Mailfråga, SNABBT SVAR

Empalie

Trådstartare
Hej vill höra lite om mailadresser, är de känsliga för stora och små bokstäöver. Hörde att mailadresser braa skall skrivas med små bokstäver annars funkar de inte, SANT????:confused:

Sv: Mailfråga, SNABBT SVAR

mailadresser gör inte skillnad på stora och små bokstäver... allt läses som små.

Enligt mitt egenprogrammerade E-post-program kommer mailet fram trots blandade gemener och versaler. SMTP: Telia, POP3: Svensk högskola, IMAP: Svenskt webbhotell.

De mailservrar du kommer i kontakt med borde hantera både uppercase(versaler) och lowercase(gemener) :)
(om inte annat har du lite begrepp att söka på via Google :) )

Senast ändrad:

RFC281 skrev:
The local-part of a mailbox
MUST BE treated as case sensitive. Therefore, SMTP implementations
MUST take care to preserve the case of mailbox local-parts. Mailbox
domains are not case sensitive. In particular, for some hosts the
user "smith" is different from the user "Smith". However, exploiting
the case sensitivity of mailbox local-parts impedes interoperability
and is discouraged.

Med andra ord är det upp till den mottagande servern om det är är skillnad på små och stora bokstäver eller inte, och för domän-delen spelar det ingen roll.
Exempelvis så är what@ever.com samma som what@EvEr.CoM men inte nödvändigtvis samma som What@ever.com. Många servers struntar dock i den möjligheten, och låter hela adressen vara oberoende av stora eller små bokstäver, så man kan blanda fritt i båda delar av adressen.

@Nidron:
Alla de tre protokollen gör skillnad på stora och små bokstäver, även om den bakomliggande servern sen inte gör det. Mer intressant veta vilka servers som gör skillnad.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 542
Senast: Jeps
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 198
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka