Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Javan

Trådstartare
Hur har det gått för er alla i år? Har ni nått de mål ni satt? Själv gillar jag att sätta upp mål för året och sen hoppas att jag når dem - behöver lite press på mig själv så jag gör klart saker :)

Oliver är som sagt pensionär så han hade inga direkta mål varken 2006 eller 2007! Är han i päls och rör sig ok får han ev vara och superveterana sig på Flatshowen här i Umeå. Eventuellt kanske ett viltspår?

Harry då - målen för 2006 var, starta viltspår (godkänd anlagsklass), uppflytt ur apell, 1:a nkl jaktprov, 1:a pris i lydnadsklass 2 samt start i trean.

Hur gick det? Jo Viltspåret gick utm, fyra starter från anlag och tre ökl = Harry blev Svch. Apellen gick bra, där fick vi till uppflyttet på andra tävlingen första apellen sprack platsliggningen och ÄNDÅ hade vi 217,5 poäng med överhoppat framförgående och platsliggning så vi var nöjda. Uppflyttet var sämre men jämnare! Harry var totaltborta under lydnadsprogrammet men med fixad platsliggning så klarade vi uppflytt med några poängs marginal.

Jaktprov - det var ett skämt hann med en start och Harry var sig inte lik, totalt snurrig med att lämna i hand och droppade vilt 10-15 meter ifrån mig! Har aldrig hänt förrut, ett mkt välförtjänt noll pris skrapade vi ihop där.

Lydnadsklass 2 jag har startat fyra gånger - Har haft ganska så otur på platsen, första platsen var det Harrys fel han gick upp helt enkelt, hade 139poäng (utan plats), nästa start blev fem månader senare och då hade vi nött plats så vi var grön i ansiktet. Annan hund drar upp på platsen och kör race först ut från banan och sen in igen på banan då blev det för mkt för många och 4-5 hundar till drog iväg (varav Harry var en), även här skulle vi haft ett första pris om vi haft platsen...
Tredje platsen, ytterligare några månader senare och MASSOR av mera träning nu med ännu mera störning. Harry ligger snällt på platsen, hund nr 1 kommer ut dit vi har gömt oss (ingen ropar att jag ska hämta min hund! Han ligger!) Hund nr 2 blir ombedd att hämta sin hund från plan, (Ingen ropar på mig!), Tiden är ute och jag kommer ut och ser Harry stå och nosa på pudeln som sitter till höger om honom. Ganska så besviken - tävlingsledaren säger dock att jag ska vara väldigt nöjd då hund nr 2 som kom ut hade stått och nosat! Harry i baken och föraren hade fått hämta hunden från Harrys bak... och Harry låg!!!! Så där var jag hyfsat nöjd!
Fjärde platsen några veckor senare, Harry ligger hela tiden och detta trots störning från sidan av annan hund som inte kan ligga still!
Istället så missar han läggande under gång och är allmänt störd av läktaren = ett uruselt lydnadsprogram och 3 poäng från ett första pris.... Så det målet har vi inte nått alls.


Vad har jag då för mål nästa år?

Tja Harry vill jag ska ha sitt första pris i nkl på b-prov, starta på workingtest igen! uppflytt ur lägre spår och Lp2, jag skiter nog i trean faktiskt.. Ganska less på lydnaden men har jag nu lagt så mkt tid på tvåan ska jag då i alla fall ha minst ett första pris. Sen tänkte jag starta ngn gång på viltspår.

med min lånehund Ripa vill jag ha några uppflyttningspinnar i agility samt eventuellt att hon får starta på i ngn nkl!

Så vad har ni för mål nästa år?
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Minns inte målen för i år :smirk:.
Har dock som mål att börja tävla nästa år, dels lydnad (ettan) men även freestyle och agility om det finns nåt i närheten.
Och så ska vi ställa på vår andra officiella utställning med förhoppningen att inte få KEP (domaren fick inte röra henne, så vi övar och övar).
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Under 2006 hade jag som mål att klara minst ett första pris i lydnadsettan. Men då min hund är känslig för störningar och vill vara med överallt så har vi inte lyckats med det. På första tävlingen fick vi bryta efter linförigheten då jag inte vågade släppa henne med risk för att hon skulle hälsa på de tävlande på planen brevid. Andra tävlingen, även då tävling på två planer och vi får ingen kontakt. Det slutade i ett tredje pris.
Inför 2007 tar jag med mig målet att klara ett första pris i ettan. Hon har mognat mycket så nu tror jag att det kan gå vägen! Eventuellt en start i lydnadstvåan också kanske...
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

2006
Amberi: CK i utställning, gärna oxå ett cert...
resultat: BIM CERT CACIB BALTISK BALTISK VINNARE 2006 :bump:
Chili: CK, Cert
Resultat: 2bt cert resv.cacib i finland
Pepsi: CK
Resultat Ck på rasspecialen och alltid klassvinnare.

2007: samma önskan, fast att oxå Pepsi ska få cert, frågan är bara hur det går för Chili, då jag tror att hon ska få valpar i januari/februari... Dom har ju en tendes att tappa päls när dom har valpar :D
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Alex:
Flat, 2 år & 2 mån
Målen för 2006 var att klara ettan & tvåan och starta på jaktprov.
Lydnaden har vi fixat efter månader av träning med platsen i tvåan. Har startat på fem lp i tvåan och klarat tre platser och första pris en gång, den sista tävlingen! Puh, snacka om att det var skönt när det var klart! Jaktprov har det inte blivit, lite mer träning så ska vi nog klara det med!
2007: Klara trean och starta i Elitklass. Även prova på apellklass och förhoppningvis bli uppflyttade till lägre. Vi får se om tiden räcker till. Inom jakten ska vi iaf vara med på praktisk jakt, om det sedan blir jaktprov får vi se! :smirk:

Darwin:
Flat, 9 mån
Han har vi bara haft i tre veckor så målen för 2006 var att miljöträna honom så mycket som han klarar av.
2007: Kanske starta i ettan i lydnad och sedan anlagsklass viltspår. Jag ska även ställa honom och se vad det blir, bara för att det är kul! Men detta är ju Husses hund så vi får se vad det blir av det. :) Han kanske har helt andra mål än vad jag har!? :rofl:
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

***Mål 2007***

12/maj-07 Calima 1 år

Eftersom hon är så pass ung så blir det väl lite mål till hösten men här är dom iaf!

Våren- Allmän lydnad/träning

Sommar- tisdagsträningar

hösten- starta en lättare klass lydnad
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Hade väl inga direkta mål för iår men för 2007 har jag mål!

Framöver och genomgående under året: Fortsätta träna lydnad och skydd och så småningom kunna belasta mer i skyddet än vad som är gjort än sålänge.

Tidig vår: L-testa hunden

Sensommar/höst: Uppkörning av hunden! (med gdk resultat såklart!)

Det är så det ser ut idag men det kan ändras efterhand...
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Har bara haft min sötnos sen i augusti, därav inte allt för "avancerade" mål.

Målen för 2006 var:
*få min hund att gå ordentligt i koppel
*att hunden ska klara av att möta andra hundar utan att skälla ut dem totalt.
*att hunden inte skulle vara rädd för främlingar.

Idag går hon fint i kopplet när hon inte blir stressad (tex. om vi kommer till helt nytt ställe)
Hon morrar visserligen vid möte med annan hund, men hon skäller inte alltid, det är i stort sätt bara när den andra hunden börjar skälla.
Hon kan numera frivilligt gå fram till främlingar, annars är hon typiskt vinthund, reserverad.

Mål för 2007:
*Klara av att möta okända hundar utan minsta problem.
*Få inkallningen att fungera såpass bra att jag vågar ha henne lös utomhus (i nuläget får ett ridhus eller lure-coursing duga.)
*Totalt sett ska hunden ha ökat självförtroende och vara avslappnad i alla möjliga tänkbara situationer.

Eftersom jag inte är någon riktig tävlingsmänniska står inga tävlingar med på mål-planen.
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Mitt stora mål för Loka under 2006 var att ta SVCH, och med tanke på att hundskrället inte kunde spåra så var det ett mål som hette duga...

Men jag har spårat, och spårat, och spårat och spårat... Ändrat taktik 14 gånger och funderat och analyserat och plötsligt en dag så bara satt det där.
Hon fick 2 förstapris med HP (det får aldrig vår ras annars) och tog ett förstapris på kennellägret, sen var det klart. Han som gav henne HP berömde henne med att vara en av de bästa hundar han nånson hade sett, och det värmde mitt hjärta, så som jag kämpade...

Fick ju en ny hund i augusti, för henne gällde ju bara att aklimatisera sig. Jag har haft henne lite på jakten, som funkar utmärkt och provade även att tävla tvåan, men vi bröt.

För 2007 gäller:
Fortune - ska klara tvåan rätt tidigt. Hon kan den utan och innan och är tvärsäker, men rutan har vi inte tränat. Dessutom har jag inga tävlingsnerver. Mend förhoppning att även hinna starta trean, vill inte ha LP.
Vi ska även starta eftersöksgrenarna och går allt OK så ska hon startas på fält till hösten.

Loka- har jag inga direkta mål för. Hinner vi så ska vi fortsätta jobba med agilityn, eftersom hon gillar det. Vi ska även fortsätta med spåret då hon är fantastiskt duktig på det just nu. Men pga hennes sjukdom så känner jag att jag ligger lågt med målen. Kommer ev. att ställa henne utomlands också.
Vi kommer ev. att börja gå eftersök för polisen.

Sen har jag gett mig fan på att mina fågelhundar ska gå bra på fält också, så snart kommer mina wachtlar som jag ska träna på. Hittar ju ingen bra fågeltränare, så jag tänkte att jag gör det själv, så jäkla svårt kan det ju inte vara :crazy:

Det är väl mitt hundår, men nu har vi semester till andra veckan i januari!

//E
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

2006:
Jag uppfyllde knappt nåt men fick mig en ny kamrat det fick bli en Schäfer som är över all förväntan alla drifter är exakt som dom ska vara, en äkta Schäfer med andra ord.

Piru lyckades jag inte uppfylla mer än IPOIII , men det positiva där att jag fick bra poäng i skyddet som jag hade hoppats på.

men det viktigaste av allt vi har haft kul o bägge har varit helt friska hela året.

2007:

Piru: har fått en nytändning så det står härliga till han är alldeles för skön och jobba med. Så där ska jag försöka få ihop allt o kunna tävla lite mer IPO med 2007 och ha som slut mål SM för Rottweiler.

Jääkäri: Han ska röntgas nu här snart är det bra så går vi på steg 2 o det blir MH sen BH-prov (Lämplighets prov för skyddshund) Sen ev kunna starta han i BSL men det får vi se.

så kommer 2007 se ut bara man får den lyckan o hålla dom lika friska o krya som detta år.
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Målen för 2006 är uppnådda - Atchoo har startat Hoppklass 1 och fått gk anlagsprov i viltspår, medan Zynni har haft en valpkull, gjort en korning och blivit LP2.

Mål för 2007:

Zynni:
Bli uppfl till högre klass spår och ta LPIII, samt gärna CK på utställning.

Atchoo: Ta 1:a i ökl viltspår (helst 3=SVCH), göra MH, starta i Lkl 1 och gärna ta LP1.

Det får nog räcka så för oss ;)
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

2006
Letade agilitykurser, hittade inga.. Gick en vardagslydnadskurs på sommaren, en kantarellkurs på hösten. Selma blev väl inte någon stjärna på att hitta svamp men eftersom jag inte gillar att äta svamp så gör det inget. :p Kursen var väldigt rolig iaf!
I oktober hade Selma av ett korsband i ett knä och fick opereras, så det blir vila ända fram till i vår..

2007
Hoppas såklart att korsbandet läker bra. Ska försöka gå och simma med henne 1 gång/vecka.
Sen ska Selma förhoppningsvis kastreras så då blir det vila igen...
Till våren kanske vi ska på träningshelg i Norberg.
Jag ska försöka hitta kurser i sök och rallylydnad till sommaren/hösten.. Hittar jag inga så får det bli något annat. :)
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Mina mål för 2006 gick både bra och dåligt.

Det trista var ju att jag blev av med den valp jag hade i början av året och sedan även valp nr2, så dom målen gick ju då upp i rök.

Det bra var ju målen med Jesper, som blivit bättre än jag räknat med.
Någon arbetshund av den kaliber jag vill ha blir han aldrig, men han har lugnat ner sig betydligt!
Han har börjat kunna gå ute utan sitt snöre:banana: :banana:
Han har även visat på en talang som jag nu kommer att jobba vidare med.
Han har nämligen markerat mig innan jag tuppar av:love:


Målen för 2007 är utstakade.

Jesper: jag ska försöka förstärka den ovan nämda markeringen och jag hoppas också att jag under året nu kan lägga bort hans snöre helt!

Erika: Ja, målen där är ju då mycket högre än för Jesper.
Vi ska lära oss att kommunicera, vidare ska det göras ett lp på henne i vår. Hon ska drillas in på att bli min nya servicehund med alla de uppgifter som hör till.

Lycka till alla!
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Målet under 2006 var;

Att få Focus frisk - Avklarat
Att starta 1:an och få ett första pris - Avklarat flera gånger
Att starta 2:an och få ett första pris - Inte avklarat. Otur med platsen!

Målet under 2007 är:
Uppflyttad till Elit Lydnad
Uppflyttad till Lägre Klass Spår och Rapport
Samt mentaltesta Focus
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Blir du uppflyttad från appellen oavsett "gren" så är du automatiskt uppflyttad till LKL i både spår och rapport samtidigt. (sök också för den delen...)(å skydd...) Såvida det inte är nya regler från 2007??
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Jag hörde rykten om att det skulle vara ändring, så jag hoppades :o
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

Nemo 1,5 år phaléne

Mål 2006
* Gå grundlydnad och därefter träna agility
* Ställa ut en gång

Hur gick det? Vi gick grundlydnaden och ställde ut men ingen agilityträning pga att han har enorma rädslor..

Mål 2007
* Få honom att bli tuffare
* Få bort hans rädslor för människor
* Börja träna agility
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

2006 var ett mellanår... Vi hade inga speciella mål....
Följa upp valpkullen från 2005... se att alla kom iväg på utställning och följa upp injagningen. Av fem valpar driver 4 st utmärkt.. en är startad på jaktprov. Alla är utställda med bra resultat. Fysiskt är det en kanonkull.

I år har vi ytterligare en kull att följa upp. De föddes i juni -06. De är halvårsgamla nu. Två är kvar här hemma och får sina första lektioner i jakt... Dessa skall ställas ut och jag hoppas få med mig en del av valpköparna. Kan vara svårt att motivera jägare till att åka på utställning. Denna kullen är placerad längre bort från oss så det är inte lika lätt att hämta valpen och ställa ut åt ägaren.

Till våren kommer troligen hundbeståndet att utökas med en jämthund. Men den parningen är inte gjord ännu och det är därför inte helt klappat och klart. Sen skall det ju födas en tik i den kullen också för att det hela skall gå i lås.

Med mest unga hundar som bara har injagningen framför sig så är det svårt att sätta upp mål ännu. Men blir de lovande så kanske de kommer iväg på drevprov redan i höst... vi får se.
 
Sv: Mål 2007 - och hur gick det 2006?

2006 hade vi inga direkta mål, vi lattjade mest.
Ellr, jo,ett mål hade jag, att få upp Lady i riktigt bra from, välmusklad och inte så smal, det lyckades jag med med hjälp av mycket sandspringning, simning och skogspromenader. sen gick det ner sig helt undder skendräktigheten. Vi tränade inkallning i oändlighet, och det blev bättre, sen blev jag lite lat på hösten, så nu är den gone...

I slutet av 2006 hämtade vi en ny liten kompis, Nemi

Målen för 2007 är:
Starta lydnadsklass 1 med Lady
Utveckla spåret med Lady
Skvallerträna bort utfallen hon gör i koppel


Shejpa fram moment och roliga trick med Nemi
ställa ut Nemi lite, bla. ska hon ställas på inoficiell utställning i hässlehom i slutet av februari, Dobermannutställning i sthlm3 mars och på IDC i Milano första helgen i september.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
169 413
Senast: lillebill
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 757
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp