Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Är du sjukskriven så har barnen rätt till "heltid".

Om dom inte rätt nyligen ändrat på den lagen så säger den faktiskt varken bu eller bä angående timmar. Den säger att man har rätt enligt behov men då måste man styrka behovet.
Eftersom lagen säger så kan det tolkas lite godtyckligt så hur lätt man då får utökad tid eller ej kan variera från kommun till kommun.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Det är väl upp till varje kommun att bestämma sina specifika regler.

Men i de flesta kommuner har barnen rätt till samma vistelsetid som innan vårdnadshavaren blev sjukskriven. Har man då aldrig haft något arbete så är det kanske så att man måste styrka sin sjukdom med läkarintyg. Jag har dock aldrig träffat på något sådant fall.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Egentligen inte eftersom kommunen är tvungen att följa lagen men eftersom lagen är så godtycklig och allt för få protesterar så har kommunen "olika regler" beroende på hur "snälla" dom vill vara.
Det gäller att vara bosatt på rätt ställe helt enkelt.
Själv tog det 1 år innan jag fick förskoleplats efter en flytt och det med hjälp utav BVC som hjälpte mig att ge kommunen en "spark". Enbart 3 timmar/dag då också.
Just för sjukskrivna finns inga klara rättigheten för förskolevistelse alls och det var därför jag reagerade på att du sa att man hade rätt till "heltid".
Jag vet just för jag kollade upp lagen när dottern var yngre.
Allt för många utnyttjar att lagen är godtycklig allt för ofta och kommuner är inga som helst undantag för det. Vissa kommuner (hoppas jag) inser dock att i det längre perspektivet är inte det billigaste lösningen den som är billigast för tillfället.
Barn med behovs plats hade rätt till detta redan då jag gick barnskötarutbildningen och då på 15-timmar i veckan. Skulle inte förvåna mig om tiden har med att göra för vems skull platsen är för primärt. Om man anser att det är för barnets skull när en förälder är sjukskriven = 15 timmars vecka. Om det är för förälderns skull för avslastning = kan bli mer.
Möjligt att det resoneras så.
 
Sv: Maken jobbar hemifrån, jag arbetslös, vad gäller på förskolan?

Försäkringskassan är du för sjuk för att jobba så ska barnen vara på dagis i den omfattning du är sjukskriven.
Meningen är ju att du ska vila, träna dig frisk inte ta hand om barn.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 172
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 509
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 659
Senast: fejko
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 913
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp