Magyar Vizla

Sevenofnine

Trådstartare
Vad vet ni om den rasen? Som aktiv men inte jakthund, ffa spår, viltspår etc men också aktiv familjehund på landet?

Vad vet ni om den rasen? Som aktiv men inte jakthund, ffa spår, viltspår etc men också aktiv familjehund på landet?
Stressade, nervösa och veka hundar om de inte får jaga. När jag bodde utomlands var det otroligt populärt att som stadsbo skaffa en snygg viszla eller weimaraner att rasta i parken. Fungerar inte bra.
Det är jakthundar som behöver sin aktivering och få jaga, annars blir de lätt vrak.

Stressade, nervösa och veka hundar om de inte får jaga. När jag bodde utomlands var det otroligt populärt att som stadsbo skaffa en snygg viszla eller weimaraner att rasta i parken. Fungerar inte bra.
Det är jakthundar som behöver sin aktivering och få jaga, annars blir de lätt vrak.
Precis det jag känner till om weimaranern men trodde viszlan var lite annorlunda. Men tack för info! (det är min man som fastnat för rasen efter vad han läst om dem, vi är annars vana brukshundsägare).

Växte upp med flera vizslor på nära håll i släkten, jag var ju barn då så min syn på dem kanske inte är helt 100 men de var glada, trevliga och lättsamma hundar. Kunde vara lugna hemma men mycket energi ute, krävde mycket aktivering men ingen av dem jagade. En var lite instabil i psyket, de andra (3 eller 4 sy) var väldigt trevliga och snälla.
Men ingen hund jag skulle skaffa eftersom jag inte jagar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 596
Senast: mamman
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 089
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 967
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka