Nu så! Jo, pappa pratade med sin vän i morse som är målarmästare. Han ställde såklart lite frågor om väggen, om den är jämn osv. och pappa intygade att väggen är jämn. Han frågade varför vi bytt från den första färgen om vi tyckte att den fungerade och pappa berättade hela historien om att den var slut och alla vändor fram och tillbaks till butiken. Då berättade han att han också haft lite problem med Prestanda på just vissa kulörer, färgen lyckas inte riktigt brytas på ett bra sätt i vissa kulörer och han har fått lämna tillbaks den vid flera tillfällen. Om ni minns så berättade jag i början av tråden att den första burken vi fått var klumpig med vita prickar i så vi fick gå upp med den igen och få den blandad ytterligare en gång.
Men, viktigast av allt, så berättade han om det spåret som vi började få fatt på igår kväll. Prestanda är trögare och svårare att måla med, han tyckte att det är mycket svårare att få det bra med denna färg. Så han tyckte inte att vi skulle måla med den, den vi hade tidigare flyter ihop mycket bättre. Vilket går helt i linje med min egen upplevelse, att den inte flyter in i porerna utan varje drag lägger sig bara "ovanpå" varandra och blir randigt. Så det verkar vara tre faktorer som spelar in här:
1. Trög färg som är svår att måla med
2. Ljussättning i rummet som inte är det minsta förlåtande
3. Problem med Prestanda-färgen att bryta denna kulör (kan spela in, men eventuellt inte)
Pappa och målarmästaren tyckte att vi skulle gå tillbaks till butiken och åtminstone få nästa burk gratis p.g.a detta. Vi får se om vi ber om det eller inte, huvudsaken för mig just nu är att vi får det bra och är det bara en strykning bort med den gamla färgen så bryr jag mig inte så mycket om jag får betala för den eller inte. Butiken har haft rätt i sak på så vis att kulören och matthetsgraden är densamma på Prestanda (dvs "samma" färg) men verkar inte ha haft kunskap om att färgen är svårare att måla med och att det ojämna resultatet kan bero på detta, eller att det har varit problem för den att bryta vissa kulörer (baserat på deras förvåning när vi kom upp med den klumpiga burken).
Ja, ungefär så verkar det vara. Det verkar som att det målarmästaren säger går helt i linje med min egen upplevelse av färgen, och problematiken med den. Tack också
@Inte_Ung och
@kökshäxan och ni andra som började få fatt på detta spår igår kväll.