maktkamp med svärföräldrarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: maktkamp med svärföräldrarna?

Vet inte om man är extra känslig med första barnet?

Jo, och sen blir jag lite rädd oxå. I alla fall om det är någon släkting som har en såndär hård attityd som är raka motsatsen till vad jag själv vill med mitt barn. Då blir jag rädd att han/hon ska "tukta" mitt barn när jag inte är i närheten. Barnvakt-potentialen minskar ju drastiskt för den personen...:smirk:

När man blir rädd blir man ju stressad, och när man är stressad tänker man inte klart - och så är det igång...rösten blir en ton gällare, man pratar snabbare... Istället för att bara dra en djup suck och tänka efter: "Aha, ännu en stackare som har fått för lite kärlek.";)
 
Sv: maktkamp med svärföräldrarna?

Jag ska ha barn snart (bf om två veckor) och min mamma är så på!

Hon har alltid lagt sig i mig och mina syskons liv. Hon gör det "bara för att hon bryr sig", men detta har varit ett jätteproblem och jag får fortfarande markera var gränsen går.

För en vecka sedan kom hon med ett "erbjudande" om att vara "ett stöd" den första tiden med bebisen: Hon tänkte bo hos oss i en vecka efter förlossningen för att "avlasta" ...
Ja vad ska man säga....
Försökte förklara att vi ju faktiskt är två föräldrar som är hemma den första tiden med barnet. Vore väl konstigt om vi inte skulle klara det?
Jag reagerade utåt med förvåning eftersom jag vet att hon skulle känna sig väldigt kränkt om jag hade gått i försvar och avvisat henne totalt.
Tyvärr vet jag att det kommer att bli en massa problem när barnet är fött. Hon kommer inte att "ha tillgång" till barnet så mycket som hon nu föreställer sig. Detta kommer att leda till att hon känner sig kränkt och betydelselös med följd att hon sitter hemma och lipar över hur avvisad hon är.
Jag vet redan nu att detta problemet kommer att komma och det kommer att bli ett ganska stort problem. Jag vet bara inte hur jag ska hantera det? Kan ju liksom inte redan nu antyda något om att hon inte kommer att träffa sitt barnbarn så mycket som hon föreställer sig.
Usch jag vet verkligen inte vad jag ska göra med min mamma. Vill ju inte heller att hon ska vara ledsen...

Har någon något bra förslag på hur jag ska hantera mamma och detta problem?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: maktkamp med svärföräldrarna?

Mitzi, gå inte med på att ha din mamma hos dig om du är skeptisk redan innan! Jag kan inte nog understryka hur känslig man kan vara efter bebisen har kommit. Ni behöver faktiskt den tiden till att forma er familj! Det som händer i samband med att man precis ha fått barn glömmer man aldrig så låt inte den tiden förstöras av din mamma, risken är att du aldrig kommer över det.
 
Sv: maktkamp med svärföräldrarna?

Inget annat förslag än att vara väldigt tydlig. Försök göra klart hur nu vill ha det så tydligt som möjligt så att det inte finns plats för misstokningar. Sedan kan man vara smart och uttrycka sin vilja på ett sätt som inte blir för bryskt. "Jag längtar verkligen efter att bara få vara vi tre och riktigt lära känna bebin själv första veckan" eller ni är hemskt välkomna upp till BB när vi hunnit hämta oss men sedan vill vi vara ifred den första veckan".
Sedan rekommenderar jag att aldrig hålla igen, vill du ha tillbaka bebin i din famn eller själv byta etc så tar du bara igen den " nu vill den till mamma!" Skulle hon protestera är det bara att säga att det är du som är mamman och vet bäst, skulle hon ha tyckt om att din farmor/mormor ryckt dig ur händerna på henne?
Det kommer säkert att gå bra, känner du att du absolut inte orkar får din sambo ta ev. smällar med era släktingar.
Sedan är det vissa som när det kommer till kritan inte alls vill vara själva första veckan utan brinner av lust att fara runt och visa upp sitt lilla knyte, sånt är svårt att veta på förhand.
Kram Sar
 
Sv: maktkamp med svärföräldrarna?

Kan ju liksom inte redan nu antyda något om att hon inte kommer att träffa sitt barnbarn så mycket som hon föreställer sig.

Jo, det kan du. Och inte bara antyda - jag tycker du ska ta i lite extra, så att hon kan lipa av sig och eventuellt beklaga sig för dig nu innan bebisen är här.

När man har en nyfödd vill man ha det harmoniskt och lugnt runt sig, dels för att man själv är skör, men oxå för att ge bebisen en bra start.

Mitt tips är att berätta för din mamma precis hur du ser framför dig att det kommer att bli, och fråga henne hur ni ska göra för att förhindra det, för så vägrar du att ha det. Om hon får chans att vara delaktig i lösningen känner hon sig förhoppningsvis inte lika kränkt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 473
Senast: Modest
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 107
Senast: Sesca
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 027
Senast: Elendil
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 099
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp