Sv: Mål 2010

Jag sniker inom även om jag bara utövar dressyr från marken (dvs. tömkörning). Dessutom på en väldigt basal nivå.

- Min position
- Kvickare övergångar, framförallt galoppfattningarna (vet iofs inte om någon annan än jag skulle kalla det vi utövar just nu för "fattningar" :o ).
- Nosa ännu mer på sidförande. Hitta skillnaden mellan öppna och skänkelvikning.

Hästen kan allt men är inte igång alls. Jag är totalt nybörjare men har världens bästa läromästare :love:

Jag har inte tänkt så mycket på det.. Men jag kom på lite nu. Jag ska iaf starta mest Lätt B. Borde få få hästen att sluta bocka, borde försöka få honom att jobba mer med bakbenen.. Och min sits borde bli bättre, mina fötter borde bli rakare! Och dessutom borde jag tävla tillräckligt ofta så att jag och hästen blir mer tävlingsvana, och jag skulle sluta bli jätte jätte nervös! :)

Mitt mål 2010 är med min nya foderponny som kommer på lördag, 8år fyller han:
- starta klubbtävling ganska snabbt. Innan sommaren en placering i LA1.
- bli bästisar
- ha roligt.

Mitt mål med 19 åriga foderhäst:
- Fortsätta träna, tagga ner med hoppningen och inte tävla efter sommaren, bara ha roligt och mysa.. Träna dressyr på samma nivå som förr.. Starta LA1 innan sommaren. ingen tävling efter sommaren.

Mål med 20 åringen :
- ta det lugnt med hoppnignen. Starta sista dressyren innan sommaren sen till hösten sluta tävla och bara träna.

Jag har avvaktat att skriva i tråden eftersom jag inte har vetat vad jag har att rida på i år. Jag har ridit en femåring(!) ungefär två gånger i veckan sedan i oktober och hoppas jag har möjlighet att fortsätta rida honom under -10. Han ligger minst ett år efter, är tagen sent då han är stor. Dessutom har både han och ägaren varit lite skadedrabbade så det har gjort sitt. Men den senaste tiden har han visat stora framsteg.

Det närmaste målet är att vi ska få bättre ordning på balans och koordination så han "sitter ihop" och tar ärlig kontakt. Mycket fokus på att förbättra övergångarna de närmsta månaderna, därefter vidareutveckling av gångarternas register. Lyckas vi med detta bör han vara startklar för LB i slutet av våren/början av sommaren.

Med lite tur så kanske vi kommer iväg på lite externa träningar så vi får miljöträning - för det är nog den största utmaningen. Kanske man kan ta sig iväg på någon programridning framåt våren - äver det för miljöträningen.

Det största målet i år är dock att jag och hästarna jag rider ska vara skadefria för det har vi inte lyckats med de senaste tre åren...

Häst 1 Svår B debut
Häst 2 placering i St George, debuterade förra året
Jag är dock höggravid just nu, så våren kommer bara bli ordentlig komma igång och träningsperiod, tävling först i höst

Jag har inte så mkt till tävlingsmål faktiskt. Jag är mest intresserad av att utveckla min häst så långt det går....
Men 65% i MsvB och iaf ha gjort kval till MsvA igen ska jag ta mej tusan fixa i år!
Jag satsar på att rida ganska mycket fälttävlan i år, så vi får se hur mkt dressyrdressyr det blir.

Rent träningsmässigt ska jag lära min häst piaff. Vi började på allvar kring lucia, och nu börjar han förstå vad det är frågan om så det känns inte omöjligt. Piaffen ska i sin tur bidra till större utveckling av traven osv.

Jag ska även bli ännu bättre på att följa min plan på tävlingsframridningar så min häst får chansen att gå så bra han kan, det ska vara precis som hemma och inga kompromisser från min sida.

I år blir det nog att försöka ställa upp i minst en tävling, ska jobba på både mina och hästens nerver, tenderar att bli väldigt spänt på dressyrtävling ;) finns många läskiga saker, som t.ex. domaren, staketet, bokstäverna... you name it ;)

Jag har som mål under 2010 att:

Träning:
* Stärka övergångar
* Jobba vidare med g.pirruetterna
* Jobba på de samlande gångarterna

Tävling Våren:
* Sammla tävlingsrutin på LA klasserna
* Debuttera MSV C
* Ha skoj och finna hästen för att kunna utveckla vårat samspel

Tävling Hösten:
* Befästa det vi påbörjat under våren.

Viktigast av allt ! Jag ska ha skoj å utveckla mig själv som ryttare, stärka sittsen och bli kvickare i hjälperna..

Får lägga in mina mål med medryttarhästen också. :)

Träning:
- Rida minst 1 gång i veckan, o minst en gång i månaden rida för tränare - helst två ggr.
- Få honom mer framme för hjälperna
- Jobba på att halterna ska bli bättre
- Få honom mer smidigare o gymnastisk
- Kunna göra bra skolor i trav, mot hösten börja med skolorna i galopp
- Få till bra enkla byten, mot hösten jobba med galoppombyten

Tävling:
Starta lokalt, LC-LB nu under vår o sommar - gärna avsluta hösten med en LA. Målet är att komma över 60% nån gång åtminstone.
Om allt känns bra vara med i laget för att rida dressyrallsvenskan div III nu under våren (LB).

Hm, inte så jättekonkreta mål direkt. :p Det där med tävling får jag se hur det går, han har en tendes till att flippa totalt på nya platser o bli spänd som en fiolsträng. Jag är beredd på det o får ta det som det kommer, han behöver en ordentlig dos miljöträning. När han väl är avspänd så går han riktigt bra, då gäller det för mig att också vara det bara.. :angel:

Usch ja första målet för året var KM som är om några veckor, men det har redan gått i stöpet då en elak hovböld satte käppar i hjulet. Så mitt första och största mål nu är att hon får vara frisk.
Sen efter vår semester i slutet på feb så rullar vi igång igen med målet att komma ut och tävla lokalt till att börja med LB/LA.
Behöver träna upp hennes kondition och styrka liksom min egen:o, och försöka hitta alla knappar (inte haft henne så länge). Rida för tränare minst 1gång/vecka, starta lite clearrounddressyrer innan den stora debuten.
Sen har jag nerver som jag behöver tukta!! Och att kunna komma ihåg programmen:crazy: är ett annat mål.
majeld

Tror detta blir mitt första inlägg på Dressyr sidan!

Träning:
* Få koll på galoppen
* Övergångarna
* Halt = stå STILL

Tävling:
* Klubbis fram till sommaren/hösten

Senast ändrad:

Jag har synnerligen otävlingsmässiga mål. :o

Under februari ska jag upp i sadeln igen.
Under våren ska jag bekanta mig med nya hästen och se ifall vi passar ihop.
Samtidigt ska jag fatta beslut om min "gamla" häst ska komma hem öht från Halland (där han varit under min graviditet) eller om han ska åka direkt till försäljningsstall. Om jag och nya hästen inte passar ihop måste jag fatta beslut om vad som ska hända med honom, för att det ska bli så bra som möjligt för honom. Och då måste jag "rida in mig" igen på min gamla häst.
Slutligen ska jag njuta av att vara tillbaka på hästryggen igen. :love:

kl

Z ska gå MsvB med minst 65% innan året är slut. På vägen dit har jag en massa delmål såklart.

Debutera LA och sätta rörelserna skänkelvikning samt förvänd galopp kanon på träning innan debut.
Rida LB med över 60 %

*knapp*

Å här är målet att få hästen att inse att hon inte ska krångla och ha så mycket åsikter. :D
Klarar vi av det så är målet att komma ut på banan och rida en godkänd LB.
Tills dess så är det stärka, stärka, stärka som gäller. Och åka runt och rida på massa olika ställen för att få hennes lilla hjärna att slappna av.
Måste även komma igång med hoppningen. *ryser* Att hoppa min donna är som att rida en ostabil kärnvapenmissil. :p

Sen har jag ett reservmål... Om vi skulle uppnå det första målet och klarar av att gå ett par LB utan konstigheter så är debut i LA målet. Men vi tar ett steg i taget...

*kl*
Har idagsläget tre hästar med olika mål för året

Forsythia: Bli säkrare i MsvB och höja procenten (fått 67% som högst), debutera MsvA under året. Träna vidare på passagen och lära oss piaff.

Fix Victoria: Ut o tävla LB, antingen delta i kvalitets (som fölsto) eller kvala till 5-årschampionatet.

Sir Lancelot: (5-årig hingst, PRE/Belgisk New Forest) Ska snart ut o debutera, mål är att kvala till 5-års-Championatet och göra bra resultat där. Debutera LA under hösten om han inte är såld utan fortfarande är kvar. :bump:

knapp

På träning ska det mesta rättas till :D På tävling ska jag höja min lägstanivå och aldrig hamna under 60% i LC-LB. Hoppas även på LA-debut, ska prova på på en klubbtävling i påsk. Sista ponnyåret för min del så ska försöka att mest ha kul och inte vilja för mycket eftersom det bara blir pannkaka då.

Liknande trådar

Dressyr Jag kan inte hitta någon ”planer och mål för 2024”-tråd, annars hade det varit roligare att fortsätta i den men om någon annan hittar...
2
Svar
28
· Visningar
1 520
Hundträning Kunde inte hitta nästa års tråd så här är den: Vad har ni för mål och planer både för era hundar och er själva inom hunderiet för 2025 🤩
2
Svar
30
· Visningar
2 107
Senast: Wenniz
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
  • Omröstning Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 953
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar