Aslan

Trådstartare
Just nu har vi en ljus tapet med hästar och blommor på i ett av våra gästrum. Mitt i denna mönstrade tapet går än ännu mer bred mönstrad mörkgrön bord.

Jag känner att vad som helst än just nu är bättre. Jag funderar på att bara ta den vita färgen vi har hemma och måla över skiten. Men frågan är, måste jag ta bort borden?

Jag har aldrig spacklat i hela mitt liv. Därför känner jag att ta bort borden kanske inte är ett så bra alternativ. Min plan är att måla skiten typ tre, fyra gånger. Det kan lixom hur eller hur inte bli värre? Eller vad tror ni? Blir det skitfult?

Sv: Måla om

Bården kommer att synas som en remsa som löper tvärsöver rummet. Jag tror inte det blir snyggt, men det kanske är bästa alternativet för just dig?

Vi hade en sån bård i ett av rummen vi renoverade förra året. Vi rev ner den, spacklade och slipade flera gånger, och målade sedan. De "vanliga" tapetskarvarna som löper från tak till golv lyckades vi inte dölja speciellt bra (nybörjare...) men av bården syns ingenting.

Det är verkligen inte särskilt svårt att spackla. Bara man orkar göra det ordentligt behöver man inte vara det minsta duktig för att det ska bli bra. Och även ett dåligt spackeljobb blir himla mycket snyggare än att låta bården sitta.

Så ja, att bara måla blir skitfult. :p

Om det bara var en snabb och tillfällig åtgärd:
Jag hade målat allt vitt och sedan målat bården i en rolig färg i stället.

Annars hade jag tagit ner så mycket av tapeterna det bara går, spacklat, slipat och sedan satt upp nya tapeter.

Att måla rakt över utan någon sorts underarbete blir apfult.

Jag tycker det är enklast att spackla och slipa stora hål och slipa kanterna på bård/skarvar och sen sätta upp renoveringstapet och måla eller tapetsera på renoveringstapeten.
Då har du fått en helt okej yta med minimalt av arbetsinsats.
Att bara spackla och slipa skarvarna blir sällan bra och helspackla är skitsvårt det med.

Jahapp. Plan B?

-Man kanske skulle måla hela skiten vitt, hitta en okey bord som är lika bred som den gamla och sätta över den fast på det vita?

Ja, det kommer att bli skitfult om du målar över bården.

Riv bort bården, spackla och slipa de absolut värsta hålen om det finns några sådana och sen smäller du upp t.ex. Easy Cover. Kanske dyrare än att spackla alltihop, men hundra gånger enklare.

Jag ger mig på att riva ner bården (:D) och spacklar och fixar. Jag har hittat en manual på hur man ska göra över nätet sååå... Någon gång måste ju vara den första, right? Det är ju trots allt bara ett gästrum.

Fast att riva ned bården är ju onödigt jobb om man ändå ska sätta easy cover/renoveringstapet ;)

Det räcker med att slipa ned kanterna så syns det inte igenom.

Men om man nu väldigt gärna vill göra jobbet att ta bort bården så är det enklast att blöta den med varmt vatten så lossar det fin fint istället för att riva och allt inte lossnar ändå.

Då är det ju ännu bättre. :D Jag fick inte möjlighet att testa det då bården redan vid inspektion bestämde sig för att rasa ner och ta med sig halva väggen...

Det var rätt spännande, fick en väldigt tydlig bild av alla trender som funnits sedan början på 60-talet. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 652
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 558
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 543
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 113
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg