Mammaledig utan jobb??

Galapago

Trådstartare
Jag o sambon har snart tänkt skaffa barn, har ett år kvar i skolan o tänkte vara gravid under tiden så bäbisen kommer efter jag tagit examen. (ja, jag vet att det kan ta tid att bli gravid...) Min fråga: Om jag får barn efter skolan innan det att jag har ett fast jobb, hur fungerar det ekonomiskt? Får man ersättning för mammaledighet ändå från försäkringskassan, eller måste man ha anställning?
Tacksam för svar!!
 
Sv: Mammaledig utan jobb??

Jag är 18, arbetslös. Jag får föräldrapenining från försäkringskassan, ingen jätte summa men ändå.
Så ja, du borde få något iaf!
 
Sv: Mammaledig utan jobb??

Tack!!
Hur mycket rör det sig om? Under hur lång tid (hur många månader från barnets födelse ) får man ersättning?
När ansöker man om sådant?? Ursäkta om jag har massa frågor...
 
Sv: Mammaledig utan jobb??

du har rätt till lägsta garanti ersättning som fn är 180:-/dagen om du inte har någon sjuklönegrundande inkomst(SGI) och du har rätt till samma antal dagar som alla andra föräldralediga har, mer om detta kan du läsa på www.fk.se.
 
Sv: Mammaledig utan jobb??

Hehe, ingen fara. JAg vart ju själv där:)
Jag får alltmellan 2500-3600,- vilket är ganska ok med tanke på att gå från 0.- till det.

Man har 180dagar, sen kan man även skriva över pappans dagar utom 60 dagar.

Man får en lapp från Barnmorskan som man skall sända int till FK sen sker det per automatik, du kommer få väljar hur du vill ta ut FPn, och när du vill börja få den och när du vill sluta ha den.

Här har du bra o nyttig information=)
http://www.fk.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/

Hoppas du blev lite klokare!=)
 
Sv: Mammaledig utan jobb??

jag hade inget jobb när vi skaffade barn.en del tycker vi va helt rubbade som gjorde så. men vi klarade oss på bara sambons inkomst innan så 5300 kr (lägsta mammapenningen+barnbidrag) till i månaden täcker nog dom extra kostnaderna de blir för barnet.

å som dom andra sagt. kolla på försäkringskassans hemsida eller ring och fråga.
 
Sv: Mammaledig utan jobb??

jag hade inget jobb när vi skaffade barn.en del tycker vi va helt rubbade som gjorde så. men vi klarade oss på bara sambons inkomst innan så 5300 kr (lägsta mammapenningen+barnbidrag) till i månaden täcker nog dom extra kostnaderna de blir för barnet.

å som dom andra sagt. kolla på försäkringskassans hemsida eller ring och fråga.


Blir det ändå den summan efter skatt på lägsta nivån?
 
Sv: Mammaledig utan jobb??

Vart bor du och vad pluggar du, finns det stor chans för dig att få jobb efter skolan och kanske helg/kvälls jobb?

De 6 månaderna innan bebisen kommer är grundande för din föräldrapenning. Så om du kan jobba då kan du ju få högre ersättning.

Hur mycket man får är väl inte det viktigaste, utan snarare att ha så lite utgifter som möjligt, få mkt av släkt och vänner och köpa begagnad vagn t.ex. och hitta ett så billigt boende som möjligt, kanske någon släkting till dina föräldras jobbarkompisar har något att hyra ut om ni inte redan har eget boende (vilket jag tycker är det viktigaste)


För mig tog det 8 månader att bli gravid, under den tiden han vi flytta till större och billigare boende, både köpa häst och ny bil och jag fick fast anställning :)
 
Sv: Mammaledig utan jobb??

kl
ok, tack alla, jag ska kolla på länkarna. Jag trodde man var tvungen att ha fast anställning för att få mammaledigt, men jobbar gör jag ju redan, på kvällar, helger o nu hela sommaren.
 
Sv: Mammaledig utan jobb??

så det är altså de sista 6 månaderna av graviditeten som räknas??
 
Sv: Mammaledig utan jobb??

Ja typ, det går att läsa om man klurar runt på försäkringskassans hemsida.

När man räknar ut hur mycket man ska få i föräldrapenning är det beräknat på hur mycket du skulle ha tjänat om du inte var gravid och jobbade 1 år istället från det datum du föder och framåt, spelar ingen roll om du har en fast anställning eller inte.

Lika så skulle du t.ex. ha ett vikariat som du går på 20timmar/vecka och med en lön på 10.000:- och sen när du är hemma och mamma ledig så slutar kanske någon och din chef är så pass snäll att han/hon ger dig en fast anställning, heltid och 20.000:-/månaden så ändrar du det hos försäkringskassan och får högre ersättning.

De finns faktiskt de som fått fast anställning trots att de vart hemma och mamma lediga!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 871
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 365
Senast: Badger
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 431
Senast: Destiny_D
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 779
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp