Sv: Mamman har utbildningsångest
Jag tror våra förväntningar skiljer sig åt, att få ett intressant jobb som inkluderade min utbildning var för mig en utopi (och jag gissar flera med mig), med annan utbildning kanske det tas mer för självklart?
Men en utbildning kan ju inte garantera hur arbetsmarknaden utvecklas, även om det jobbas med prognoser.
Jo, men poängen är ju att när man lärt sig om kritiskt tänkande och utvecklat sig som människa och allt det där i flera år, så kan det kännas ganska tungt att för resten av livet packa ner hjärnan igen och ha ett okvalificerat jobb (som man dessutom kommer att ha väldigt svårt att få, eftersom man är överkvalificerad). Jag tycker personligen att det är en hemsk känsla att vara 28, och veta att för varje dag som går så blir du bara dummare, och glömmer det som du har kunnat.
Om jag inte hade kunnat få ett kvalificerat jobb efter det att jag pluggat klart, så hade jag ärligt talat hellre nog inte pluggat alls. Det man inte vet om saknar man inte, typ.
Jag tror våra förväntningar skiljer sig åt, att få ett intressant jobb som inkluderade min utbildning var för mig en utopi (och jag gissar flera med mig), med annan utbildning kanske det tas mer för självklart?
Men en utbildning kan ju inte garantera hur arbetsmarknaden utvecklas, även om det jobbas med prognoser.