"Väljer" tror jag långt ifrån alla gör. Även om det kanske kan se ut så för en utomstående.
Hur menar du att det går till, om det inte väljs?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Väljer" tror jag långt ifrån alla gör. Även om det kanske kan se ut så för en utomstående.
Jag var ju den som skrev att jag tyckte det kändes taskigt att barnet skulle bli utan både mamma och tutte på samma gång så jag får väl utveckla. Pappan kan söva dagtid och kvällstid utan problem. I famnen sittandes, vaggande, sele, bil, vagn eller vad som nu är lämpligast. Han har och tröstar henne på dagen utan problem. På natten fungerade bara bara tutte. Jag testade flera gånger att lägga mig i ett annat rum men jag tycker inte det känns bra med bebis som gallskriker mer och mer i flera timmar.
Mitt barn tog heller inte flaska fören vid ca 6 månaders ålder när hon började dricka välling och hon gillar fortfarande inte ersättning. Hon tar heller inte napp. Pga upprepade förstoppningar ville vi att magen skulle få "vila" nattetid och därför har jag ammat henne. Nu har vi fått fungerade medicin och kontakt med läkare så nu har vi känt att vi kunde byta ut amningen mot välling. Vi försöker hålla oss till förhållningssättet Nära föräldraskap och då kände vi (jag framförallt) att det inte var ett alternativ med gallskrik. Jag bytte min tutte mot välling. Det var en jobbig natt när jag fick vandra med henne i sele men inga tårar. Efter det har pappan utan problem kunnat natta om henne, så sent som inatt, även utan välling.
Pappan är dessutom föräldraledig minst en extra dag i veckan och har varit det sen bebis föddes, han jobbar också sådana tider att han har henne själv hela förmiddagen så jag får sova.
Så bara för att pappan inte kan söva om nattetid betyder inte det att han är en bifigur. Alla barn är olika med olika förutsättningar. För oss har det dessutom varit en medicinskt orsak till varför vi gjort som vi gjort.
Ja absolut det håller jag med om.Jag tycker att det är så viktigt, det du skriver om att det ska kännas rätt för en själv. Det var egentligen det jag var ute efter också- jag tycker att det blir skevt att säga att mamman bara ska följa barnets behov (som jag inte alls tror är nödvändiga när det gäller att ex. amma en gång i timmen nattetid vid åtta månaders ålder). Tycker man själv att det är fruktansvärt att barnet gråter så undviker man kanske att avsluta amningen även om det är slitigt, men jag tycker absolut att pappans roll i det hela ändå måste synliggöras i diskussionerna. För stort ansvar läggs annars på mamman, tycker jag.
Hur menar du att det går till, om det inte väljs?
Menar du att du inte kan komma på någon situation som kan leda till att mamman får rollen som primärförälder utan att det är ett aktivt val?
I mitt/vårt specifika fall beror det på att maken har två (än så länge obehandlade/omedicinerade)) NPF-diagnoser och en ganska rejäl depression ovanpå det. Jag gör 90% av allt arbete hemma med både barn och hem och är glad att han orkar sköta sitt heltidsjobb och slipper sjukskrivning. Jag anser inte att varken jag eller han har valt den här fördelningen, vi gör det vi måste för att alla ska överleva.
Det är ju vårt specifika fall, men jag försöker vara ödmjuk för att folks vardagsliv kan innehålla utmaningar som man inte har en aning om som utomstående.
På ett generellt plan tycker jag dock att vi i dagens Sverige har stora möjligheter att välja hur vårt föräldraskap ska se ut. Det finns stora möjligheter för föräldrar att välja hur föräldraledigheten ska fördelas, hur fritiden ska disponeras och vem som ansvarar för barnens välbefinnande. Vill en amma styr det naturligtvis under den tid barnet ammar, men i övrigt finns det inte mycket (från barnets håll) som styr vem som ska vara primärförälder. I de flesta fall menar jag att det sker ett aktivt eller passivt val att mamman blir primärförälder. Det kan vara för att "de flesta gör så", för att mamman "gärna vill vara hemma länge", för att pappan "trivs sämre med att vara hemma" eller tusen andra skäl som inte har med tvång att göra.