Måla betonggolv

T

thekid

När jag lyfte på heltäckningsmattan i lägenheten så fanns det bara ett betonggolv därunder. Kan man måla det undrar jag då?
Jag håller på och renoverar hela lägenheten (nyinflyttad), och känner att jag har varken tid eller råd att köpa nytt golv, även om jag vet att klickgolv är billigt och bra. Att ha kvar den mörkblå heltäckningsmattan när tak och väggar ska bli vita är inget alternativ, dessutom blir den skitig så jäkla snabbt:crazy:

Problemet är också att golvet är lite "sticky", finns limrester kvar. Hur får man lättast bort detta, någon som vet?

Är det någon som har gjort såhär innan, som vet om det blir snyggt eller inte?:)

Sv: Måla betonggolv

Jag har sett betonggolv i inredningstidningar som varit slipade och sen lackade. Har varit himla snyggt faktiskt, det har gett en ganska rå känsla. Det går säkert att måla det också, frågan är väl om det är en hyresrätt och vad hyresvärden i så fall tycker om det.

Ja, jag har känslan av att det faktiskt kan bli rätt häftigt med ett (vitt) betonggolv, och så massa härliga mattor på det:D
Jag är ute efter den lite mer skandinaviska, ljusa, moderna, lite kalla - men ändå ombonade stilen. Jag saknar verkligen svensk inredning här i Tyskland...
Det är visserligen en hyresrätt, men det kan för det första inte bli så mycket värre än det ser ut nu och jag frågade om jag fick göra vad jag ville med rummen innan jag skrev på kontraktet, och hyresvärden hade inget emot om jag så rev huset så länge jag gjorde det snyggt;) näe, men jag har rätt fria händer, så länge det blir ordentligt gjort såklart:)

Ja, men jag är lite fundersam angående limresterna på golvet...

Är det bara att måla över skiten tro, eller ska man försöka skrapa lite med något först?

Maken är betongare.

Är det lim efter en heltäckningsmatta ska du slipa bort limmet det kan gå med barkjärn oxå. (Barkjärn är ett stämjärn modell mkt större som man håller med båda händerna, det finns elektriska att hyra. Barkjärn använde man förr för att ta bort bark från träd)

När allt lim är borta så slipa hela golvet så all betonghud försvinner, de ska vara slätt som en barnrumpa.
Allt damm måste dammsugas bort.

Sen lägger du en golvprimer och på det målar du.

Målar du direkt på golvet så blir det bara en skorpa som lossnar när färgen torkar.

Hur många kvm är det? Maken tar 350kr/kvm för budgetgolv ett lager färg.

Ett klickgolv är mycket billigare, han tycker du ska köpa en ny heltäckningsmatta och de brukar man ju bara limma i kanten.

Senast ändrad:

Tack, vilket bra och utförligt svar!

Jag börjar nästan misstänka att det kommer bli billigare och lättare att lägga det där klickgolvet faktiskt...
Men, nu är det här kanske inte riktigt samma sak dock, min bror målade om golvet i sitt garage, utan särskilt mycket förarbete (han dammsugade väl av det bara). Och då lyckades han ju nog måla över både en och två oljefläckar, än så länge sitter den färgen benhårt, det var visserligen färg gjord för garagegolv, men borde det inte gå att använda sådan färg? Om man lyckas få bort lite av limresterna vill säga.

Rummet är på 30-35 kvm kanske (stegade lite snabbt, bland flyttkartongerna).

Ny heltäckningsmattan är jag inte jätte sugen på, har hört så mycket om damm och kvalster och annat trevligt. Dessutom är det ju i vardagsrummet/sovrummet, som ligger väldigt nära ytterdörren, så risken är ju att det blir så nedrans skitigt och svårt att hålla rent, för folk har en tendens att kliva rätt in med skorna på i det här landet:p.

Problemet med klickgolv är att jag är ensam, i ett främmande land, och har således ingen som kan hjälpa mig lägga det. Jag har iofs lagt klickgolv förut, men det var inte så lätt att lägga det själv, vi var alltid två då som hjälptes åt.
Jag får väl åka till Ikea eller Bauhaus och kika lite iaf...

Eller finns det något annat alternativ till golv?

51435_1248595581.jpg

Så här såg det ut i hallen när jag lyfte på plastmattan (-orna) där. Det är väl inte lika brunt/mkt lim i under heltäckningsmattan i och för sig, men det är ändå en del som måste bort.

Nu ser hallen ut såhär:

89089_1248595831.jpg

Lite färg kan gör underverk...

Vi har plastmattor i vårt hus som jag tycker är kanonfina.

Köket
23250478.jpg

Sovrum
25674579.jpg

Sovrum
23250498.jpg

Sovrum
23250502.jpg

Maken hälsar att det finns olika typer av färg, men vill du att ditt vardagsrum ska se ut som i ett garage eller i ett hem ;) Våran källare har oxå målade golv. Det är inte vackert.

Åh vad snygg väggen i ert sovrum va:love:

Jo, jag vet att det finns en hel del plastmattor som ser rätt okej, och till och med bra ut (som de ni hade tex), men jag är verkligen inget stort fan av dom, så jag tycker det får räcka med de som finns i hallen och i köket.

Ärligt talat gör det inget om golvet ser ut som ett garagegolv:D Jag kommer ju så småningom att lägga in ett klickgolv ändå, men just nu vill jag bara få ut mattan. Att det kommer se lite hårt och ojämnt ut, lite rått ("rough" är nog det engelska ordet för det jag menar som passar bäst) gör absolut ingenting, för det kommer ändå passa bra in i stilen som jag har i åtanke för rummet.
Så tror du att det går att bara skrapa bort det värsta limmet, sandpappra lite och sen måla med riktig garage-golvfärg?:p
Jag vill ju givetvis att det ska hålla även om det förmodligen bara blir temporärt.

Ja skrapa bort limmet och måla, ska du ändå lägga klickgolv sen så är de bättre att spara pengar nu till golvet.

De känns faktiskt inte som plastmattor. Förutom att man ser de ganska tydligt när man tar kort och de blänker. Sen är ju vi småbarnsfamilj med massa husdjur. Så de är super smidigt :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613
Hemmet Skapar en egen tråd för detta eftersom det sannolikt är någon annan i framtiden som kommer ha samma problem. Vi målar om lägenheten och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 400
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 468
Senast: hastflicka
·
Hemmet Jag håller på att fräscha upp min lägenhet inför försäljning. En sak som stått på listan är att måla de gamla listerna (och skjutdörrar...
Svar
13
· Visningar
4 901
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka