mål i ridning

A

Aeternum

Vad har ni för mål med eran ridning?

Frågar därför att jag går en specialgrupp - hoppning.
Där vi ska ha ett delmål (om två veckor) samt ett mål.
Jag måste skriva om mitt mål då jag bytt häst.
Har ridit hästen två månader. Han är väldigt het och stark = jag höjer min hand och han blir som en wobbler.

Vad kan va rimligt att ha som mål?
Det ska ha något med hoppning att göra.
T.ex:
Hoppa en bana på 90cm lugnt och kontrollerat utan osäkerhet.
som delmål.
Och som mål, tävla 1m med felfritt resultat.

Vad tror ni är rimligt?
Jag har ridit sen jag var 9 (fyller 20iår) och är sjukt höjdrädd.
På förra hästen hade jag:
Delmål: Hoppa bana på 90cm felfritt och utan osäkerhet.
Mål: Hoppa en bana på 1m felfritt och tävla i ridskolans storhästlag.

Men nu vet jag inte?
Förslag någon?

Sv: mål i ridning

Va? Jag har ju inga mål?
De va ju på förra hästen.

ehm, för att jag bara ridit honom två månader?

jaha men ta samma mål fast lägre höjder o så då?:D

Ett delmål skulle ju kunna vara att du ska kunna hoppa en bana på hästen (valfri höjd) i ett jämnt, kontrollerat tempo med bra rytm, där du känner att du fortfarande kan kommunicera med hästen, utan att den drar iväg eller slutar lyssna.

Har du uppnått målet med den förra hästen? Annars kan ju det slutliga målet bestå: att vara med i storhästlaget.

Mitt mål med min häst är att hoppa en bana på 130cm, att det ska kännas bra och ärligt fram till hindrena under den ritten. Det behöver inte vara på tävling (och kommer inte vara det om inte så ett under skulle ske som tog bort min hästs rädsla)

Sen har jag en medryttarhäst också.. som jag tränar i hoppning. Mitt delmål på den är att kunna rida den bra på banan (hoppbanan) Sen har jag inte utvecklat ett slutgiltigt mål ännu, eftersom en del av det ligger hos ägaren. Det ska väl vara att ha roligt och utvecklas på vägen då.

Lycka till!

Mjo.
Jag tog att hoppa en bana (höjden oviktig) i ett jämnt tempo, kontrollerat och felfritt.

Som mål, att komma ut på en klubbtävling.
Tyvärr håller han inte för att tävlas i laget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 604
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 211
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18