Maloubet de Pleville

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare evasarius
  • Startdatum Startdatum
Sv: Maloubet de Pleville

Blev 117 dräktiga? Min kompis betäckte 4 st (mååånga gånger) och bara en tog sig.

hmm... vad gjorde han på framridningen då?
Är det inte så att hästar med franskt blod ofta är lite heta i temperamentet? Många hästar med Alme i sig brukar ju ha lite humör (Baloubet, flippan tex) jag har ett sto med alme i sig som kan ha ett jäkla humör ibland, hon är jättesnäll att hantera men när man rider så kan hon va en riktig bitch, och ställer sig väldigt gärna på bakbenen, hööögt och länge så fort det e nått som inte passar, hon har slängt av mej oräkneliga gånger på alla möjliga sätt, väldigt smidig är hon :crazy: Två som jag tränat för har inte velat sitta upp på henne när hon var som värst men han jag tränar för nu rider henne då och då och det har hjälpt mej otroligt mycket, så nu är hon jättefin! :love: lite väl stark o het i hoppningen bara men det blir bättre o bättre =)
Men ska jag betäcka henne (som jag funderat på) så ska det vara en hingst med bra temperament och ridbarhet!
Hon har även Pilot i blodet och han sägs ju också ge skarpa avkommor.. kanske e en kombination? :idea:

Då är ju siffran ganska ointressant tycker jag. Är det så för alla hingstar, i så fall, varför har de ändrat? Eller kanske den trycktes innan de visste hur många föl det blev.

hingstkatalogen trycks ju på vintern, långt innan fölen ens börjat pluppa ut..

Jag svarade på frågan hur många ston han betäckte förra året. När hingstkatalogen trycktes i februari hade givetvis inte årets alla föl fötts!

Det var inte kritik till ditt svar, utan till uppgiften i hingstkatalogen

Ja jag har sett flera och de påminer väldigt mkt om varandra.

Jag hade mkt väl kunnat tänkt mej att betäcka med Maloubet.

Men det blir nog inte så...jag hoppas på att sälja av hästarna innan vintern.(en som har insett hur dyrt avel är och som är trött på att sponsra).

Men vet du inte att hingstkatalogen trycks innan betäckningssäsongen och därför självklart inte innehåller uppgifter om hur många föl som fötts i år :confused:

Många hästar med Alme i sig brukar ju ha lite humör (Baloubet, flippan tex) jag har ett sto med alme i sig som kan ha ett jäkla humör ibland, hon är jättesnäll att hantera men när man rider så kan hon va en riktig bitch, och ställer sig väldigt gärna på bakbenen, hööögt och länge så fort det e nått som inte passar

Har en valack med Almé som farfar och när man läser din beskrivning av ditt sto skulle man tro att det var min i hans yngre år, det enda var att han kunde vara en :devil: att hantera också. När han blev 6-7 år började han bli bättre och nu är han 9 år och nu är han gudasnäll att hantera. Ridningen fungerar också mycket bättre, mycket sällan han står på bakbenen nu för tiden, däremot har han en dålig dag så har han och då kan vi lägga ner med en gång. Ska tillägga att han har Hertigen som morfar, så kombinationen där kanske talar för sig själv. ;)

Görel skrev:
Jag svarade på frågan hur många ston han betäckte förra året. När hingstkatalogen trycktes i februari hade givetvis inte årets alla föl fötts!
Det var ju stark kritik från stoägarna som inte blev upplysta om hans dåliga fertilitet, och det är klart, det var hans första säsong, och ingen visste tydligen hur han funkade på semin, men rimligtvis borde det väl gå att kolla kvaliteten på sperman??

haha okej :D Min är 9 nu, som sagt väldigt snäll att hantera men när man ställer lite krav så hoppar :devil: i henne ;) Men ja har hört att hon va ett monster att rida in, väldigt tuff. så hon har nog lugnat sig ändå :)

Håller med om att man borde kunna kolla spermakvaliteten! Man vill ju undvika en ny Belioz :crazy:
(Han betäckte ca 50 ston sin första säsong, inte ett enda blev dräktigt, han var steril :( )

Men hur många föl blev det på hans första säsong.

Såg på nätet att han startat i Skabersjö. Var det någon som såg honom där? Humör-hoppteknik mm??

evasarius skrev:
Såg på nätet att han startat i Skabersjö. Var det någon som såg honom där? Humör-hoppteknik mm??

Både ia_ och Monchestre såg honom på tävling för nån vecka sedan, det nämndes i början av denna tråden. :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: Jeps
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18