Det är inte rollern som är fel för färgen då? Tänker att måleributiken borde ha rekommenderat rätt grejer, men skulle kunna bero på rollern.
Har testat med två olika
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte rollern som är fel för färgen då? Tänker att måleributiken borde ha rekommenderat rätt grejer, men skulle kunna bero på rollern.
Röd och dyr färg på tapet. Den var tunn.Jag upplever att den här färgen är tjock
Har testat med två olika
Såklart, då föreslår jag tavelvägg igen då
Ni kanske inte spädde till rätt konsistens?Jag upplever att den här färgen är tjock och inte ”flyter in” i små hålen som blir efter rollern, även när jag tar mycket färg så är det jättesvårt. Så det blir liksom små mikroskopiska håligheter som inte fylls med färg och då blir det mörkare nyans där. Låter det orimligt eller kan det stämma? Vi har som sagt målat kök och sovrum med en annan färg, Millitex 5 och det blev bra, och vardagsrummet med Millitex Prestanda 5 blir inte bra.
Ni kanske inte spädde till rätt konsistens?
Hur tjock man vill ha färgen beror på underlaget, luftfuktighet i rummet, temperatur osv. Det går ju inte att göra färgen tjockare så den man får i burken är ofta lite väl tjock och kan behöva spädas något. Det märker man direkt när man börjar måla, alt gör ett litet prov, och om den känns för tjock späder man försiktigt tills färgen blir rätt i konsistens.Späda? Färgen är väl färdig att måla med när man köper den?
Om man är nöjd med konstistensen ja. Tycker man den är för tjock eller underlaget behöver tunnare färg så späder man väl?Späda? Färgen är väl färdig att måla med när man köper den?
Hur tjock man vill ha färgen beror på underlaget, luftfuktighet i rummet, temperatur osv. Det går ju inte att göra färgen tjockare så den man får i burken är ofta lite väl tjock och kan behöva spädas något. Det märker man direkt när man börjar måla, alt gör ett litet prov, och om den känns för tjock späder man försiktigt tills färgen blir rätt i konsistens.
Fast det vet väl "alla" att man kan behöva späda färgen lite, det tas nog för givet i butiken.+ @tanten svårt att veta om den är för tjock om man inte vet hur färg ”ska” vara för olika underlag? Om jag köper färg i en färgaffär, där jag specifikt diskuterat detta problem dessutom, så tycker jag att de borde nämnt detta? Vi har ju dessutom köpt massor av färg av dem senaste veckan och de vet om vilken färg vi hade innan, och garanterade att denna skulle vara likadan. Som sagt, kan ju vara usla säljare bara. Men hur färg ”ska” kännas för olika typer av väggar är kanske inte allmän kunskap?
Hade ingen aning!Fast det vet väl "alla" att man kan behöva späda färgen lite, det tas nog för givet i butiken.
Fast det vet väl "alla" att man kan behöva späda färgen lite, det tas nog för givet i butiken.
Det har jag aldrig gjort med väggfärg inomhus.Fast det vet väl "alla" att man kan behöva späda färgen lite, det tas nog för givet i butiken.
Hade inte heller en aning om det och jag har pratat massor med målargubbarna i den lokala färgaffären.Fast det vet väl "alla" att man kan behöva späda färgen lite, det tas nog för givet i butiken.
Jag satte "alla" inom citationstecken så jag menade inget elakt, bara att för dem som håller på med färg är det självklart eftersom konsistensen på färgen är så väldigt viktig när man målar, det är bland det första man lär sig.Hade (uppenbarligen) inte heller någon aning om detta, men tack för dumförklaringen
Hade ingen aning!
Jag satte "alla" inom citationstecken så jag menade inget elakt, bara att för dem som håller på med färg är det självklart eftersom konsistensen på färgen är så väldigt viktig när man målar, det är bland det första man lär sig.
Kanske, det kan också vara för att att den var dyrare. En för tjock färg i burken är ingen nackdel eftersom det är lätt att späda men motsatsen ställer till problem. Jag gör de färger jag använder själv från grunden och har inte köpt den typen av väggfärg på många år men då upplevde jag det som att billigare färg ofta var tunnare i konsistensen än dyrare.Den första färgen vi köpte som fungerat bra är ”enbart” täckfärg, medan Prestanda som var den andra färgen vi fick är en dyrare variant som också kan fungera som grundfärg. Då tänker jag att om Prestanda är både grundfärg och täckfärg i ett, så kanske den är segare och tjockare i konsistensen och därför inte flyter in i porerna på vår vägg? Medan vanliga täckfärgen var ”lättare” och därför gjorde det och resultatet blev bra? Låter det helt ologiskt?
Kanske, det kan också vara för att att den var dyrare. En för tjock färg i burken är ingen nackdel eftersom det är lätt att späda men motsatsen ställer till problem. Jag gör de färger jag använder själv från grunden och har inte köpt den typen av väggfärg på många år men då upplevde jag det som att billigare färg ofta var tunnare i konsistensen än dyrare.