Målar-fråga igen....!

Armani__

Trådstartare
Ska måla våra garderober (sådana väggfasta) både utvändigt och invändigt med högblank färg.
Men vad är det för färg som gäller? Väggfärg eller?
Har lackfärg hemma, dock halvblank, men också lackfärg - grundfärg, är det den typ av färg som skall användas?

Sv: Målar-fråga igen....!

Jag skulle nog välja snabbtorkande färg, lackfärg kräver ju mååååånga timmar att torka. När vi tex målar möbler har vi halvblank färg, miljövänlig (luktfri) "lackfärg" utan lack.... fråga i färgaffärn, dom brukar blanda på plats då kan ni ju välja exakt rätt nyans också. Jag tycker det är värt att slippa lukten och få 2 timmars torktid innan det är övermålningsbart istället för ett dygn eller vad det nu är på de där billigare lackfärgerna :)

Väggfärg ska du inte ha på trä.... Det bir nog inte vidare bra.
Lackfärg är bättre :) Finns både vattenbaserad och lacnknaftabaserad.
Vatten torkar snabbast o luktar mindre men jag personligen tycker att det blir mindre ränder med en lackfärg...

Jag skulle nog välja snabbtorkande färg, lackfärg kräver ju mååååånga timmar att torka. När vi tex målar möbler har vi halvblank färg, miljövänlig (luktfri) "lackfärg" utan lack.... fråga i färgaffärn, dom brukar blanda på plats då kan ni ju välja exakt rätt nyans också. Jag tycker det är värt att slippa lukten och få 2 timmars torktid innan det är övermålningsbart istället för ett dygn eller vad det nu är på de där billigare lackfärgerna :)

Okej, tycker inte att den lackfärg jag har använt tar sådär våldsamt lång tid på sig att torka, brukar måla nästa lager efter ett par timmar.
Använder då halvblank vattenbaserad färg.
Lutar då åt att jag kör på det, fast kör nog på helblank på dörrarna, tror det kan bli riktigt snyggt.

Min kompis använde oljebaserad och den tar ju en halv evighet på sig att torka, så den går fet bort :D

Liknande trådar

Hemmet Bonusdottern ska få göra om sitt rum..Dock är det budgetrenovering som gäller. Idag är det vävtapet i en solgul nyans som hon inte...
Svar
4
· Visningar
559
Senast: Trasten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 451
Senast: Klara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka