Mamma till 6mån-son behöver hjälp

Galapago

Trådstartare
Jag skulle vilja veta:

hur sover era barn? På dagarna; hur många/långa sovpass har de? På nätterna, hur länge, hur många gånger äter dem?

Jag vet att man inte skall jämföra rakt av och att alla barn är olika, men behöver lite tips! Min snart 6 mån gamla son sover för närvarande 3 ggr på dagen, ca 1-2 timmar per gång. Nätterna fungerade jättebra, men nu har han börjat vakna var och varannan timme hela natten. Ibland är jag "lat" (=vråltrött) och gör det som är lättast = ta upp homon till min säng och amma honom. Andra gånger försöker jag bära och vyssja och det funkar ofta, men tar sån himla tid och ibland orkar jag bara inte. Nu kanske ni tycker: "men amma honom då!", och jag förstår tanken, problemet är dels att han inte mår bra efteråt; nästan alltid spyr han upp så got som allt han ätit, antingen direkt eller att han vaknar igen efter en timme och är orolig i magen och så spyr han. (det är inte lite, utan verkligen jättemycket). Dels är problemet att jag skall börja jobba efter nyår så jag skulle så gärna ha fungerade nätter!

Även dagtid spyr han jättemycket efter amning, men inte efter "vanlig" mat (han äter två grötmål och ett med grönsaks & köttpuré).

Kan det vara så osannolikt att han är överkänslig mot bröstmjölk?

Från BVC får jag inga svar, har googlat utan resultat, så nu kära bukefalister står mitt hopp till er! Alla tips, råd & reflektioner mottages tacksamt!

Sv: Mamma till 6mån-son behöver hjälp

min erfarenhet är att mätta barn sover gott, så mitt tips är att du försöker hitta något som gör honom mätt på kvällen. Kanske är det dags att ge ännu mer fast föda?

Googla lite pa reflux och mjolkproteinsallergi, kan ju vara nagot av dem. Speciellt om annan mat stannar i magen.

For ovrigt tror jag att barn i den aldern hoppar in och ut ur rutiner. Nar min son var 6 manader ammade han varannan - var tredje timme dygnet runt. Han la sig vid 21-22 tiden och vi gick upp vid 7-8. Sov 2 ggr pa dagen 45 min - 2 timmar var gang.

Hej!

Tycker det låter rätt konstigt om han kräks så efter han ammat...? Skulle han ha mjölkproteinallergi borde han väl även kräkas efter gröten också??!! Istället för att amma på nätterna så ge vatten eller välling istället. kanske dags att trappa ned amningen om han nu inte mår bra av det och vänja honom med välling istället.
Min son kräktes också väldigt mycket när han ammades men det har blivit såååå mycket bättre sedan han börjat äta mer rejäl mat. Han är 7 månader idag!!

Han sover hela nätter, från ca 20.30 till 06.30 utan att vakna. Ibland gnyr han lite då han tappat nappen, men vaknar inte utan det är bara att stoppa tillbaka nappen och sova vidare!! Sover oftast flera korta gånger under dagen. När han åker vagn somnar han kanske 20 minuter. Har en längre sovtid på fm och en på em då han sover kanske 1 timme.

jag ger "pulvergröt" och läste just i innehållsförteckningen att den innehåller skummjölkspulver. däremot häller jag ingen extra mjölk på gröten än. tycker också det vore skumt om han skulle ha mjölkproteinallergi, men vet inte riktigt. Har precis börjat tjuvstarta med välling, med den har hittills inte varit uppskattad... får väl fortsätta försöka och hoppas att han börjar tycka om den:)
och grattis på 7-månaders dagen till lillen!

skall snart på 6mån-läkarkontroll så jag får väl passa på att fråga ut läkaren om detta!

elias kom in i en period strax efter 6 mån där han sov jättedåligt, vaknade varannan var tredje timme för att äta nu är han snart 9mån o sover sen 1½vecka tillbaka mellan 21-06 igen o peppar peppar hoppas de håller i sig.
vällingen tog tid att vänja in med men nu går det bra.

Låter som Rasmus som hade/har Gastroesofageal reflux.

Det är vanligare bland pojkar än flickor. Växer oftast bort och är faktiskt även ärftligt.

Beror på att övre magmunnen inte sluter tätt ordentligt. Det brukar oftast växa bort. Det finns en ersättning som heter Enfamil som Rasmus fick, den blir trögflytande i magen så den inte kommer upp lika lätt. Sen är ju mat bättre för de är svårare att få upp. Vi fick rådet av barnläkaren att börja med gröt redan när han var 3½ månad. Sen erbjuda all mat han ville ha sen när han började äta.

Han är 2 år nu och har väl lätt för att kräkas. Om han t.ex. äter och sen hänger sig över en stol så magen pressas ihop så kan de komma upp lite.

Hans pappa har oxå reflux och äter medicin mot de och kommer få göra livet ut. Min farbror har opererat sin magmun och min farmor har ätit medicin hela sitt liv. Så anlagen fanns ju där.

Jag tycker du ska ta tillbaka nätterna till dig själv! Ge honom inget att äta nattetid åtminstone inte första 2 timmars intervallen. Han kan klara fyra timmar utan mat...

Jag bar mina barn när de började rubba sin nattrytm. Först ena som började hoppa över sovintervallet, det tog tre nätter, sedan var det inget problem mer sedan andra 2 veckor senare (tvillingar) Det tog också tre nätter. Viktigt är att du själv är lugn. Men man måste få sova också även som förälder....

Min ena pojke kräktes också det, var magmunnen och det växte bort.. Men han hade en rytm på var 4:e timme så han sov 8 timmar nattetid så han var förlåten :) när han inte försökte korta av den tiden....

Jag borjade ge en flaska med 100ml valling, 150ml ersattning och sen blandade jag i "baby rice" en slags mild risgrot som inte direkt smakar nagot men fyller upp i valling/mjolkblandningen.

Man far ha en napp med stort hal och blanda till lagom tjock konsistens.
Efter att ha 'dopat' med en sadan flaska vid nattnig sa sov hon gott. :D

Tyvarr rackte inte amningen till for att matta langre och precis som med din bebis sa kom det latt upp igen

Hade din son svårt att gå upp i vikt innan problemet blev diagnostiserat och du fick börja med gröt? Min kille har alla pyor till trots gått upp som han ska hela tiden.

hade du gett ersättning innan också så att han var "van" vid den, var det därför du blandade vällingen med det? Jag har aldrig gett ersättning, tror du det skulle funka att blanda välling med bröstmjölk för att vänja vid smaken, eller vore det bättre om jag köpte ersättning?
Ser att du skriver utan "prickar", är baby rice något som finns i Sverige måntro, eller i det landet du befinner dig(?)

Han gick upp i vikt men mindre och mindre för varje vecka (Vägde ofta pga kräkningarna) det märktes mest på honom att han gick från världens solstråle till att vara missnöjd ibland. Och från att sova hela nätter som han börja med när han var 2 veckor till att börja vakna på natten. Somnade om när jag amma honom men slutade ju oftast med att han kräktes upp allt.

Han gick upp i vikt men mindre och mindre för varje vecka (Vägde ofta pga kräkningarna) det märktes mest på honom att han gick från världens solstråle till att vara missnöjd ibland. Och från att sova hela nätter som han börja med när han var 2 veckor till att börja vakna på natten. Somnade om när jag amma honom men slutade ju oftast med att han kräktes upp allt.

vid vilken ålder började han vara missnöjd och sova dåligt?

När My var 6 månader sov hon ungefär tre pass per dag, aldrig mer än en timme åt gången. På natten vaknade hon med 2-3 timmars mellanrum för att äta. Vi la henne för natten vid 20 och gick upp vid 07.

Från ca 7 månader (började egentligen lite smått vid 6 månader) har hon strulat jättemycket med sömnen. Det var i samband med att hon började krypa som hon vaknade mer på nätterna och ville leka. Det kunde ta timmar att få henne att somna om och hon skulle bara upp och krypa hela tiden! Hon vill helst sova på mage, men problemet var att så fort hon rullade över till mage så vaknade hon till och tryckte upp sig till krypposition och så var det full rulle... Innan detta började ammade jag henne till sömns vid varje tillfälle som hon vaknade, och det fungerade bra. Visst blev det lite mycket snuttande, men hellre det än att inte få sova. Men när hon började vakna såhär mycket (ca 1 gång i timmen) så dög inte bröstet längre för att söva, så då blev det upp och bära. Jag och min man delade på nätterna så att vi tog varannan natt, annars hade jag aldrig fixat det.

Vid 8,5 månad började det bli bättre, då var hon tillbaka till att vakna 3 gånger per natt, men somnade om direkt igen om hon fick lite tutte eller närhet. Nu är hon 10 månader och somnar för natten vid 19:30, vaknar vid 00 och dricker en flaska välling och sover sedan till 06, ammas lite och sover sedan till 07-08. Hon skulle ju rent teoretiskt klara sig utan vällingen mitt i natten, men hon har svårt att komma till ro utan vällingen och hon sänker hela flaskan så jag antar att hon ändå är hungrig. Hon äter jättebra under dagen och välling med grädde i som sista mål, men hon är tydligen ändå hungrig. Vi har provat med vatten men då blir hon bara arg, så hon får ha vällingen ett tag till.

Alla sa till mig att My skulle sova bättre om hon var ordentligt mätt på kvällen, men så har det aldrig blivit för oss. Mitt råd är bara att hålla ut, tänka att det är en period som inte varar hela livet och bestämma sig för hur man vill lösa det hela. Jag bestämde mig för att jag inte ville tillämpa några skrikmetoder och att hon fick äta om hon var hungrig, även om bvc sa att hon inte behövde det. Hon får alltid närhet när hon vill ha det, men det betyder inte alltid tutte, utan ibland får det duga att bli omkringburen eller kramad och vaggad i famnen. Det är också viktigt att ni föräldrar delar på ansvaret, annars orkar man inte lika mycket (om ni är två dvs).

Lycka till!

//julia

tack för ditt svar, och tack för alla andras svar!
Jo, visst är vi två om honom, men min man går upp så hiskeligt tidigt för att börja jobba att jag inte har hjärta att be honom om hjälp... Jag har också fått höra att han ska sova bättre om han är riktigt mätt, har gett gröt på kvällen utan att uppnå någon förändring. Blir lite skraj när jag läser om din dotter som strulade massor i samband med att hon börjat krypa, min son har nämligen precis börjat ta sig frammåt (kan vl inte kallas regelrätt krypning ännu...) så risken är väl att det blir likadant för oss som det var för er...:crazy:

ha ha, men vet du? Jag har faktiskt aldrig känt mig riktigt trött! Man får liksom tänka att det är en period och att det går över, och tänka på hur fantastiskt det är med det lilla barnet istället, så glömmer man det där jobbiga =)

Det kanske är just för att han kommit på att han kan ta sig frammåt som han strular på natten? Det är vanligt att det blir lite dålig sömn i samband med det.

och förresten så tycker jag visst att du ska be din man. Han kanske inte måste ta varannan natt, men han kan gott ta iaf två nätter i veckan!

//Julia

Vid 6 månader började Emilia krångla med sömnen på natten, innan hade hon bara vaknat någon gång och ätit. Men vid 6 månader började hon vakna flera gånger. Nu vid 9 månder vaknar hon 5-6 gånger varje natt, hon är inte hungrig men lite vatten vill hon oftast ha. Somnar som tur är oftast om inom 10min men lite jobbigt är det att behöva gå upp och ge vatten och napp.

Vid 6 månader började hon också sova 2 gånger på dagen istället för 3. Ett pass på förmiddagen (ca 30min) och ett på eftermiddagen (ca 1h).

Så jag tror inte på att ett mätt barn alltid sover, Emilia vill som jag nämde inte ha mat när hon vaknar. Enstaka gånger kan hon äta 1dl välling men det är oftast bara om hon inte velat ha den vällingen vid läggningen.

Senast ändrad:

Sömnen började strula för oss vid 6 månader, nu är hon 9 månader och det börjar bli bättre, så mitt råd på det problemet är att hålla ut. Om han nu inte är hungrig dvs. Kräkningarna vet jag ingenting om men ta upp detta på BVC!

Liknande trådar

Småbarn Jag behöver verkligen hjälp, kanske har du några tips? Jag har en son på 5 1/2 månad som sedan han var 3 1/2 månad vaknar en gång i...
2
Svar
33
· Visningar
3 260
Senast: soom
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 932
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
16 105
Senast: Bri
·
Gravid - 1år I lite mer än två veckors tid har vi haft projektet sluta nattamma, det blev avbrutet två nätter förra veckan när Cornelis var magsjuk...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar