Maloubet de Pleville

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare evasarius
  • Startdatum Startdatum
E

evasarius

Går i betäckningstankar inför våren(för vårt sto alltså). Är det någon som har lite info om denna hingst ex temprament, hur ser årens föl ut etc etc

Sv: Maloubet de Pleville

Maloubet visades på hingstpremieringen 2003 som 3-åring och skulle därför egentligen avlägga bruksprov i år men kom inte till start (tror de hade smitta i stallet) och är därför inte godkänd för tillfället. Kanske gör han bruksprov nästa år och kan användas (om han godkäns där förstås).

Maloubet ska tydligen vara ganska skarp i humöret, fråga pmm här på Bukefalos, hon har haft praktik där.

evasarius skrev:
Går i betäckningstankar inför våren(för vårt sto alltså). Är det någon som har lite info om denna hingst ex temprament, hur ser årens föl ut etc etc

Han visades ej på bruksprov i år som 4 åring och är därför inte godkänd just nu, han måste genomföra ett godkänt bruksprov nästa säsong för att få verka i avlen framöver. Hans godkännande som 3-åring gällde bara för det året(-03).

Inte sett någon av hans avkommor, men sett han själv ute på tävlingar nu i sommar/höst och han har inte imponerat på mig iaf, varken i hoppteknik, ridbarhet eller temperament...

OK Vi har ju mest tittat på stammen(som vi gillar) Såg också några bilder där han såg fantastisk ut, men verkligheten är ju förstås annorlunda.
Har han verkligen ärvt faderns humör tro??
Jag får nog åka och titta på honom.

evasarius skrev:
OK Vi har ju mest tittat på stammen(som vi gillar) Såg också några bilder där han såg fantastisk ut, men verkligheten är ju förstås annorlunda.
Har han verkligen ärvt faderns humör tro??
Jag får nog åka och titta på honom.

Såg honom på tävling så sent som i söndags och det temperamentet han uppvisade på framridningen skulle iaf inte jag vilja ha på en avkomma... Han skötte sig sedan fint under själva hoppningen iofs, men det är mer än det som ska fungera ju...

Sedan tycker jag själv att han är riktigt FUL, inte ofta jag säger det om en häst, men han är det faktiskt... Absolut ingen hingstkaraktär så långt ögat når... Men som sagt detta är mina åsikter!:)

:rofl: :rofl: jag som tyckte han såg snygg ut på bild iallafall.
Ja vi har ju en del andra alternativ och vi tänkte titta på dom (inkl fulingen), men det är alltid intressant och få lite "inside information" innan.

Såg också honom i söndags...Enligt min far som satt och surade i bilen reds han fram ca en och en halv timme... Och det var ju inte det att han var nere i källaren efter det heller direkt... :crazy:

Håller även med om att han är ful, men han är ju inte heller så gammal... Nåja, om några år vet man kanske mer om han är intressant.

monchestre skrev:
Såg också honom i söndags...Enligt min far som satt och surade i bilen reds han fram ca en och en halv timme... Och det var ju inte det att han var nere i källaren efter det heller direkt... :crazy:

Håller även med om att han är ful, men han är ju inte heller så gammal... Nåja, om några år vet man kanske mer om han är intressant.

Antar att vi var på samma tävling då ja, jag satt i ca 30 min o tittade på "underhållningen" han bjöd på under framridningen :D

nej som sagt ingen häst/hingst i min smak!

Det var vi nog...

Nä inte min favorit heller... Kommer ihåg att jag blev rent chockerad när man fick se bilder från hingstpremieringen första gången...
Fast fadern ärligt talat...Är ju fantastiskt tjusig och vacker, men han lever väl enligt mig på sitt livliga rörelsemönster och spänst. Inte är väl han egentligen nån skönhet? Huvudet är ju ganska likt MAloubet...

Jag tycker att Balubet lever otroligt mycket på sin charm och spänst, men hans ridbarhet är inget jag skulle önska hos mina hästar...

Hoppas att det gick bra för dig i helgen förresten!

Nä det krävs nog en betydligt mer skicklig och rutinerad ryttare än vad vi vanliga dödliga ligger inne med för att klara av en häst som Baloubet.
Jag hade gärna haft Baloubet eller en sådan avkomma om jag hade varit duktig nog att klara av den.

Jag har aldrig sett Malobuet faktiskt mer än på bild och han ser söt ut men liten?? har jag för mig.
Fick inte han 10/10 i hoppning när han visades??

Var det Lisen eller Peder som red på tävlingen? *nyfiken*

Det var Peder som red och när jag såg en så skicklig ryttare ha STORA problem så blir man nästan rädd ju... :crazy:

kanske tur att han är så dyr att betäcka med som han är, annars hade det kanske funnits hur många "svenssons" som helst som skaffat sig en avkomma... Nu inte sagt att ALLA avkommor ärver Balubets eller för den delen Malubets temperament, men efter vad jag sett skulle jag inte tagit den chansen...

Söt tycker jag inte malubet är, förhållande vis stort huvud som inte är uttrycksfullt för 5 öre, en kort hals som står " rakt upp" dessutom sänker han sin rygg både över hinder och på marken, men det har ju med ridbarheten att göra ( huvudet upp = ryggen ner)

En intressant tanke jag haft är: vart kommer balubets "svår-ridbarhet" ifrån? hans far, galubet vet jag inte hur han var, men andra Galubet avkommor är långt ifrån så svåra som Balubet ju :confused:

Senast ändrad:

Min kompis har en e.Maloubet. Stoet har gett jämna avkommor som hoppar suveränt men rör sig medelmåttigt. Den här fick 45p och klass I på fölvisning, 8or på själva exteriören och 7or på gången. Hon ser rätt trevlig ut faktiskt. Svårt att avgöra temperamentet på en så liten, det stoets avkommor är alltid skygga som föl.

04048_Fol_1.jpg

Här är en fölunge efter Maloubet...trevlig uppsyn! Såldes visst för..hm tror det var 53 000 plus moms på auktionen vid Falsterbo.

Jag tycker fölungarna ser väldigt trevliga ut efter honom faktiskt.

oj då och där står ju Jakob i en smal variant :rofl:

Måste hålla med att jag inte tycker att det är någon vacker häst men..... då är jag mer dressyrinriktad så det är kanske inte så konstigt.

Har inte sett några nytagna bilder på honom?! tänkte att han kan ha utvecklats. Som treåring godkändes han ju pga av sitt fina hoppbetyg och säkerligen även stammen ;) Extriört och gångartsmässigt(som treåring) så imponerade han inte direkt :crazy:

Jo, tack detsamma, hoppas det gick bra för dig med!
Det var min tränare som red min unghäst, han har stått emot lite med mig så han behövde en genomkörare :smirk:

Fölungen såg ju i alla fall söt ut måste jag säga...Nån som vet hur många ston han har haft?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: Jeps
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18