Mål och svackor

Sv: Mål och svackor

Min bålstabilitet är fruktansvärt dålig.

Jag är nu höggravid, och gissa hur dålig bålstabilitet man har efter att bebisen kommit ut!!!:eek: Jag har en duktig tjej som tränar min häst så när jag väl ska rida igen så kommer pållen vara i högform, och vi har två kursen inplanerade i juni. Så för att kunna rida effektivt från början tänker jag fuska med korsett vid ridning tills jag tränat upp mig igen:idea:

Helst skulle jag ju strukturera upp varje träningspass för att ha fasta övningar och ett syfte för dagen, men såna dagar då mitt fokus är splittrat så funkar inte såna upplägg och det blir inget konstruktivt gjort alls.

Det är jättebra att ha ett träningsprogram eller rutin att utgå ifrån! För min del ser det ut ungefär så här:

Börja från marken, kolla av koncentration och kroppens dagsform hos pållen. Känner jag att det verkar vara "one of those days" så fortsätter jag med longering för det vet jag att han gillar och upplever enkelt och roligt.
Då brukar han få tillbaks fokus på mig, och sen kan jag sitta upp.

Börjar med att skritta lite hur som helst samtidigt som jag känner in rörelsen och balansen hos mig och hästen. Andas och slappnar av tills jag känner mig centrerad och har hittat följsamhet och balans.

Är hästen fortfarande lite "uppe i det blå" blir det kortare inledning, för då vill jag ge honom uppgifter att tänka på istället för eventuella farligheter i omgivningen.

Vi börjar med väpnarprogrammet i princip, dvs skritt och trav med skolor och varierar formen. Här kan man variera efter dagsform och efter vad man vill ha fokus på just idag. Den klassiska ridbanan har måtten 16X32 så mer plats än så ska du inte behöva.
Har du ännu mindre plats så öva på carre, då behöver du bara ha typ 12X12.

Efter det här anser jag oss uppvärmda och är det en bra dag så lägger vi in något av det som är våra nya uppgifter, i höstas gällde det ofta galopparbete, men lika ofta så kan jag avsluta direkt om jag tycker att vi haft ett bra pass efter dagens förutsättningar.

Hoppas att det kan hjälpa dig något!

Och sedan det här med att variera sin träning så mkt som det går, behöver ju inte betyda att man är ute i skogen och busrider varannan dag, men att man kanske inte fastnar med samma övning för länge,

Jag gick en cavalettiträningskurs i höstas, det upplevde jag som väldigt positivt! Något som bröt helt mot det vi brukar göra, pållen blev upplivad och busglad och jag kunde släppa den där noggrannheten som jag vanligtvis har i huvudet. Här gällde det ju helt andra saker som var viktiga! Framförallt så släppte min oro över galoppen, jag har varit lite spänd/rädd för den ett tag och nu blev det bara att galoppera på och styra dit vi skulle. Kul!

Vintern verkar vara mångas svaga stund! :p

Visst är det så! Speciellt när man har ett jobb att göra på dagtid, och det konstant är mörkt och trist när man ska ut. Snö är det inte speciellt ofta där jag bor.
Jag har börjat förlägga en viloperiod till vintern, i år blev det januari. Hellre pausa då, än på sommaren.

Hmm, lite OT:
Är det någon som har en roligare variant på övning (förutom helt enkelt "öppna längs långsidan" :p) för att mjuka upp högerbak ett snäpp till? Gärna något varierande där det händer mycket!

Att rida i en åtta med skolor är fantastiskt bra!
Man börjar ena volten med vä sluta, vid voltbytet fortsätter man med SAMMA böjning i en förvänd vä sluta. Vid nästa voltbyte blir det fortfarande samma böjning men en hö öppna, och sista voltbytet blir det en förvänd hö sluta.

Det är en svår övning för det är mkt att hålla i huvudet och det är jätteviktigt att ryttaren har absolut fokus på sittben, böjning, ridriktning och om bak eller framben ska följa spåret.

Jobb över höjda bommar (ca 10-40 cm över mark beroende på hur vältränad pålle är) är oslagbart tycker jag.
Börja med rakt spår och sedan även böjda.

Hehe cavalettimässigt är vi inte vältränade! Men någon gång ska man ju börja! :D Kan tänka mig att det blir väldigt gymnasticerande när man börjar kunna använda upphöjda bommar på böjt spår! :p
Tack för tips!

Det där skulle jag kunnat skriva själv. Min tränare påpekar det för mig ideligen. "ställ högre krav, ni kan ju det här"!!!
Det är så himla lätt att sätta kraven för lågt. I mitt fall tror jag det beror på bekvämlighet. ;)

Hehe tur att man inte är ensam! :D
I mitt fall tror jag också självförtroendet spelar in, att vissa dagar utgår jag från noll - vi kan ingenting - och då känns det ju som att man får "kämpa" bara för att komma till något halvdant. Istället för - det här är busenkelt, det har vi gjort många gånger förut, nu kör vi på ännu ett snäpp bättre! ;)

Spiral-liknelsen var helt fantastiskt bra! :bow:
Det stämmer ju, och låter som ett *host* lite mer positivt tänk! :D

Angående strukturen på ridpasset så skrev du ju bl a såhär "Är hästen fortfarande lite "uppe i det blå" blir det kortare inledning, för då vill jag ge honom uppgifter att tänka på istället för eventuella farligheter i omgivningen."

Så upplever jag att jag nästan alltid behöver göra! :p Pålle måste få jobba med hjärna och kropp tidigt. När det har varit extremt har vi enstaka gånger t o m behövt börja med travjobb direkt (värmer upp ouppsuttet innan). Då blir det ju ännu viktigare att ha en massa övningar på lut att sätta igång med direkt och att "veta vad man vill" så inte hästen är den som tar initiativen.
Så nu har jag tänkt att jag ska skriva upp planeringar på träningspass redan innan jag åker till stallet! :D Provade igår, och visserligen gick det sisådär med själva övningarna för att jag inte var 100% fokuserad och vi fick skära bort en del av planeringen pga tidsbrist men det hjälpte mig massor med planeringen! :) Att vi fick till lite vettigt jobb trots en massa störningar.
Bra att få läsa andras upplägg, mycket inspirerande!

Åtta-övningen ska absolut testas! :) Har aldrig provat förvänd sluta på volt tidigare, å andra sidan tror jag bara det kan vara väldigt nyttigt... Kommer man inte åt rätt bakben lär det ju inte bli någon förvänd sluta alls! Tack för tipset! :)

ja, men absolut, det är ju jättebra och ha lite mer heltäckande mål och nått större att jobba mot än "två steg bra öppna i höger varv" ;) så det tycker jag låter utmärkt!

Du, du har ju redan kommit långt i tänket.. Anledningen till att jag skrev att man inte ska ha för höga krav beror ju på att jag lätt har det, jag vill att vi ska kunna så mycket, att han alltid ska kännas som en dröm att dansa fram med.. och det funkar ju inte riktigt så..
men känner du att du ställer för låga krav, så höj dem istället! Heja er, jag vet ju att ni är ett fint ekipage att se på.. :laugh:

Ang hjälperna:
Det finns inget värre än en häst som inte lyssnar på ens hjälpgivning tycker jag. kräv att han lyssnar på dig, och säg till ordentligt så fort det bär av mot okänslighet igen.. Skippen, du kanske minns oss från förra vintern?, han har varit riktigt okänslig för hjälperna men nu är han näst intill för känslig.. jag måste vara så himla korrekt med min kropp för annars blir det en sluta istället för en öppna, omställnig osv.. jag ville bara påpeka att det går att få hästar finkänsliga igen.. :P

Haha idag var jag riktigt petig med honom minsann! Det störda är att han skärper till sig rejält när man är lite lagom "sträng" och petig och hela tiden talar om för honom vad han ska göra! :rofl:
Tycker verkligen "tänka ut övningar och/eller mål på förhand"-metoden verkar funka bra! :bow:
Kanske har för höga krav på mig själv men för låga på hästen? Kan det funka så tro? :p

Tycker det börjar bli dags för en ny Norrlands-inspirationsträff snart! :D

Att rida i en åtta med skolor är fantastiskt bra!
Man börjar ena volten med vä sluta, vid voltbytet fortsätter man med SAMMA böjning i en förvänd vä sluta. Vid nästa voltbyte blir det fortfarande samma böjning men en hö öppna, och sista voltbytet blir det en förvänd hö sluta.

Det är en svår övning för det är mkt att hålla i huvudet och det är jätteviktigt att ryttaren har absolut fokus på sittben, böjning, ridriktning och om bak eller framben ska följa spåret.

Ser nu att jag skrev fel i sista meningen! Det ska avslutas med förvänd hö ÖPPNA!

Förstod nästan det! Tack för förtydligandet!

Jag testade att snudda lite vid övningen, det kändes för svårt att rida en hel volt i förvänd sluta så vi tog ett par steg bara och red sen i annan riktning! :angel: Väldigt nyttigt men väldigt svårt som sagt! :)
Dels hålla koll på alla sina egna kroppsdelar, dels vart det öht är tänkt att man ska ha alla hästens kroppsdelar och sen ska man övertyga hästen att göra det trots att det är jobbigt! :rofl:
När vi till slut klarar hela övningen kommer jag känna mig mycket duktig! :D

Haha idag var jag riktigt petig med honom minsann! Det störda är att han skärper till sig rejält när man är lite lagom "sträng" och petig och hela tiden talar om för honom vad han ska göra! :rofl:
Tycker verkligen "tänka ut övningar och/eller mål på förhand"-metoden verkar funka bra! :bow:
Kanske har för höga krav på mig själv men för låga på hästen? Kan det funka så tro? :p

Tycker det börjar bli dags för en ny Norrlands-inspirationsträff snart! :D

mm.. det är himla bra och tänka ut nått i förväg, det är mycket enklare att lyckas med ett pass då!
Det kan mycket väl vara så att du ställer för höga krav på dig själv och för låga på hästen din.. Glöm inte av att det är han som ska jobba, du visar bara hans väg..

Ja, jag har ju flyttat till timrå nu, så o åka upp till ö-vik känns nästan lite långt, min tid är ju knapp, jobbar ju hela tiden tycker jag..:grin:

Hehe, hitta det där magiska "lagom"!
Tack vare ett par videoklipp som en kompis var bussig att ta senaste ridpasset känns min kuse som en rund miljon just nu! :banana: Inte många rätt i rörelserna men ovanligt avspänd och tok-koncentrerad! :love:

Kanske går att skrapa ihop något här i Härnösand istället? Ridhus och inom några mils avstånd från dig! :)
Var ju tänkt att ta en träff här förut men alla fick förhinder! :p

det låter som en idé, men jag har ingen ledig helg förrän efter bentkursen.. :( det är mycket med jobb och vänner och allt just nu.. med efter det är jag fit for fight!

När/var är bentkursen? Du kan iofs PM:a om man inte vill ta en massa detaljer i tråden! :angel:
Nu är jag nyfiken! :D

Det är så svårt att bryta trender!

Jag var ruskigt frustrerad delar av hösten. Hästen var i bra form, pigg, glad och lagom tjock. Ridningen i skogen gick bra och hästen var smidig och fin.
Men dressyren gick uselt! Jag behöver verkligen en tränare att bolla tankar med men sedan hösten har jag inte ridit för någon då ordinarie tränare bytt tränare:crazy:

Vilket resulterade i att jag helt fick lägga ner dressyren vilket resulterade i att jag började träna hoppning. Nu när hoppningen börjar gå bättre kan jag även rida lite dressyr som fungerar helt ok! Enkla övningar men det fungerar iallafall:laugh:
Jag är fortfarande akut behov av en dressyrtränare, men nu kan jag iallafall vara nöjd med både mig och hästen när vi ridit lite på banan.

Det fick mig att tänka till lite. Jag känner mig såååå träffad. Bra att jag fick den insikten. TACK!:) (det behövde jag)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar