Maloubet de Pleville

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare evasarius
  • Startdatum Startdatum
Sv: Maloubet de Pleville

Ja han var tydligen inte rolig där, men jag tänkte med ursäkt för hans ringa ålder att han kanske uppträdde lite bättre denna gång. Det finns ju gamla ringrävar som beter sig som idioter ibland. :smirk:

Fast jag tycker inte att åldern är en ursäkt. Merparten av de yngre hästarna sköter sig kanon, oavsett gren, typ av häst osv. tycker jag.

Jag såg honom, var inget konstigt med hans uppförande, visst lite laddad men det är inget ovanligt med en 4-års hingst som inte är så tävlingsvan. Uppförde sig helt godkänt. Såg honom bara på framridningen missade hans start precis då jag var tvungen att sätta in min egen precis då. Men han gick 0:a så mkt vet jag.

Kul att höra. Jag tycker också att man kan ursäkta yngre hästar utan tävlingsvana(till viss del får jag tillägga).
Jag håller till stor del med ovanstående att de flesta sköter sig, men det finns också på varje tävling någon som just då utmärker sig.
Det vore nästan konstigt annars.

Hur kommer det sig att du tyckte han uppförde sig relativt normalt medans ia tyckte han uppförde sig helt hemskt??

Kan ju bero på att det var på olika tävlingar vi såg honom ...... Jag såg honom nu i helgen i Skabersjö och där var det inget konstigt med hans uppförande, reds inte fram extremt länge som det sades att han gjorde på den tävlingen som Ia såg honom på utan en normal framridning och av det jag såg inga större konstigheter. Var lite laddad precis när Peder hade suttit upp uppe bland lastbilarna men hittade inte på något okontrollerat mer än steppade omkring lite vilket jag inte anser vara något konstigt av en 4 -års hingst som precis kommit ut på ett främmande ställe fullt med nya hästar. Jag har ingen aning om vad det var han gjorde när Ia såg honom förra helgen. Jag har faktiskt inte sett honom ute innan så det kan ju vara så att förra helgen var första tävlingen han var ute på och då tycker faktiskt jag att man får ha lite överseende med att de är störiga är inte bara hingstarna som är det första gången de är på en tävlingsplats speciellt med tanke på att han denna helgen betedde sig mkt bättre. Den långa framridningen förra helgen talar ju för att så kan vara fallet (alltså att det var första tävlingen)

Jo jag håller med Gylle det är ju dumt att döma en häst och dess temprament baserat på EN tävling, speciellt då det kanske var den första.
Förövrigt har inte jag heller sett hästen live utan bara på bilder, men det är ju intressant om hästen kommer visas på bruksproven igen eller inte och se vad resultatet kommer bli.

Har oxå för mig det var något med fertiliteten :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Men det verkar inte vara så många fler än vi som snappat upp detta. Är det ingen som kommer ihåg?

Jag har inte hört så mycket om det , å andra sidan är jag inte så jätteinvolverad i avel och hingstar.
Kan det inte vara så att det hade med hingstens unga ålder att göra?
Han kanske inte var riktigt könsmogen som 3- åring :confused:

Skrev ju om min kompis som praktiserade där och han var väldigt sur och grinig i stallet och bökig att hantera. Låter jobbigt att ha det så. Å andra sidan har jag världens snällaste hingst själv. :)

Din hingst är ju oxå snygg både på bild OCH i verkligheten i alla hastigheter mellan 0-70km/h ;)

Jag var och kollade ett sto på kliniken i Flyinge och tjejen som kollade stoet innan (detta var i fjol...) hade betäckt med Maloubet och det stoet var inte dräktigt. Jag hörde då veterinären säga till henne: "Jaha, är det Maloubet, då är det inte så konstigt att den inte är dräktig. Den har ju inte mer än 50 procents dräktighet". Och sen rekommenderade veterinären inte henne att ta den igen, utan välja en annan hingst. Logiskt i o f s... Jag minns också att Maloubet var väldigt svår att hantera på bruksprovet som 3-åring. Visst, han var bara 3 år då, men ändå.

Jag vet att Maria Gretzer fick frågan nån gång om hon inte var sugen på att betäcka Marcoville med Baloubet och då sa hon att hon inte ville det för den hade alldeles för dålig ridbarhet. Tyvärr tror jag att detsamma gäller Maloubet, men att han säkerligen kommer att bli en strålande tävlingshäst i Peders händer.

Jag som har nada koll på det här, när kommer Maloubet tidigast tillbaka om han klarar allt som ska klaras?

Han har ny chans att göra bruksprov i vår, tror att det är vecka 9!

(Funkade min hjälm bra igår?)

Suveränt, jag satt kvar sen, även om Grisan gjorde sitt bästa för att få av mig :angel:
Tänk vilken avkomma det skulle bli :d

Jag vet att Maria Gretzer fick frågan nån gång om hon inte var sugen på att betäcka Marcoville med Baloubet

Faktum är att hon var en utav dem som var först på plats med 2 ston för att betäcka med Maloubet....

han är inte direkt en vacker häst... (tycker jag )
Han blev ju till största del godkänd som 3 åring för sin intressanta stam...

Tyckte också att stammen var intressant.
Det beror nog på vem betraktaren är om han skall kallas vacker eller ej. Vi ska iallafall titta på honom i helgen, så får vi se om vi dör av "fulslag" :) eller tycker han är OK.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: Jeps
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18