Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Jag har varit sjukskriven i 2½ år nu, redan innan jag blev gravid alltså. Så vi har aldrig haft något ordinarie behov, utan jag blev informerad om att jag bara får 15h/v när jag ringde till kommunen för att kolla platser etc. Med läkarintyg på att jag har behov av mer, får jag då mer. Jag förstår inte riktigt hur det där fungerar bara. Om jag är sjukskriven på 100%, så finns det ju en anledning till det liksom. Och dom kollar inte ens varför man är sjukskriven, ifall det är en svår skada eller psykiska problem eller någonting sånt. Utan alla får 15 timmar, utan speciellt intyg.
Ganska många sjukskrivna fixar att ta hand om barnen hemma även om de inte har arbetsförmåga. Det är nog detta de utgår ifrån.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Ett av mina barn var ungefär som dina under sina första 7-8 år i livet, emellanåt mer vild än tam. Jag kunde aldrig lämna honom ur sikte. Men han är numera som de flesta andra barn även om tom skolan inte trodde riktigt på det när han började där. En del barn är vildare än andra när dom är små, det behöver inte vara någon NP-diagnos!

Jag har ju pluggat när barnen var små + att min man jobbar hemifrån ibland. Vi har ju möjlighet att stänga in oss i sovrummet i värsta fall, något kontor har vi aldrig haft.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Ja, vi kanske får omorganisera lite här då. Den enda lösningen jag kan komma på är att försöka beslagta ett av sovrummen som kontor. Blir inte riktigt bra, men vad gör man? Vi har ett sovrum där vi sover fyra personer (fyra sängar) och ett där tonårssonen bor. Det känns inte rätt att inkräkta i tonåringens rum och det går inte att klämma in något i det andra. Köket har ingen dörr på det viset och inte vardagsrummet heller. Maken kanske får flytta in kontoret i badrummet. :idea:

Nej, det spelar ingen roll för mig om de skulle ha något neuropsykologiskt funktionshinder, det är inte det jag menar. Jag menar bara att det blev lite bryderier här hur maken skulle kunna utföra sitt jobb nu när jag blev arbetslös. Det är uteslutet att han kan arbeta så som vår planlösning ser ut idag om barnen är hemma. Men det kanske går att lösa på något annat sätt, åtminstone tillfälligt.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Undrar bara hur ni gjorde innan? Alltså när barnen var mindre? Men din man kanske inte jobbade hemifrån då?
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Ja, det kanske är så att dom flesta fixar det, jag har ingen koll på det. Jag vet dock att jag själv inte fixar det på heltid hur länge som helst. Visst, det är inte så att jag går och dör, men jag mår bara sämre och sämre. Och ju sämre jag mår, desto sämre mamma blir jag känns det som. Han har ju ingen glädje av mig, när jag bara är supertrött, irriterad och deprimerad. Jag mår mycket bättre med lite mer andrum nu, framför allt så njuter jag mer av att vara med honom när vi har varit ifrån varandra litegrann.
Han kommer dessutom att bli överlycklig över att få gå längre dagar nästa år :D Jag får slita honom ifrån personalen och leken när jag hämtar nu, och han storgråter över att behöva lämna dagiset.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

I vår kommun som annars är minst sagt sträng på tider så skulle det inte vara något problem för dig.

Är en förälder psykiskt instabil är dagis den absolut billigaste stödjande lösningen för kommunen.

Jag vet flera barn med fasta heltider på dagis oavsett om föräldern jobbar eller inte just då, och det för att det ska bli bli bra fasta rutiner för BARNEN.

Det kan krävas en vända genom soc.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Prata med chefen/rektorn eller vad det heter på en förskola.

Jag fick ha Hampus på dagis längre tider om jag ville, var ensamstående,hade precis avslutat min sjukskrivning som var på nästan ett år, var arbetsökande och mådde minst sagt skit pga olika orsaker. Fick bla en socanmälan på mig av sonens pappa ( dock inte pga detta utan av saker han hittat på själv som var helt uppåt väggarna men man mår väldigt dåligt i ett sånt läge) , och visst jag mådde APA, dels pga depression,pga anmälan pga arbetslösheten som fick mig att känna mig totalt värdelös som människa samt att jag kände mig fruktansvärt otillräcklig för min son, ingenting kändes liksom roligt,att han vaknad på morgonen var ingen glädje,det var bara jobbigt...

SÅ rektorn samt förskolepersonalen var överens om att jag kunde få ha sonen på dagis längre tider än bara 15 timmar för att orka.

Hon tänkte på barnets bästa, vad var bäst för honom? Att ha en trött,arg och ledsen mamma som inte orkade aktivera honom eller orkade med honom så mycket som han behövde mot om han fått kontaktfamilj,jag hade behövt lämna bort honom till någon annan eller om det bästa var att han fick gå lite längre tider? Så hade hon tänkt och det tycker jag kändes rätt och riktigt tänkt och resonerat av henne.

Nu fick jag jobb 2 veckor efteråt så det behövde aldrig tas till att han behövde gå längre tider, men jag är jätteglad att dagis faktiskt erbjöd mig alternativet att han fick gå längre tider om jag behövde.

Så berätta om din situation,ert boende,hur barnen är och ditt mående mm. Ibland kan det lösa sig om man pratar med dem.

LYCKA TILL
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Ganska många sjukskrivna fixar att ta hand om barnen hemma även om de inte har arbetsförmåga. Det är nog detta de utgår ifrån.
Är man sjukskriven ska man inte ha barnen hemma ...
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Ah, jag har läst lite om din kommuns tider... Att det kan skilja så mycket mellan olika kommuner. Vet ju inte vad de har för policy i vår kommun, men vi skall ringa rektorn idag och höra efter.

Jag skall också prata med min läkare och min psykolog. Och med arbetsförmedlingen.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Tack för ditt stöd, jag känner igen mig i din historia. Skönt att det ordnade sig för dig!
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Ganska många sjukskrivna fixar att ta hand om barnen hemma även om de inte har arbetsförmåga. Det är nog detta de utgår ifrån.

Men det sjuka i detta är ju att man får ingen sjukpenning om man inte har barnen på förskola... bara de som är på aktivitetsersättning/sjukersättning kan i vissa fall få ha barnen hemma. Jag får INTE ha dottern hemma då anses jag frisk.

Så det är ju sjukt att folk ska bara få ha 15 h/v när dom för att få sjukpenning måste ha de tider den andre föräldern jobbar...
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Jag har ju aktivitetsersättning på 100%, med påbörjad rehabilitering. Mycket samtal på psyk alltså, träna på saker osv. Så jag har en del uppbokat dagligen, men jag får trots det bara 15h/v utan speciellt läkarintyg. Det är helt sjukt egentligen.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

jag har aktivitetsersättning 100%, ingen rehabilitering just nu (blir nog efter årsskiftet) men dottern är och får vara 7-16 varje dag på dagis... ibland lämnar och hämtar jag lite senare resp tidigare för att få chansen att vara "mamma" också.... (Hon är i mammaperiod nu :love: )
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Dum kommun jag har. Nu vill jag inte ha honom på dagis heeela dagarna, men typ 5 timmar om dagen ungefär. Med vilan då, så är han aktiv där i ca 4 timmar. Det blir alldeles perfekt.

Men eftersom läkarna är SÅ sjukt långsamma, så ligger mitt intyg fortfarande på hennes skrivbord. Underskrivet och allt, men att jag ska få det någon gång verkar vara väldigt svårt. Så det får bli till att ändra tiderna snabbt nästa termin, då jag äntligen fått intyget, som kommunen självklart måste ha in originalet på, annars får jag inte lämna honom där så pass länge. Grrr, jag blir så trött på all löjlig byråkrati ibland.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Finns det möjlighet för din man att arbeta någon annanstans delar av dagen? Typ åka till biblioteket eller om ni har ett universitet i närheten? Kan han sköta en del av. ev. telefonsamtal på mobil?
I vår stad har vi tydligen ngn sorts datanätet kring torget så man kan koppla upp sig med en bärbar dator. Jag vet att man i "svåra" fall kan få utökad förskoletid i vår kommun (annars är det 15h).
Låt oss anta att barnen går 8-11, sedan äter ni alla lunch och efter det så ger du dig iväg på aktiviteter såsom öppna förskolan, bibliotek, simhall (du kanske kan "bonda" med en kamrat som kan hjälpa dig att passa), kanske det finns aktiviteter av typen mamma/barngymnastik? Några timmar borde gå att slå ihjäl och då har din man en någorlunda lång dag att arbeta (han får kanske fortsätta sedan barnen somnat.
Mina barn tycker att det är en riktigt hit att leka ett tag i en ordningställd "barnhörna" på en möbelaffär eller i en hamburgerkedjas barnrum. Olika kyrkor brukar ha öppen förskola under olika dagar, ta reda på tiderna. Sedan har ni kanske några vänner med barn som vill ha besök? Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Men samtidigt så får nog tonåringen också acceptera att ni är trångbodda.
Bor han där på heltid?
Vad gör han på dagarna?

Att kombinera hans rum med arbetsrum borde väl vara en rimlig lösning.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Har pratat med tonåringen om att använda hans rum som kontor nu, det går bra tycker han. Han bor växelvis hos oss och sin pappa två veckor på raken.

Fast ni får hålla tummarna för att jag hittar ett nytt jobb lite omgående, så att vår ekonomi inte kraschar igen nu. Vi hade ju just stoppat igen alla hål och kunnat börja leva lite lite friare sedan jag började jobba i juli.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Innan du blev sjukskriven ( denna gång ) så antar jag att du hade sonen på dagis 15 timmar i veckan. Hade du arbetat innan och haft han där 6.30-17.30 så hade du haft rätt att ha honom där dom tiderna under sjuskrivningen med.

Man har alltså rätt att ha barnen på dagis på samma principer och tider som man hade INNAN man blev sjukskriven, ska man öka på tiden på dagis så måste man ha läkarintyg på det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 172
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 509
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 659
Senast: fejko
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 913
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp