Mål och planer 2006?

Sv: Mål och planer 2006?

idak skrev:
Jag ska börja träna. Har börjat åka längdskidor vilket har medfört att mina axelproblem är borta! 10 års axelproblem som bortblåst. :)

Vilken otur :crazy: att jag inte råkar tycka att skidåkning är det roligaste som finns, eftersom även jag skulle behöva något som stärker axlarna.

Myy

Myy skrev:
Vilken otur :crazy: att jag inte råkar tycka att skidåkning är det roligaste som finns, eftersom även jag skulle behöva något som stärker axlarna.

Myy

Har också haft den föreställningen sen skoltiden. :) Men det är faktiskt ganska kul! Jag måste ju hur som helst motionera hundarna så varför inte göra det på skidor. :D

Under 2006 så hoppas jag att vi får till slutan, min häst o jag. Sen även att traven börjar lägga sig på plats, men det bör bli ännu bättre när han får stärka sig lite mer.

Med den lille så hoppas jag att han ska bli smidigare än vad han är nu, och att det inte har någon annan fysisk orsak än att han bara är stel och ojobbad. :o + att börja prova arbeta med långa tyglar.

Hoppas även hitta en till (större) klok läromästare till barnen.

För min egen del så hoppas jag att jag börjar må bättre och kan lära mig sortera och prioritera.

Det finns Paso Fino i Sverige.

Hade en hingst hemma som sällskap till min avatar.

Den kunde trava alldeles utmärkt.
Tölta också

FlipTheFrog skrev:
Förutsatt att min häst blir frisk och ridbar efter sitt fånganfall i början av november 2005:

Dels ska jag fila vidare på grunderna förstås. Jag ska bli bättre på att variera form och tempo även i skolorna, jag fortsätta göra allt för att inte bli handbromsig och jag ska jobba på min sits. Tänker även återuppta jakten på en ny dressyrsadel. En neverending story sedan fem år tillbaka, med kortare uppehåll då jag tror att jag har hittat rätt..

Sedan tänkte jag ta itu med galoppjobbet - jobba mer med skolor, försöka hitta den förvända galoppen igen (som försvann i takt med att G blev starkare i galoppen..!), piruetter och så har jag bestämt mig för att våga mig på terre-a-terren ändå. Hon har en otrolig fallenhet för terre-a-terre och jag har varit lite rädd för att ge mig på den av den anledningen - tänk om det kraschar saker andra saker, att hon tar till den i försvar eller att det snurrar till det för piruetten. Men, vad tusan =) Jag ska testa så smått och känna vart det bär iväg =)

Vidare hoppas jag kunna hitta passagen också, men den känns lite längre ifrån faktiskt. Piaffen sitter rätt bra och hon känns stark överlag i traven, men vi har ändå problem i övergången mellan piaff och trav - som om hon i övergången vill skjuta ifrån med lika mycket kraft som hon har burit med i piaffen? Ja, vi får se.

Det jag annars hade bestämt mig för i höstas, innan fånganfallet, var att försöka boka en träningsvecka hos Bent i sommar. Menmen, det får kanske bli någon annan gång..

Nu hoppas jag bara på att hon ska bli frisk igen! Och i så fall hålla sig frisk!

~FlipTheFrog

http://www.geocities.com/ciasteckningar/gaia2005.html

Måste bara fråga gick du inte augustikursen för Eva Jälmbrant 2003?
Magdalena

Måste svara för FlipTheFrog *kliar i fingrarna*
Jo det gjorde hon :D

I övrigt - är det verkligen så få på Barockforumet som har mål för 2006? :eek:
Eller är det så att Barockforumanvändare är fega rackare som inte vågar skriva ut sina mål så hela världen kan se dem? :p

ehmr, tja jag är nog ganska feg att berätta mina mål:angel:

1 Att lyckas få min tvååring HELT frisk i sin has så att hon kan börja leva som en tvååring ska leva.

2. Att lyckas få igång min 26 åriga gamle fjordherre, efter fång och fullständig stelhet. :cry:

3. Målen för ridningen är att lyckas slappna av, speciellt i ryggen när jag rider, att bli mjuk i händerna och koncentrerad. Att Glorfindel kan få till öppna, sluta och galopp utan bett och att vi får till en mjuk och härlig trav. :)

/Magdalena

Mitt mål är att befästa lätthet och framåtbjudning. Kan bryta ner det på delmål, som att ha bibehållen lätthet i förvänd galopp, och att rida "vaggan" med hästen i stadig form bjudande på tygeln hela rörelsen... osv.
Ett annat mål är att få igång utbildningar.....

Vem av de som var med var du? Minns inte namnen, men minns hästarna rätt väl =) Eller du kanske var med som fotfolk?

Mitt mål blir att till hösten börja nosa på FEI dressyr för ponny.....
Vi får se hur de går...
Min dressyr tränare sa i höstas att om de fortsatte som de har gjort nu så kan ja nog börja me FEI.....:banana: :)

FlipTheFrog skrev:
Vem av de som var med var du? Minns inte namnen, men minns hästarna rätt väl =) Eller du kanske var med som fotfolk?

Det var jag med kallblodstravarvallacken vinn pål, en spetig sak brun med rufsig man och som började passet med skentrav...:angel:

Min syster var med med sin haflinger.

Vi red 3,5 mil för att vara med, som du kanske hörde...;) (Galna flickorna Cavallin, hm...:angel: )

Hur som helst tycker jag det är så otroligt fint som ni har utvecklats tillsammans!! Vad fint det ser ut!! :bow: :bow: Hur fick hon fång, förresten?
Magdalena

Ja då vet jag ju vem du är! Tjena =)

Hur har det gått för er? Har ni samma hästar kvar, du och din syster?
Har ni varit på fler kurser sedan dess? Tränar ni för ngn till vardags?

Jag var jättenöjd med kursen för Eva, tyckte att hon var himla duktig och trevlig. Och så var det ju jättemysigt på Lundagården - otroligt fina omgivningar och massa god mat.. =) Men de har sålt stället nu har jag för mig?

Gaia fick fång i slutet av oktober. Jag hade varit jätteförsiktig med bete till henne under hela våren och sommaren (då jag tidigare haft en ponny som fick fång och ALDRIG ville vara med om samma sak igen). Men så kom hösten och jag tänkte (korkat nog) inte mer på fångrisken.. och så hände det =(

Jag var in på återbesök för för en vecka sedan och har nu fått börja skritta henne. Om en månad kan jag börja lägga in trav, om vi inte har fått ett bakslag.

Nyttigt visserligen att bara skritta - finns ju *massor* att pyssla med - men lite tjatigt också..

Mål för 2006:

Våga plocka av halvblodet skorna även på framhovarna, har bara vågat bak än så länge...
Sen vill vi få till diagonalslutan med ordentligt kliv mot tyngdpunkten. Lite mera skankböjning skulle inte heller vara fel så att vi kan börja snudda vid lite piaff i början av nästa år kanske.

Jag och pållen ska på praktiker hos Christina Drangel och Michelle Wolf under 2006, så det blir förhoppningsvis ett lärorikt år.

FlipTheFrog skrev:
Ja då vet jag ju vem du är! Tjena =)

Hur har det gått för er? Har ni samma hästar kvar, du och din syster?
Har ni varit på fler kurser sedan dess? Tränar ni för ngn till vardags?

Jag var jättenöjd med kursen för Eva, tyckte att hon var himla duktig och trevlig. Och så var det ju jättemysigt på Lundagården - otroligt fina omgivningar och massa god mat.. =) Men de har sålt stället nu har jag för mig?

Gaia fick fång i slutet av oktober. Jag hade varit jätteförsiktig med bete till henne under hela våren och sommaren (då jag tidigare haft en ponny som fick fång och ALDRIG ville vara med om samma sak igen). Men så kom hösten och jag tänkte (korkat nog) inte mer på fångrisken.. och så hände det =(

Jag var in på återbesök för för en vecka sedan och har nu fått börja skritta henne. Om en månad kan jag börja lägga in trav, om vi inte har fått ett bakslag.

Nyttigt visserligen att bara skritta - finns ju *massor* att pyssla med - men lite tjatigt också..

Hej, hej! Roligt att höras vid efter så här lång tid!!:)

Du rider så fint!!
Usch, usch fång är ett gissel. Sitter själv med en 26 årig gammal fjordingherre som fick fång i juli. Men nu har jag satt i gång honom igen och han är barfota också med boots. Här om dagen fick han värdens ryck och bockade och slog bakut och galopperade runt när jag skulle lugnt promenera med honom på åkern!:angel: Jag hade funderat att det inte gick mer och att han kanske skulle vandra vidare, men där fick jag!:D

Vad jobbigt att bara skritta, men som sagt det finns mer i skritt än man tror. Har du testat skolskritt? Skulle du på kurs för Bent?

Jag har kvar min drömprins det har jag kvar, och har införskaffat mig, mot bättre vetande, en liten tvååring (helt underbar kallblodstravarsto) som tyvärr också har skadat sig illa! :( (Operation och sjukhage:cry: ) Men Glorfindel är frisk och kry! Jag fastnade helt för Eva faktiskt och min syster med. Nu tränar vi bara för henne faktiskt, uppe hos henne på hennes hästar och två gånger på våra egna hästar.

Vem tränar du för?

Jo de har sålt Lundagården faktiskt, men flyttade inte så långt därifrån tror jag.

Magdalena

Jag har mest strötränat de senaste åren - får hjälp av min sambo och av MH från Borås och har även ridit för några "vanliga" dressyrtränare samt en kurs för AL, en BJ-elev.. Kryptiska initialer ;)

Hade gärna ridit en kurs till för Eva! Var håller hon hus när hon är nere på era breddgrader och undervisar? Har hon helgkurser och finns det möjlighet att få plats på en sådan tror du?

Annars lurar jag fortfarande på att kolla efter om det finns en plats kvar hos BB i sommar. Har varit på hans onsdagsträningar flera gånger samt på helgkurser som fotfolk och är väldigt sugen på att få prova träna för honom.

Jag har en hel del foton från kursen för Eva som ligger här någonstans, vill du så plockar jag fram de jag har på dig och din syster. PM:a mig din adress så kan jag skicka dem.

Ha det!

FlipTheFrog skrev:

Kul, Lundagården har jag också varit på. Jag har aldrig ridit kurs där, men fått behandling för min rygg. Men som sagt, de köpte en liten gård i närheten, tror jag.

OA

*kl*

Känner mig mer som en barockare än en dressyrare iallafall, så jag svarar väl här: mål för 2006 blir att verkligen acceptera från början att det blir ett mellanår till, inte ha för höga målsättningar och få dåligt samvete när jag inte uppfyller dem... Utnyttja den här tiden och min nya ridplan :love: till korta pass för styrka, lydnad och smidighet. Jobba i huvudsak med min sits, helst komma iväg på någon bra, intressant kurs (gärna flera) som fotfolk och få massor av ny input till nästa år :) . Rida när det är kul och härligt och skära ned på alla måsten!

Jag skall flytta, så jag förväntar mig inte några storverk annat än att jag skall renovera en lagård, gräva för vattenledningar och el och anlägga en liten padock.

Men hästmässigt är målet att båda vuxna hästarna skall hållas igång/komma igång. Stoet skall lösgöras och komma upp i samma nivå hon hade innan dräktigheten. (lösgjord och stark i skolorna i skritt, nosa på traven)
Valacken skall få upp styrkan och bärigheten i båda bakbenen och påbörja traven.

Jag skall komma över min hopprädsla och komma ihåg att ha roligt

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 986
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar