 15 år sedan.

Men människor är ju olika. Jag beskrev hur jag fungerar, och jag skulle hellre inte ha pluggat alls, än att plugga, och sen sitta i fyrtio år och bara känna hur jag långsamt glömmer bort allting.
Dels så är ju just det att människor är olika en orsak till att man måste känna sig fram till vad som passar en själv.
Men en bra idé för alla är att ha en "födkrok" som man kan ta till för att slippa vara utan pengar.

Och man glömmer faktiskt inte bort så mycket som man kan tro.
Jag kör ju buss på ett över 20 år gammalt oanvänt körkort.
och nog minns jag min bussutbildning tillräckligt för att det skall gå bra.
 
Sv: Mamman har utbildningsångest

Vad intressant! Hur räddar gallsteklarna människor från svält?

Så här ligger det till med steklar (inte bara gall-) och svält: Om en insekt förstör grödor så finns det ofta parasitsteklar man kan plantera in, som parasiterar på skadeinsekterna och dödar dem utan att förstöra grödorna. Men då krävs ju att det finns folk som forskar på vilka parasitsteklar som går att plantera in på vilka skadeinsekter, osv. Tyvärr verkar inte människors svält vara lika mycket värt som en ny häftig bensinmotor...
 
Sv: Mamman har utbildningsångest

[...]

Och, hur mycket man än gillar bildningstanken, så är det inte så Sverige fungerar. Här har vi en tradition av extremt yrkesinriktade utbildningar, och ett stort mått av trångsynthet när det gäller vem man anställer för vad. I england exempelvis så är universitetet mycket viktigare, där är det inga problem för exempelvis en historiker att bli managementkonsult, bara man kommer från ett bra universitet. Mer sympatiskt på många sätt, kan jag tycka, men nu är det ju inte där vi bor.

Jag instämmer med dig. I USA är det tex ovanligt att man arbetar med just den typen av jobb som man utbildade sig till.

Men jag undrar om du har helt rätt i att vi har "ett stort mått" av trångsynthet. Kanske har jag stött på undantagen, men i min familj/bekantskapskrets har vi flera personer som inte arbetar med det de utbildade sig till. Några exempel:

Civilingenjör - personalchef
civilingenjör- bagerichef
högskoleingenjör - försäljare (tekniska prylar, men ändå)
gymnasielärare - förskolelärare (beror iofs på vikande arb.marknad än aktivt val, skall erkännas)

Ehh ja... när jag tänker efter har du nog rätt. :o

Äsch - glöm vad jag skrev! ;)
 
Sv: Mamman har utbildningsångest

Okej, för det kunde ju också betyda att det var väldigt lätt att få jobb.

Vad intressant! Hur räddar gallsteklarna människor från svält? (Jag bara älskar kunskaper, hur udda de än kan verka vid första anblicken, kanske ytterligare en konstig bieffekt av min (ut)bildning, som kanske inte är obskyr om än humanistisk.)

hehe

Jag tror att det är ett typisk "humanist-syndrom"! Jag lider av exakt samma åkomma!

Tack pallas för svaret! :)
 
Sv: Mamman har utbildningsångest

Så här ligger det till med steklar (inte bara gall-) och svält: Om en insekt förstör grödor så finns det ofta parasitsteklar man kan plantera in, som parasiterar på skadeinsekterna och dödar dem utan att förstöra grödorna. Men då krävs ju att det finns folk som forskar på vilka parasitsteklar som går att plantera in på vilka skadeinsekter, osv. Tyvärr verkar inte människors svält vara lika mycket värt som en ny häftig bensinmotor...

Vad intressant!

Jag tänker också på hur positivt det måste vara ur miljösynpunkt. Kan man odla insekter som gör grovjobbet, utan att för den skull förstöra naturen, så är mycket vunnet.

Vad intressanta diskussioner du och din man måste ha!
 
Sv: Mamman har utbildningsångest

Jag tror våra förväntningar skiljer sig åt, att få ett intressant jobb som inkluderade min utbildning var för mig en utopi (och jag gissar flera med mig), med annan utbildning kanske det tas mer för självklart?

Men en utbildning kan ju inte garantera hur arbetsmarknaden utvecklas, även om det jobbas med prognoser.

Jag tror att du har en poäng där. Jag är kluven till den här diskussionen. På många sätt så är det positivt att jobba ett tag. Är man lite driftig, orädd att testa nya saker, öppen osv. så kan man skaffa sig ett kontaktnät, värdefulla kunskaper om vad de där ekonomerna faktiskt gör osv.

Å andra sidan är utbildning i sig utvecklande. Man får nya perspektiv och ett annat förhållningssätt till sin verklighet. Det där kan iofs säkert skifta betydligt beroende på vilken utbildning man läser. Just humaniora (som jag utgår ifrån) har ett särskilt fokus på perspektivbyte/verklighet/vetenskaplighet och vad det innebär att vara människa i en komplex tillvaro. Kanske en A-kurs i biologi inte ger samma reflektioner som exempelvis en A-kurs i historia/filosofi eller språk.

Det jag saknar med det svenska utbildningsväsendet är humanioran. I många andra länder är första året ett slags "grundutbildningsår" där allmänbildande ämnen ingår. I vårt system kommer visserligen kommer den studerande givetvis till den punkt där teorier kolliderar med varandra och ifrågasättandet sätts i fokus. Så kanske är det inte ett så stort bekymmer, trots allt? (jag tänker högt nu, tror jag)

Hur man ser på sin utbildning - yrkesutbildning vs bildning varierar också beroende på vilka intentioner man har från början och hur man utvecklas under studietiden. Det handlar til syvende och sist om det personliga engagemanget och intresset för att vända och vrida på begrepp. En del går igenom en hel utbildning utan att närmare reflektera över kunskaperna som sådana, utan utbildningen ses som en "biljett" till ett jobb.

Jag har själv läst engelska, historia, pedagogik, litteraturvetenskap och några småkurser. Lyckligtvis ger en gymnasielärareexamen ett yrke och då var vi där igen - en utbildning som leder till ett yrke.

Många av mina kollegor har sett utbildningen som en "biljett", men många har också gått in för lärargärningen med liv och lust. De har funderat mycket kring vad vi egentligen utbildat oss till och vad vi egentligen skall utbilda våra elever till. De lärarkollegor jag uppskattar mest är de som fortfarande har en fot kvar på universitet. Antingen i tanken eller i praktiken. Det är mycket stimulerande att arbeta i en bildningsmiljö, när det var själva utbildningen som var roligast.

Jag kan därmed förstå den sorg som Mabuse tar upp. Jag vet inte om jag hade klarat av att läsa i fyra,fem år och sedan få ett jobb där jag inte fick använda min intellektuella kapacitet. Jag hade känt mig bitter och besviken och förmodligen läst vidare (om möjligt) för att få ett jobb där jag stimuleras.

Men vi är så olika. En del har ett rörligt intellekt, men använder det mest på fritiden. Jobbet är en födkrok och tillvaron är ok. Kanske för att man ändå i tanken kan vara aktiv med sig själv?

Själv är jag (tyvärr?) av sådan natur att jag på många sätt är beroende av ett intellektuellt stimulerande jobb där jag får använda min förmåga att tänka kritiskt.

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan, så undrar jag om inte du (Pallas) skulle må väl av att berätta för din son hur kluven du är. Visa på positiva och negativa effekter av olika val och låt honom fundera. Han har säkert en mer neutral syn än vad du har som ju kopplar ihop hela situationen med känslor såsom besvikelse, vanmakt och sorg.
 
Senast ändrad:
Sv: Mamman har utbildningsångest

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan, så undrar jag om inte du (Pallas) skulle må väl av att berätta för din son hur kluven du är. Visa på positiva och negativa effekter av olika val och låt honom fundera. Han har säkert en mer neutral syn än vad du har som ju kopplar ihop hela situationen med känslor såsom besvikelse, vanmakt och sorg.

Jo, jag tror att jag skall göra det, men det kan ju vänta lite ännu. Det är ju ett tag tills han skall välja.
 
Sv: Mamman har utbildningsångest

Jag kan därmed förstå den sorg som Mabuse tar upp. Jag vet inte om jag hade klarat av att läsa i fyra,fem år och sedan få ett jobb där jag inte fick använda min intellektuella kapacitet. Jag hade känt mig bitter och besviken och förmodligen läst vidare (om möjligt) för att få ett jobb där jag stimuleras.


.

Det är väl i princip det jag mött på alltför ofta: folk som har evighetslånga utbildningar som sedan ändå får vända hamburgare på McDonalds i slutändan p g a brist på jobb.

Än en gång: min filosofi är att om jag ändå haft kul under utbildningen så skulle jag kunna leva med att inte få ett jobb inom det område jag utbildat mig till.
Om studierna varit snorjobbiga, svåra, trista men det ändå hägrade ett hyfsat roligt jobb så hade jag grämt ihjäl mig om jag sedan inte kunnat få ett sådant jobb.

Ha kul under tiden är min devis.
Kan man inte komma in på den "roliga" utbildningen så gör något annat under tiden och fundera ut plan B.
ATT man ska plugga vidare tror jag dock på, men att man måste göra det direkt efter gymnasiet är inte så nödvändigt...
 
Sv: Mamman har utbildningsångest

Då har man ju åtminstone en försörjning. Det är värre att stå där med en utbildning i ingenting.

Och, hur mycket man än gillar bildningstanken, så är det inte så Sverige fungerar. Här har vi en tradition av extremt yrkesinriktade utbildningar, och ett stort mått av trångsynthet när det gäller vem man anställer för vad. I england exempelvis så är universitetet mycket viktigare, där är det inga problem för exempelvis en historiker att bli managementkonsult, bara man kommer från ett bra universitet. Mer sympatiskt på många sätt, kan jag tycka, men nu är det ju inte där vi bor.


Ja, det vore mer sympatiskt på alla sätt och vis.
Jag blir så trött på att man målar in sig i ett hörn med de utbildningar man väljer. Om man inte har exakt rätt utbildning och meriter på pappret så är man körd.
Istället för att se utbildning som ett tecken på att personen kan ta till sig bildning och är villig att utvecklas så ska man helst ha jobbat med samma jobb de senaste 20 åren för att få ett liknande tråkjobb.

Så fantasilöst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Använder anonymt nick då ingen i min närhet vet om de här tankarna ännu. Mitt liv är egentligen är egentligen ganska bra men känner mig...
Svar
8
· Visningar
993
Senast: chandelier
·
Kropp & Själ Hej, Under 1 års tid har jag gått runt och ständigt funderat över vad jag ska göra med mitt liv (kortsiktigt), flytta, plugga, jobba...
Svar
12
· Visningar
1 108
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 114
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 257
Senast: Supersalt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp