Mammaledighet???

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

När slutade ni att jobba innan beräknat datum och när började ni jobba efter förlossningen (första)?

En del säger att dom börja jobba efter 3-4månader men hur gör man med ammningen då? Sprutar det inte mjölk när man inte ammar på en hel dag?
 
Sv: Mammaledighet???

Jag hade planerat att ha två veckors semester innan första, och tre veckor innan andra.

Men det ville inte barnen, utan de kom direkt efter mina sista arbetspass :D


Jag har börjat jobba tidigt, på tider det fungerat att ha med bebisen. Tex sovtider ;)

När det varit mer krävande har pappan eller någon annan haft hand om den och kommit in för tankning.
 
Sv: Mammaledighet???

Kanske lite ot men ändå inte. Jag pratade precis med min chef. Hade nämligen inbillat mig att de ville ha koll på när jag skulle komma tillbaka. Men det var inga problem. Jag skulle bara vara hemma och sköta om mina bebbar och höra av mig när jag kände hur jag ville göra. Fördelen med mitt jobb, är att jag jobbar både dag och natt, så efter ett tag funkar det kanske att gå in och jobba någon natt, när ändå pappan är hemma. Men det var iaf skönt att veta att man inte behöver bestämma sig än.

Jag jobbar förövrigt mina sista pass nästa helg. Sedan ska jag vara sjukskriven fram till förlossningen.:banana:

/Timsetim
 
Sv: Mammaledighet???

Jag slutade 2,5 v före bf (3 v innan förlossning).

Om det sprutar mjölk kan man pumpa ur (eller välja flaska från början).
 
Sv: Mammaledighet???

Jag jobbar förövrigt mina sista pass nästa helg. Sedan ska jag vara sjukskriven fram till förlossningen.:banana:

Och när är det???
 
Sv: Mammaledighet???

Jag pluggar, och slutade sista kursen en vecka innan BF. Sedan gick jag över 16 dagar, så jag hann klättra en del på väggarna ändå!
 
Sv: Mammaledighet???

Vi hade semester ungefär tre veckor före båda förlossningarna, men jag jobbar ju hemifrån så det är lite annorlunda... Jag har denna gång jobbat lite grann redan från början...
Men om man åker hemifrån och jobbar flera timmar så måste man antingen se till att det fungera att pumpa ur/ersättning eller oxå att karln kan komma och man kan amma när den lilla vill...
På jobbet får man väl pumpa ur om man inte ammar på plats.
 
Sv: Mammaledighet???

Jag passade på att sluta precis innan nyår för min anställning gick ut då. Det var 3½ månad innan bf.
Hade säkert fått vara kvar en månad till, men min kropp orkade inte med det.
Börja jobba ska jag göra när min föräldrapenning är slut, om jag har hittat jobb dvs.
Men minst 1 år ska jag vara hemma.

Sitta och pumpa på jobbet? Skulle jag aldrig göra.
Kan jag amma så gör jag det så länge det går.

Men sonen hade jag inget jobb under graviditeten.
Började jobba kväll/natt när han var 13 månader. Och dag när han var 18 månader. Då började han på dagis.
 
Sv: Mammaledighet???

Jag hade tänkt sluta jobba 30/11 (onsdag) och var beräknad 8/12 (en torsdag)men jag valde att sluta veckan innan på fredagen dvs 25/11 och sonen föddes lördagen den 10/12. Jag var lite orolig för att föda för tidigt och inte hinna få något andrum men det gjorde jag ju inte. Beräknar att börja jobba vårterminen 2007 dvs efter lite mer än ett år. Hur mycket jag ska jobba vet jag inte än, antingen är sambon helt pappaledig eller så delar vi ledigheten först och han är helt ledig senare. Vi får se...
 
Sv: Mammaledighet???

Gick forfarande på gymnasiet när sonen föddes slutade 10dagar innan bf 11/5 sen började jag andra året när hösten kom då var han med mej i två mån sen var hans pappa hemma med honom till skolan var slut i juni hade bröstpump hos skolsköterskan, När dottern föddes hade jag varit sjukskriven sen vecka 20 pga förtida värkar hon föddes i v33 sen var jag hemma med barnen till de var drygt 3 och 18mån det var så skönt tyckte det var hemskt att behöva lämna så små barn på dagis ( om du inte ammar på hela dagen lär mjölken ta slut ganska snart mjölk tillgången styrs av efterfrågan ju mindre du ammar desto mindre mjölk o vise versa) Ta vara på och var hemma med era barn de är bara små ;) en gång njut av dem i fulla drag :) de är underbara :love: :love: :love: jobba kan du göra sen:angel:
 
Sv: Mammaledighet???

Gick hem med hp i v.32 och ska börja jobba igen efter jul är det tänkt, då är dottern lite mer än 11 månader.
Gjorde precis lika med sonen, förutom att han är född på hösten så då gick jag tillbaka efter semestern. :)
 
Sv: Mammaledighet???

Tack för era svar!

Efter att ha läst era svar så tycker jag själv att jag har planerat ganska bra! Jag är beräknad till 28 september och kommer augusti månad att ha semester 4 veckor för att sedan inte komma tillbaka utan vara hemma efter detta......

Är det ett måste att amma, är man dålig mamma om man inte ammar om man kan amma? Självklart vill man göra det bästa för barnet så är det bättre att amma så tänker jag göra detta såklart. :confused:
 
Sv: Mammaledighet???

Det där med att amma eller inte är en svår fråga, skulle du välja att inte amma kommer du få mycket syrliga kommentarer, ammar du "för länge" får du syrliga kommentarer för det...
Men så länge ammningen fungerar bra, och du mår vra av det skulle ialla fall jag rekomendera att du ammar, för det är enklast och många barn reagera på ett eller annat sätt av ersättningen, men med det sagt vill jag oxå säga att det går alldeles utmärkt att föda upp ett barn på ersättning. Så läs på mera i ämnet och prata med din BM.
 
Sv: Mammaledighet???

Bebisar klarar sig väldigt bra på ersättning, men ingenting slår ju bröstmjölk.

Om man kan amma förstår jag inte varför man skulle välja ersättning, vad jobbigt det måste vara att hålla på att rengöra flaskor och se till att man alltid har med sig pulver och grejer.
 
Sv: Mammaledighet???

Min tanke är att om jag ger bröstmjölk måste jag hela tiden passa tider det blir väldigt kladdigt och många säger att det gör ont att rida. Om jag låter amma på ersättning så KAN jag om jag känner för det åka bort under en dag, inte ha problem med brösten och inte ha tankarna på att den tiden måste jag vara hemma för att ge mjölk för det kan ju pappa göra också från nappflaska. Jag kan ta en avslappnande ridtur på några timmar.... Nu är detta första barnet så jag vet ju egentligen inte alls hur det är eller hur allt kommer att fungera med det ena och det andra därför tar jag till mig väldigt mycket av vad ni andra på forumet säger!!!
 
Sv: Mammaledighet???

Det är inga problem att kombinera en ridtur på ett par timmar med amning under förutsättning att barnet tar flaska. Då kan man pumpa ur. Jag har med båda barnen fortsatt mitt hästeri i princip direkt efter hemkomst från BB, det har fungerat alldeles utmärkt. Sen går det ju att kombinera om man inte vill pumpa i förväg, att ge ersättning den stund man är borta från bebben. Om jag vore du skulle jag satsa på att amma om jag kunde och ville, prova och se hur det fungerar. Känns det inte bra så får du väl sluta då. Visst krävs det lite extra planering, men det krävs extra planering med det mesta när man har barn.

Om jag under fullamningsperioder varit tvungen att åka bort en dag (det har hänt) och jag absolut inte kan ha barnet med, då har jag bröstpumpen med så klarar man brösten.
 
Senast ändrad:
Sv: Mammaledighet???

Mina barn har haft långa sovpass nån gång under dagen vilket har gjort att jag kunnat ha långa ridpass ändå i lugn och ro.
Det har heller inte gjort ont att rida.
Däremot tycker jag att man inte VILL vara borta från sitt barn, dessutom. Vad är ett par månader av ett liv, ser hellre att jag får sova nattetid (bara vakna och byta sida typ när det är amningsdax) än behöva springa upp och börja mixtra med flaskor och pulver.
Vill du bort längre kan du pumpa ur och ha i frysen, och själv då pumpa ur när du är borta så att inte trycket blir för högt.
 
Sv: Mammaledighet???

Warmia skrev:
Min tanke är att om jag ger bröstmjölk måste jag hela tiden passa tider det blir väldigt kladdigt och många säger att det gör ont att rida.
QUOTE]

Detta är säkert väldigt individuellt men jag upplevde det inte som kladdigt, tvärtom! Man slapp mixtra, blanda och värma, det som kommer ur brösten är ju färdigt att förbrukas :D ! Så jag tyckte det var smidigt att amma...sedan så både red jag och gick på aerobics då jag ammade och kände inte av brösten desto mera. En bra BH bara så ordnar det sig!
 
Sv: Mammaledighet???

Att amma sitt barn är den finaste gåva du kan ge ditt barn och dej själv.:love: Att du sen alltid har maten med dej i lagom temp,;) hygieniskt;) och snyggt förpackad ;) gör ju inte saken sämre:banana: Att det skulle vara kladdigt förstår jag inte men jag minns fortfarande med fasa när jag slutade amma när sonen var 15 mån. och man helt plötsligt skulle fixa välling vilket kladd!!!!!:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 517
Senast: Modest
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 436
Senast: orkide
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Inte_Ung
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp